Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceVinuté.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotacePřevodky.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Technika svařování VY_32_INOVACE_16_323
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Současná architektura
Základní pojmy,rozměry a hmotnosti automobilů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Tlumiče kapalinové VY_32_INOVACE_14_265
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Podvozek VY_32_INOVACE_13_252
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Kladkostroje a visuté kočky
Řemenové převody VY_32_INOVACE_31_ 619
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti VY_32_INOVACE_13_253 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 13 Anotace Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti Klíčová slova Rám, odolnost, pevnost, profily, materiály Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti Rám je základní nosný prvek automobilu. V současnosti rámy používají: sportovní automobily nákladní automobily kategorie N₂; N₃ a některé dodávkové automobily kategorie N₁ přípojná vozidla – přívěsy a návěsy autobusy kategorie M₂ a M₃ motocykly traktory kolové / pásové stavební, zemědělské a lesnické stroje

Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti Účel rámů: Rám je základní nosný a stavební prvek v konstrukci automobilů přenáší suvnou sílu z hnacích kol na karoserii a při brzdění zachycuje brzdné síly spojuje pohonnou soustavu – uložení motoru, převodovky, přední a zadní nápravu nese karosérii a náklad, a přenáší jejich hmotnost na nápravy (pevnostní účel) zachycuje a přenáší všechna zatížení vznikající při jízdě vozidla zaručuje bezpečnost posádky vozidla (prvek pasivní bezpečnosti)

Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti Vlastnosti rámů Hlavní požadavky na stavbu rámů, musí být/mít: co nejlehčí, ale při tom pevný a pružný odolný vůči nárazu odolný na krut a ohyb odolný na tah a tlak schopen přenášet zatížení strojových skupin, karoserie a dovolenou užitnou hmotnost automobilu bezkonfliktní vůči všem konstrukčním částem vozidla dlouhou životnost (odolnost proti korozi) uspořádání a rozměry rámu závisí na účelu a použití vozidla co nejmenší přenos vibrací a hluku do karoserie (uložení pohonné jednotky a karoserie do pružných lůžek)

Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti

Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti Konstrukce rámů Hlavní části rámů: Podélníky lisované profily z „Fe“ plechu - osobní vozidla a 4 x 4 2 – 4 mm, nákladní vozidla 4 – 10 mm, těžké terénní NA a pásových traktorů až 12 mm. Po délce mají různou výšku, přední / zadní konce mohou být ohnuté směrem dolů k vozovce, pro snadnější uchycení pružin nebo torzních tyčí přední / zadní nápravy, platí u OA. a 4 x 4. Přívěsy a návěsy mají většinou podélníky po celé délce stejnou výšku z běžně vyráběného profilu (I). Profily podélníků – L; U; I; 2L; 2U

Rámy – účel, konstrukce, vlastnosti Příčníky Vyrábějí se ze stejných „Fe“ materiálů jako podélníky, převážně z profilů: Spojení podélníků a příčníků: svarový spoj – ocel se zaručenou svařitelností tř. 11 523 nýtový spoj - ocel tř. 11 520 šroubový spoj - pomocí šroubů se většinou spojují držáky pro uložení pohonných jednotek U některých příhradových rámů sportovních vozidel, mohou být ocelové profily nahrazeny pro snížení hmotnosti profily z „Al“ Páteřové rámy - středová trubka - zhotovená stáčením plechu do kulata (roury) a následně podélně svařená, na koncích opatřená přivařenými přírubami.

Tato prezentace, ukazuje a velmi stručně seznamuje žáky s konstrukcí rámu vozidel, seznamuje žáky s tím z jakých částí se rám skládá, s vlastnostmi rámů a účelem rámů ve vozidlech. Cvičení: Jaké jsou základní požadavky na konstrukci rámů vozidel? Druhy spojení rámů? Jaké jsou vlastnosti rámů? Děkuji za pozornost

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Zákon č. 56/2001 Sb. Vyhláška MDS č.341/2002 V prezentaci použity vlastní citace, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: http://www.mercedes-benz.cz/content/czechia/mpc/mpc_czechia_website/czng/home_mpc/trucks_/home/construction/axor_construction_haulage/powertrain.fb0004.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-otevreny-rovnoramenny-u.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-uzavreny-ctvercovy-tazeny.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-uzavreny-obdelnikovy-tazeny.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-uzavreny-uzavreny-ovalny.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-trubka-hladka-valcovana-za-st.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-tyce-tvarovy-profil-i.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-tyce-tvarovy-profil-nerovnora.html http://www.kobra-tr.cz/kobra-hutni-material-otevreny-symetricky-c.html