TEMA: Grafická stránka jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.1.
Advertisements

Zvuková stránka jazyka
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Anotace Prezentace, která se zabývá znaky dělitelnosti šesti. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci určí čísla dělitelná šesti. Speciální.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Štěpánka Vaňková Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_II.JZ_ČTENÍHŠ_HLÁSKA.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Jazykověda a její disciplíny
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Obecné poučení o jazyce
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Jazykové skupiny (rodiny)
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
Střední škola obchodně technická s. r. o.
TÉMA: Počítačové systémy
Transkript prezentace:

TEMA: Grafická stránka jazyka NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Grafická stránka jazyka

Grafická stránka jazyka Psaná forma jazyka, umění psaní

Proč právě Čtvrtn-ček? Petr Čtvrtn-ček se láme v kolenou uprostřed rozpač-tě okouněj-c- smečk- č-vav a sobí paroh- jsou v (č/Č)esku náhle symbolem (v/V)ánoc. 1) Doplň pravopis. 2) Kolik hlásek a kolik písmen je ve slově právě? Napiš výslovnost. 3) Vyhledej slovo obsahující slabikotvornou souhlásku.

klíč 1)Petr Čtvrtníček se láme v kolenou uprostřed rozpačitě okounějící smečky čivav a sobí parohy jsou v Česku náhle symbolem Vánoc. 2) 6 hlásek /právje/ 3)Pe-tr Čtvrt-níček

Písmeno = nejmenší grafická jednotka Písmo = prostředek grafického záznamu jazyka, soustava grafických znaků Pravopis (ortografie)= konkrétní způsob užití písma ve spisovném písemném projevu Čeština používá písmo zvané latinka (42 písmen, z toho 26 prostých, 15 s diakritickým znaménkem+ jedna spřežka = písmeno ch). Označení číslic – arabské číslice, méně často římské číslice

Český pravopis zaznamenává pouze fonémy (hlásky), které jsou schopny rozlišit slova, tzv. fonologický pravopis Poučení o pravopise = Slovník spisovné češtiny Odchylky: i / y = jeden foném ě ( daně /daňe/, věž /vješ/ nebo měl/mňel/) ú/ů – čárka, kroužek spodoba znělosti nemá vliv na psanou podobu ( sbor - /zbor/, hádka - /hátka/)

Čeština je zapeklitý jazyk Přiletěl jsem do tehdejšího Československa v roce 1990. Vystudoval jsem obor čeština pro cizince. Proč je ale pro Vietnamce těžké naučit se česky? Oba jazyka jsou naprosto odlišné. Vietnamština je jazyk silně tónový. V češtině například u otázek zvedáme hlas, u sdělovacích vět hlas trochu klesne. To je ve vietnamštině naprosto vyloučené, protože změna tónu vede ke změně významu slova. Například slovo ma. Samotné slovo znamená duch. Vyslovíme-li je s klesajícím tónem, znamená který, se stoupajícím tónem pak matka. Ma s klesajícím a stoupajícím tónem znamená hrob. A nakonec ma s hlubokým tónem zamená rýžovou sazenici. Nguyen Bao ngoc: LN, 27.9.2006,zkráceno) 1) Je pro cizince žijící v České republice důležité, aby se učili náš jazyk? 2)Tučně vyznačená slova z textu zapiš ve fonetické přepisu. 3) V češtině existují slova, která stejně znějí, v písmu jsou však rozlišena, tzv. homofona (mít-mýt). Zkus je použít v jedné větě (souvětí).

1) ano 2)/těšké/ /vjetnamštině/ /napříklat/ /hrop/ 3) např 1) ano 2)/těšké/ /vjetnamštině/ /napříklat/ /hrop/ 3) např. Chceš-li vlasy hebké mít, musíš si je často mýt.

Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: písmeno, písmo, pravopis. Obsahuje doplňovací cvičení, klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy. Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 25 minut Postup: Teoretický základ představuje definování nového učiva, cvičení v materiálu je určeno k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě, jako metodického materiálu.

zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089-8380-7200041-1. DANUŠE MAŠKOVÁ. Český jazyk přehled středoškolského učiva. 2006. vyd. Třebíč: Petra Valenová, 2006. MATURITA. ISBN 80-9025571-5-1.