Fluviální geomorfologie Zdeněk Máčka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Advertisements

Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
BIKE SHARING PRO BRATISLAVU. Bike Sharing z pohledu uživatele: -občané Bratislavy i turisté budou moci využívat bike sharing co by součást veřejné dopravy.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU OPVK – III/2 – A2 – 8/35 – Rak Petr Předmět Zeměpis 7.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/
Protierozní ochrana 2. cvičení Téma: Analýza území - morfologie terénu, odtokové dráhy 143YPEO ZS 2016/ ; z,zk.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Technické prostředky v požární ochraně
Základy automatického řízení 1
Fluviální geomorfologie Zdeněk Máčka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_36_Jihoceske_rybniky Vlastivěda - 4.,5. ročník
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústecký kraj Název školy: ZŠ Salvátor
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
(definice emn) výkon potřebný pro vytahování smyčky výkon zdroje emn.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_ZEMĚPIS
Základní škola, Hradec Králové
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Chemické vlastnosti technických materiálů
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ZE7-09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie
10. VODSTVO NA PEVNINĚ VODNÍ TOKY VY_32_INOVACE_11_Z4
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Strukturní tvary reliéfu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Přírodní poměry - vodstvo
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
CESTOVNÍ RUCH JAKO SYSTÉM
Zemní práce a zakládání staveb
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Severní Amerika – Kanada 1
Téma hodiny: Srbsko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Řeky, ledovce, jezera, nádrže
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Modely popisu hydraulicko-morfologického chování toku
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Vodní plochy na Slovácku
Pedologie = půdoznalství
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vymezení VKP údolní niva
Transkript prezentace:

Fluviální geomorfologie Zdeněk Máčka Lekce 1 Řeky – jak je vnímáme, my lidé

Proč fluviální geomorfologie? Prakticky využitelná geomorfologická disciplína v ČR Povrchový odtok = nejvýznamnější reliéfotvorný činitel v holocénu Podstatná část území ČR tvořena říčními krajinami Řeky = dynamický činitel středoevropské krajiny

Definice řeky Jakýkoliv přirozený proud vody, který teče v korytě ohraničeném břehy Moderní užívání termínu: rozvětvené, periodické a občasné vodoteče, vodoteče téměř bez břehů Akcentováno soustředění odtoku vody do koryta

Funkce říčních systémů Tekoucí voda = nejvýznamnější exogenní činitel souše Řeka/poříční niva = mozaika specifických biotopů Řeka = prostředek osvojování krajiny Řeka = přírodní zdroj, ekonomický potenciál Řeka = místo odpočinku a rekreace Řeka = estetický prvek ŽP člověka Řeka = náboženský objekt Řeky → užitky/škody

Řeka jako dopravníkový pás V řekách se nachází 0,025% zásob sladké vody Řeky 100 x účinnější než pobřežní eroze Průměrný odnos z kontinentů 10 mld. t/rok Denudace souše 30 cm/9 000 let → zarovnání kontinentů za 25 mil. let

Indus – materiálové toky ve fluviálním systému

Největší říční systémy Země Řeka Plocha povodí 000 km2 Délka km Průtok 000 m3/s Amazonka 7 050 6 400 180 Paraná (Rio de la Plata) 4 144 4 880 22 Kongo 3 457 4 700 41 Nil 3 349 6 650 3 Mississippi – Missouri 3 221 5 971 18 Ob – Irtyš 2 975 5 410 15 Jenisej 2 580 5 540 19 Lena 2 490 4 400 16 Jang-c´-ťiang 1 959 6 300 34 Niger 1 890 4 200 6 Dunaj 816 2 850 7 Labe 145 1 165 0, 75 Encyclopaedia Britannica, Velký atlas světa (Labe)

Říční krajina – dynamická mozaika biotopů

Řeka – koridor osvojování divočiny Velké řeky – první civilizační centra (Mezopotámie, Nil, Huang He) Osidlování Severní Ameriky Evropany (St. Lawrence, Mississippi – Francouzi; Missouri, Yellowstone, Columbia, Fraser – Američané)

Ekonomický potenciál řek Závlahová voda (zemědělství) Zásobování užitkovou (průmysl) a pitnou vodou Říční doprava Výroba elektrické energie Těžba štěrkopísku

Řeka – místo odpočinku a rekreace Vodácké sporty Sportovní rybářství Koupání – říční plovárny (www.szu.cz/chzp/koupani) Vycházky, cykloturistika Koupaliště Riviéra, Brno - Pisárky

Řeka – inspirace v umění (malířství, hudba) Claude Monet – Loďky na řece Epte (1888) Kacušiko Hokusai – Vodopád, kde Yoshitsune umývá svého koně, Yoshino (1832)

Vincent van Gogh – Nábřeží Seiny (1887) Bedřich Smetana – Má vlast (Vltava)

Řeka – mýtický objekt Antické Řecko – řeka jako hranice podsvětí Joachim Patenier – Charon, 16.stol. Indie – soutok Gangy a Yamuny, Allahabad Arati na Ganze v Haridwaru

Řeka jako požehnání i hrozba - povodeň Povodeň na Nilu, červen – září (akhet = záplava; příchod boha Hapiho), nilometr Soutok Dyje a Jevišovky, povodeň z tání sněhu, 2006 Sloupský potok, blesková povodeň, 26.května 2003

Řeka jako otevřený geomorfologický systém Strukturně-režimové schéma fluviálního systému

Řeka jako otevřený geomorfologický systém Strukturně-funkční schéma fluviálního systému

Proměnné fluviálního systému Proměnná: objekt nebo vlaatnost (atribut) fluviálního systému, který se mění v čase, prostoru nebo obojím. Nezávislé proměnné: mají pouze malý vztah k ostatním proměnným (tj. nejsou jimi ovlivňovány) – např. klima, geologie. Vnější proměnné: jsou buď částečně nebo úplně výsledkem procesů mimo fluviální systém. Závislé proměnné: jsou kontrolovány nezávislými proměnnými a ostatními závislými proměnnými - např. vegetace, půdy, průměrný průtok, atd. Vnitřní proměnné: jsou výsledkem interakcí v rámci fluviálního systému. Kontrolní proměnná a ovlivňovaná proměnná.

Příklady proměnných fluviálního systému Nezávislé proměnné Závislé proměnné Klima (zdroj kinetické energie) Plocha povodí Převýšení (funkce tektonického zdvihu; určuje potenciální energii) Morfologie svahů Poloha erozní báze při ústí povodí Stavba říční sítě Litologie Půdní pokryv Geologická struktura (pukliny, zlomy, vrásy) Vegetační kryt Lidské aktivity Fauna Odtok vody a odnos sedimentů ze svahů Spád vodních toků, říční vzor Odtok vody a odnos sedimentů z povodí* Eroze a akumulace v říčních korytech

Status proměnných fluviálního systému Proměnná fluviálního systému Status proměnné v časových obdobích Geologické (>103 roků) Moderní (101 až 103 roků) Současné (1 až 10 roků) Čas nezávislá nevýznamná Geologie Klima Vegetace (typ a hustota) závislá Převýšení Paleohydrologie Rozměry údolí (šířka, hloubka, spád) Průměrný průtok vody a sedimentů neurčitá Morfologie říčního koryta (šířka, hloubka, sklon, tvar, půdorys) Okamžitý průtok vody a sedimentů Okamžité charakteristiky proudění (vodní stav, hloubka, rychlost, turbulence, atd.)

Rozmanitost fluviálních systémů

Studium fluviálního systému – základní paradigmata Procesuální (funkcionalistický) přístup – černá skříňka Deterministický přístup – bílá skříňka

Řeky v rovnováze či nerovnováze? Koncept equilibria Equilibrium = stav rovnováhy mezi procesy působícími v systému. Řeka se nachází ve stavu rovnováhy v případě, že si po mnoha letech vytvořila takový sklon koryta, který zabezpečuje, při daném průtoku a převládajícím tvaru koryta, takovou rychlost proudění, která stačí na odnos splavenin z povodí (Mackin 1948).

Stav rovnováhy v řekách Autoregulační mechanizmy (negativní zpětné vazby) → dosažení rovnováhy Časové měřítko → typ rovnovážného stavu

Rovnováha či nerovnováha? Změny tvaru koryta v čase Kontinuita transportu sedimentů Efektivita tvaru koryta Silná korelace mezi proměnnými fluviálního systému

Geomorfologické prahy Geomorfologický práh = bod nebo perioda v čase kdy existuje rovnováha mezi protichůdnými tendencemi, hranice mezi různými stavy systému. Typy geomorfologických prahů: vnější prahy vnitřní prahy Prahové podmínky:energie toku = unášecí schopnost/odpor koryta proti transportu materiálu = 1; >1 zahlubování, <1 ukládání.

Čas odezvy Reakční čas: doba potřebná k tomu, aby systém zareagoval na změnu vnějších podmínek. Relaxační čas: doba potřebná k přizpůsobení novým podmínkám. Čas odezvy: reakční + relaxační čas. Čas trvání rovnovážného stavu: období po které existují v reliéfu tvary, které jsou přizpůsobené okolním podmínkám.

Geomorfologické prahy – stav rovnováhy

Komplexní odezva ve fluviálním systému Komplexní odezva: reakce fluviálního systému při které jedno primární narušení způsobí celou škálu druhotných odezev.

Alometrická změna Alometrická změna: tendence k uspořádanému přizpůsobení mezi procesy, horninami a tvary reliéfu, které jsou vzájemně propojeny v otevřeném geomorfologickém systému. AZ má zpravidla formu exponenciální funkce, např.: w = aQb a, b … konstanty, a > 0 w … šířka vodní hladiny, Q … průtok Typy alometrické změny: dynamická: popisuje vzájemné vztahy procesů nebo tvarů v čase statická: popisuje vzájemné vztahy procesů nebo tvarů v jednom časovém okamžiku