AUTOR: Lenka Hrnčířová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_05_Přírodopis 7.ročník_Vodní ptáci Téma: Vodní ptáci CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen 2011.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
DVOUKŘÍDLÍ VY_32_INOVACE_20_23. Dvoukřídlí – zařazení do systému: řád: dvoukřídlí třída: hmyz podkmen: vzdušnicovci kmen: členovci.
MOŘŠTÍ ŽAHAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu) koráli vyskytují se v teplých mořích žijí v koloniích jedinci - polypi podobní nezmarovi živí se planktonem,
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_36_Přírodopis 7.ročník_Miříkovité Téma: Miříkovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_08 Ekologie.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_10_Přírodopis 7.ročník_Lesní stromoví ptáci Téma: Lesní stromoví ptáci CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodopis – 8. ročník, Srdce
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
MĚKKÝŠI - MLŽI žijí ve sladké i slané vodě
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Strunatci obratlovci.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
HADI /po výkladu si zapiš do sešitu/
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Základní škola Kladruby
Obojživelníci - ocasatí
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
4.Třída: Obojživelníci.
Plazi.
Třída: RYBY.
Obojživelníci. AUTOR: Eliška Jurčicová
PLAZI 7. třída.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Výukový materiál ZŠ Kovářov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Obojživelníci.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Nadtřída: ČELISTNATCI
1. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

AUTOR: Lenka Hrnčířová ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_01_Přírodopis 7.ročník_Obojživelníci Téma: Obojživelníci CZ.1.07/1.4.00/21.1921

Anotace Přírodopis 7. ročník Prezentace – Obojživelníci (úvodní hodina) Společné znaky Stavba těla Rozmnožování Vývoj Procvičení – doplnění chybějících slov – lze využít jako SP, pak následně doplnit na interaktivní tabuli a zkontrolovat Procvičení – části těla skokana Pomůcky: fixy na interaktivní tabuli

Obsah hodiny - Obojživelníci Společné znaky Stavba těla Rozmnožování Vývoj Procvičení - doplňování

Obojživelníci

Obojživelníci přechodná forma mezi vodními a suchozemskými obratlovci - vývoj ve vodě, jejich larvy – pulci dýchají žábrami, tvarem těla připomínají ryby

Odlišnosti obojživelníků od ryb 2 páry kráčivých končetin kůže – holá, většinou hladká, s mnoha slizovými žlázami, u některých přeměněny v jedové - svlékání pokožky – mloci, čolci najednou, žáby po částech - v ústní dutině - jazyk

kloaka – rozšířená část konečníku, společný vývod TS, VS, PS kostra – osou páteř, na ni připojena lebka a končetiny

CS – složitější srdce – 2 síně, 1 komora - z levé síně – okysličená krev, z pravé – odkysličená, v komoře se mísí – smíšená krev chudá na kyslík , dýchají plícemi i kůží

Vnitřní stavba těla skokana 1) srdce, 2) plíce, 3) žaludek, 4) játra, 5) střeva, 6) pohlavní ústrojí, 7) ledvina, 8) močový měchýř, 9) kloaka

vnější oplození – ve vodě Rozmnožování a) žáby vnější oplození – ve vodě z oplozených vajíček – pulci, dýchají žábrami, nejprve vnější, pak vnitřní žábry mají ocásek, který později zaniká Proměna žáby

b) čolci, mloci vnitřní oplození, oplozená vajíčka samička lepí na vodní rostliny - jen vnější žábry - ocas po celý život

vývoj obojživelníků - z lalokoploutvých ryb, nejstarší obojživelníci – krytolebci

Doplň chybějící slova Obojživelníci jsou …………………………………… formou mezi vodními a suchozemskými obratlovci. 2) Jejich larvy ………………………….. se vyvíjejí ve ………………. a dýchají …………………….. . 3) V kůži obojživelníků jsou četné ………………………….. žlázy, které jsou u některých přeměněny na ………………………..... . 4) Dospělí obojživelníci dýchají …………………… a …………….. . 5) Společným vývodem TS, VS a PS je …………………………. . 6) Obojživelníci se vyvinuli z …………………………………… ryb . 7) Nejstarší obojživelníci byli ……………………………………….. .

Zkontroluj si, jak jsi byl úspěšný přechodnou pulci, vodě, žábrami slizové, jedové plicemi, kůží kloaka lalokoploutvých krytolebci

Zopakuj si ještě jednou části těla skokana

Použité zdroje http://microsoft.com ČABRADOVÁ, Věra; HASCH, František; SEJPKA, Jaroslav a kol. Přírodopis 7- učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 80-7238-424-4. DOBRORUKA, Luděk J. a kol. Přírodopis II. Praha: Scientia, 1998, ISBN 80-7183-134-4. Obrázky – stavba těla skokana a proměna žáby – archiv autora