AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Byzantská církev a kultura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Arabové a jejich výboje
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Byzantská kultura.
Kultura byzantské říše
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Registrační číslo projektu:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
VY_32_INOVACE_2D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Byzantská říše 7. ročník.
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Byzantské umění.
Byzantská říše.
Byzantská říše Důležité pojmy
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Tomáš Stejskal.  Byzantská říše vznikla po rozdělení římského imperia (Imperium Romanum) v jeho východní části - v r. 395, kdy si po smrti Theodosia.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Byzantská říše Byzantská říše
Rozpad a zánik říše římské
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Digitální učební materiál
Byzantská říše.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_18
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_20
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_10
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Byzantská říše.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_14
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05 TÉMA: Byzantská říše ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07/ 1. 4. 00/ 21. 1843

Anotace Cílem prezentace je žáky naučit, kdy Byzantská říše vznikla, jaké bylo její hlavní město. Kdo patřil k nejvýznamnějším panovníkům. Vysvětlit pojem byzantský sloh. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Műllerová.

Opakování toho, co už známe. Římské impérium nezůstalo celistvé. Nahraď slovo impérium českým synonymem. Na které celky se impérium rozdělilo? Jaký osud čekal na západní část? Vzpomeň si na datum. Odolala východní část tlaku barbarů?

Co jsi měl vymyslet? Říše Západořímská a východořímská Zánik Rok 476 Ano

Mapa Byzantské říše

Hlavní město - KONSTANTINOPOLIS (původně řecká osada Byzantion, Cařihrad - nazýván Slovany, Istanbul - dnes). Umístění – průliv z Černého moře do moře Středozemního. Hospodářství - nepřerušen rozvoj starověkých řemesel. a obchodu (drahé látky, sklo, šperky, nástroje z mosazi a jiných kovů). V čele - císař (cíl - obnova slávy a moci bývalé římské říše, boje s Peršany, Avary, Slovany). Nejvyšší představitel církve - patriarcha (pravoslaví).

Největší rozmach říše 6. století - část Apeninského poloostrova, Balkán, Malá Asie, východní pobřeží Středozemního moře, část Afriky, cíp Pyrenejského poloostrova. Vládce - JUSTINIÁN (vláda 527–565) - vydání zákoníku - Soubor občanského práva ? Jaký zákoník už jsi poznal ? Po roce 1000 postupné oslabování moci říše a její zmenšování- Boje s Araby a Turky. Rok 1453 zánik říše (Turci dobyli hlavní město Konstantinopolis).

Justinián – detail portrétu v chrámu San Vitale

Byzantský sloh Rozvoj věd - hlavně matematika Rozvoj kultury - literatura a dějepisectví Rozvoj architektury - velkolepé stavby - kopule - zdobené sloupy a jejich hlavice Výzdoba - mozaika - obrazy - ikony Slavná stavba - Hagia Sophia (chrám Boží moudrosti)

Hagia Sophia- dnešní podoba

Mozaika

Chrám San Vitale v Ravenně

Průřez chrámem Hagia Sophia

Použité zdroje Obrázky [online]. [cit. 2013-04-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Justinien_527-565.svg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aya_sofya.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/San_Vitale_Ravenna.jpgyzantinischer_Mosaizist_des_5._Jahrhunderts_002.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hagia-Sophia-Laengsschnitt.jpg

Použité zdroje PICKOVÁ, Dana a Naďa KUBŮ. Dějiny středověku a raného novověku: učebnice pro základní školy. 1. vyd. Ilustrace Lubomír Anlauf. Praha: Práce, 1995, 63 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN 80-208-0334-3. HROCH, Miroslav a Karel KUBŮ. Dějepis: učebnice pro základní školy. 1. vyd. Ilustrace Lubomír Anlauf. Praha: Práce, 1995, 63 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN 80-04-26439-5.