Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRUKTURA BUŇKY.
Advertisements

RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola T ř emošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj T ř emošnice, Internátní 217; I Č : , tel: , emaiI:
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Energetická hodnota potravin (EH)
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pohybová soustava.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Horniny přeměněné - metamorfované
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
Stavba buňky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Pohlavní rozmnožování prvoků
Základní škola, Hradec Králové
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Lišejníky - Lichenes.
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_52_INOVACE_25_Jednobuněčné organizmy - bakterie - učební text
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Severní Amerika – Kanada 1
Autor: Mgr.Petr Procházka
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Prokaryotická buňka.
Závislost elektrického odporu
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Základní škola, Hradec Králové
Biologie.
BUŇKA (cellula) - je základní a nejmenší stavební a funkční jednotkou každého živého organismu - je malá, pouhým okem neviditelná, pozorovatelná MIKROSKOPEM.
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1.

Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO 62033026 Operační program OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/01.0050 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_2.BI.09 Tematická oblast  Biologie – Člověk a příroda Název vzdělávacího materiálu  Prokaryotická buňka Druh učebního materiálu  Power Pointová prezentace Anotace  Prezentace seznamuje žáky s charakteristikou prokaryotické buňky. Popisuje stavbu buňky. Slouží k výuce a zápisu nejdůležitějších faktů. Klíčová slova  buněčná stěna, ribozómy, nukleoid, cytoplazma, chromatofory, pouzdro, plazmidy, cyt. membrána Ročník  5.V. + 1. ročník Typická věková skupina  14. let Autor  Mgr. Michal Střeštík Zhotoveno 9/2012 Celková velikost 3 800 kB Anotace

Prokaryotická buňka 1.

stáří asi 3,5 mld. let (patří mezi nejstarší organismy na Zemi) typická pro bakterie, sinice a archea o řád menší než buňka eukaryotická (1 – 10 mikrometrů) jednodušší stavba než eukaryotická buňka chybí membrány ohraničující organely metabolismus výrazně rychlejší než u eukaryotní buňky (např. zdvojení počtu za 30 minut) zásobní látka: glykogen, kyselina poly – β -hydroxymáselná

2.

> ochrana před Fy a Ch vlivy > udává tvar Buněčná stěna > ochrana před Fy a Ch vlivy > udává tvar > je z peptidoglykanu (podle množství – grammpozitivní a grammnegativní bakterie) Ribozómy obsahují RNA a bílkoviny syntéza bílkovin 2 Nukleoid = „jádro“ neohraničené membránou 1 mol DNA (dvouvláknová šroubovice) obsahuje genetickou informaci až 20% buňky DNA je asi 1000x delší než délka celé buňky (cca 1,4 mm)

> rotační pohyb (lodní šroub) Bičík > organela pohybu > může být 1 i více > rotační pohyb (lodní šroub) 2 Chromatofory obsahují fotosyntetická barviva Pouzdro zvyšuje ochranu buňky 3

Cytoplazmatická membrána = plazmatická > jediná membrána buňky 2 Cytoplazmatická membrána = plazmatická > jediná membrána buňky > je polopropustná > reguluje transport látek z buňky a do buňky Cytoplazma tekuté prostředí buňky ze 75–80 % se skládá z vody jsou v ní rozpuštěny anorganické molekuly, enzymy, zásobní látky.. Fimbrie - pili řasinky – navázání na další buňku (konjugace) Plazmidy malé molekuly DNA mohou obsahovat různé doplňující vlastnosti výměna informací mezi bakteriemi (mutace) Glykokalyx zvláštní obal pro připevnění k podkladu např. zuby , kameny 3

Základní tvary bakterií kulovitý (koky) > diplokoky > tetrakoky > streptokoky (řetízkovité kolonie) > stafylokoky (hroznovité kolonie) (> sarciny - balíčkovité kolonie) 5 4

Základní tvary bakterií 2. tyčinkovitý (tyčinky čili bacily) > vibria spirily spirochéty tyčinky Základní tvary bakterií 7 6

Opakování 1. Z jakého materiálu je vystavena buněčná stěna prokaryot? peptidoglykan 2. V jakých organelách je možné nalézt u prokaryotické buňky DNA? nukleoid, plazmidy 3. Má prokaryotická buňka předpoklady pro fotosyntézu? ano – může obsahovat chromatofory 4. Popiš nukleoid prokaryotní buňky. neohraničen membránou 1 mol DNA (dvouvláknová šroubovice) obsahuje genetickou informaci

1. CREDIT: ROCKY MOUNTAIN LABORATORIES, NIAID, NIH. wikipedia 1.CREDIT: ROCKY MOUNTAIN LABORATORIES, NIAID, NIH. wikipedia.cz [online]. [cit. 21.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EscherichiaColi_NIAID.jpg>. 2.MARIANA RUIZ VILLARREAL LADYOFHATS, TRANSLATED BY MICHAL MAŇAS (USER:SNEK01). wikipedia.cz [online]. [cit. 22.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Average_prokaryote_cell_cs.svg>. 3.MIKE JONES. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flagella.png>. 4. DERIVATIVE WORK: LIMOJOE. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arrangement_of_cocci_bacteria_cs2.svg>. 5.PHOTO CREDIT. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Streptococcus_pyogenes_01.jpg>. 6.ME. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bacterial_morphology_diagram_cs_(2).svg>. 7.YUVAL MADAR. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gram_Stain_Anthrax.jpg>.