STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Přídavná jména - opakování
Stupňování přídavných jmen
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ivana Myšáková, 2011 Přídavná jména.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Třídění a vzory přídavných jmen
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOIS PŘÍDAVNÝCH JMEN MĚKKÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Gramatika Přídavná jména II
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Přídavná jména Uveď co nejvíce přídavných jmen, která se vztahují k obrázku. Co není správně? svítící, krásný, londýnský, nový, vysoký, v noci, naše foto.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ8_16 Sada DUMČeský jazyk 8 Předmět Český jazyk Název materiáluPřídavná jména – skloňování. Anotace V prezentaci.
Opakujeme na pololetní prověrku
PŘÍDAVNÁ JMÉNA ADJEKTIVA
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
Stupňování přídavných jmen
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Přídavná jména DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_75.
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
Přídavná jména přivlastňovací
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
79.1 Přehled vzorů přídavných jmen
Tvarosloví – přídavná jména
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
81.1 Přídavná jména MĚKKÁ TVRDÁ (vzor mladý)
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
OB 21 CJL STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN. PŘÍDAVNÁ JMÉNA ( adjektiva ) Přídavná jména označují vlastnosti podstatných jmen ( jasný, šťastný, hezký, velký.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_13_STUPŇOVÁNÍ.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jana Šulcová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Přídavná jména - stupňování
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN OB 21 CJL STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN

PŘÍDAVNÁ JMÉNA Přídavná jména označují vlastnosti podstatných jmen ( jasný, šťastný, hezký, velký ) S podstatnými jmény se shodují v rodě, čísle a pádu

DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Tvrdá – skloňují se podle vzoru mladý např. jasný, velký Měkká – skloňují se podle vzoru jarní např. ptačí, cizí Přivlastňovací -tvoříme je od názvů osob a skloňujeme podle vzorů otcův a matčin např. Smatanův, hraběnčin

CVIČENÍ..... Rozdělte se do skupin a vymyslete přídavná jména, u kterých poté určíte druh

CVIČENÍ...... Doplňte správné i /y a své rozhodnutí zdůvodněte : Hus- pero, škodliv- hmyz, štíhl- chlapci, mil- lidé, ryb- konzervy, ciz- člověk, rozsáhl- dubov- porost, zuřiv- ps- štěkot, holub- mládě, šípkov- čaj, ryz- stříbro

KONTOLA ..... HusÍ pero, škodlivÝ hmyz, štíhlÍ chlapci, milÍ lidé, rybÍ konzervy, cizÍ člověk, rozsáhlÝ dubovÝ porost, zuřivÝ psÍ štěkot, holubÍ mládě, šípkovÝ čaj, ryzÍ stříbro

Stupňování Většina přídavných jmen může vyjadřovat trojí stupeň : PRVNÍ STUPEŇ – základní stupeň vlastnosti např. nový, zelený DRUHÝ STUPEŇ – tvoříme z prvního stupně pomocí přípon - ší, - ejší/- ější např. novější, sladší TŘETÍ STUPEŇ – tvoříme z druhého stupně předponou – nej, např. nejnovější, nejsladší

DRUHY STUPŇOVÁNÍ Pravidelné – poutavý, poutavější, nejpoutavější Nepravidelné – špatný, horší, nejhorší Opisné – silné krátkozraký, poměrně schopný

CVIČENÍ ............ Utvořte druhý stupeň následujících přídavných jmen a užijte je ve větách : Měkký Rozumný Strmý Bledý Malý

KONTROLA..... Měkký – měkčí Rozumný – rozumnější Strmý – strmější Bledý – bledší Malý - menší

CVIČENÍ ...... Vysťupňujte tato přídavná jména : Dobrý Špatný Dlouhý Velký

KONTROLA........... Dobrý – lepší – nejlepší Špatný – horší – nejhorší Dlouhý - delší – nejdelší Velký – větší – největší

ÚKOL....... Určete o jaký druh stupňování se jednalo v minulém cvičení...........

KONTROLA ...... Přídavná jména dobrý, špatný, dlouhý, velký mají stupňování nepravidelné.

SOUHRNNÉ CVIČENÍ .... Vystupňujte tato přídavná jména : Hezký Blízký Překvapující Vysoký Hustý

KONTROLA Hezký – hezčí – nejhezčí Blízký – bližší- nejbližší Překvapující – více překvapující – nejvíce překvapující Vysoký – vyšší – nejvyšší Hustý – hustější i hustší – nejhustější i nejhustší

CVIČENÍ .... Napište první stupeň těchto přídavných jmen : Jednodušší Nejlehčí Lepší Mělčejší Mělčí Nejtišší Uzší

KONTROLA. . . Jednoduchý Lehký Dobrý Mělký Tichý Úzký

POUŽITÁ LITERATURA Hartmanová Věra : Pravidla českého pravopisu, Nakladatelství Olomouc, 2003 Mašlíková Drahuše : Český jazyk – přehled středoškolského učiva,Nakladatelství Cyrila Boudy, 2006 Styblík Vlastimil: Cvičení z pravoisu, SPN, Praha, 2002 www.google.cz