rozmnožování živočichů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oplození.
Advertisements

Vývoj spermií a vajíček
Redukční dělení – meiosa
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_19_Rozmnožovací soustava - opakování.
Rozmnožování nižších obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření16.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_NITRODĚLOŽNÍ VÝVOJ  ROČNÍK: 8. nebo 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Vznik a vývoj života.
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Stavba buňky.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Pohlavní rozmnožování prvoků
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
POHLAVNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
SPERMATOGENEZE A OOGENEZE
FUNKCE = zajištění rozmnožování a uchování genetické informace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
MEIOSA redukční dělení.
Rozmnožovací soustava muže
Strunatci obratlovci.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_06_01_mužské pohlavní orgány.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Opylení a oplození.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Název projektu: Moderní škola
Rozmnožovací soustava ženy
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Rozmnožovací soustava
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Rozmnožování organismů
Rozmnožování a chov ryb
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

rozmnožování živočichů 1, typy rozmnožování 2, varianty nepohlavního rozmnožování 3, varianty pohlavního rozmnožování 4, tvorba gamet 5, oplození a vývoj zárodku

typy rozmnožování rozmnožování - možnost vývoje pohlavní a nepohlavní pohlavní - nový jedinec vzniká splynutím dvou gamet( pohlavích buněk), je vždy odlišný od obou rodičů nepohlavní - nový jedinec vzniká ze specializované části rodičovského těla, nebo fragmentací rodičovského těla (např. strobilace u žahavců, regenerace u ostnokožců)

nepohlavní rozmnožování - žádná „pravidelná“ variabilita nových jedinců + není nutné vyhledávat partnera + při objevení nějaké evoluční výhody je 100% na převedení na potomstvo, rychlá fixace často spojená s vysokou mírou reparability parthenogenese - vývoj zárodku z neoplozené gamety

pohlavní rozmnožování - nutné vyhledávat partnera + každý jedinec je individuální, zvýšená variabilita + snadný vznik nových kombinací genů gonochorismus hermafroditismus

specializované rozmnožovací orgány primární - varlata a vaječníky (zdroj gamet) sekundární a pomocné (nadvarle, přídavné pohlavní žlázy, vejcovod, děloha) oplození vnější nebo vnitřní (často umožněné pomocným kopulačním orgánem - penis (savci, hmyz, většina plazů, někteří ptáci, …)

tvorba gamet pro pohlavní rozmnožování živočichů je specifická tvorba gamet anizogamety a, oocyt - výrazně větší, nese zásobní látky pro budoucí embryo, nepohyblivý b, spermie - malá, minimální objem, nese jen GI, pohyblivá, schopná vyhledat vajíčko (chemotaxe, termotaxe)

spermatogeneze v semenotvorných kanálcích varlete za pomoci Sertoliho buněk dvě fáze - spermatocytogeneze a spermiogeneze spermatocytogeneze diploidní (2n) spermatogonie podstupují miotické dělení: 1 spermatogonie4 spermie část spermatogonií nenastoupí meiotickou dráhu - rezervoir pro další tvorbu spermií

spermiogeneze - úprava haploidní (n) spermatidy (produkt meiotického dělení) do morfologicky zralé spermie - odstranění nadbytečné cytoplazmy - vytvoření akrosomu z Golgiho aparátu - vznik bičíku a mitochondriální spirály - max. kondenzace GI (nahrazení histonů protaminy)

oogeneze ve folikulech vaječníku (ovarium) za podpory folikulárních buněk oogonie(2n) - podstupuje meiosu (u savců probíhá ve vaječníku jen první meitocké dělení a vajíčko je „uvězněno“ v metafázy II až do oplodnění - výsledek meiosy - 1 ovum(vajíčko) a 3 pólové buňky

při oogenezi dochází k nestejnoměrnému dělení buněk - budoucí vajíčko obdrží většinu hmoty zrání vajíčka - vajíčko syntetizuje zásobní RNA ( m, t, rRNA) pro budoucí zárodek (transkript GI nezačíná dřív jak v 4-8buň. stádiu) - hromadí zásobní látky ( „žloutek“) - syntetizuje signalizační molekuly (prostorová orientace zárodku)

setkání gamet a oplození uvolnění vajíčka - hormonální regulace, kopulační stimulace, jiné vlivy) vajíčko sestupuje vejcovodem (ovidukt) okolo ovulace dochází k páření (druhově závislé) spermie  do vejcovodů (nebo různých pomocných zařízení - semenné váčky), kde specificky rozpoznávají epitel a vážou ho  vznik oviduktálního reservoiru

vznik ovidukt. reservoiru prodlužuje životnost spermií spermie se uvolňují (spontálně i regulovaně -positivní vliv ovulace) kapacitace spermií (fční změny spermie vyvolané kontaktem s ovidukt. tekutinou) -získání schopnosti rozpoznat vajíčko vazba spermie na vajíčko -vyvolá akrozomovou reakci (vylití obsahu akrosomu) - umožní penetraci obalu vajíčka (zona pellucida)

fúze game - splynutí mebrán vajíčka a spermie - jádro spermie se dostane do cytoplasmy vajíčka - vajíčko dokončí meiosu - splynutí jader - vznik zygoty

vývoj zárodku vývoj přímý a nepřímý (s larválním stadiem) uvnitř samice nebo mimo

určení pohlaví dvě základní možnosti 1, chromosomové (savci, ptáci, hmyz) 2, enviromentální (krodýli, některé ryby)

octomilka plavuně