DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Advertisements

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Říjen 2011 Ročník 7. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Křesťanství a středověká.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Technologický postup Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poklasická filozofie - Marxismus
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace MALÁ KAPITOLA O ČASE Název: VY_32_inovace_01 Vlastivěda-starší české dějiny.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik česky psané literatury
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Křesťanství a středověká Evropa
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
I. Starověké středomoří
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-17
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Člověk a čas.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
Není příloha, jako příloha
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výtvarné umění starověkého Egypta
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Člověk a společnost, Dějepis
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691   Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor Mgr. Zuzana Jančová Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Úvod do studia historie Téma Druhy historických pramenů a periodizace Ročník I. M Datum tvorby 4. 9. 2013 Anotace Materiál motivuje studenty k zájmu o druhy historických pramenů a způsoby periodizace dějinných událostí, ukazuje jakými způsoby lze periodizovat dějiny lidstva. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, slouží jako uvedení do problematiky a k fixování získaných vědomostí. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Druhy historických pramenů a periodizace

Historický pramen Jsou to veškerá svědectví a pozůstatky lidské činnosti. Vše, co člověk vyrobil od starého paleolitu až po dnešek. Jsou to zdroje informací o minulosti.

Druhy historických pramenů 1. hmotné (trojrozměrné) 2. písemné (anály, letopisy) 3. tradiční (pověsti, mýty, pranostiky) 4. obrazové 5. zvukové a audiovizuální

Každá epocha se vyznačuje charakteristickým druhem pramenů ( př. pravěk – kosterní nálezy, nejnovější doba – zvukové prameny) Ke každému pramenu musíme přistupovat kriticky !

Periodizace dějinného vývoje Obr. č. 1

Periodizace dějin PRAVĚK trvá od počátků hominizace v třetihorách až do 4. tisíciletí př. n. l. není doložen písemně prvobytně pospolná společnost STAROVĚK (od 4. tis. do r. 476 AD) otrokářská společnost dělí se na: 1. starší, 2. klasický a 3. pozdní

3. STŘEDOVĚK od 476 – 1492, 1450, 1453 feudalismus prosazuje se racionalita 4. NOVOVĚK kapitalistická společnost dělíme: a) raný (1492-1789) b) klasický (1798-1914) – dějiny tzv. dlouhého 19. století

Typy periodizace dějinného vývoje Orient – podle panovníků. Egypt – podle dynastií. Řím – od založení města 753 BC. Řecko – podle OH. Křesťanská Evropa od narození Krista ( založeno v 6. století po Kristu).

Opakování Jaké máme druhy historické literatury? U každého uveď příklad. Pravěk a starověk – obě epochy chronologicky zařaď a napiš jejich typické rysy. Co je to historický pramen? Jaké máme druhy historických pramenů? Středověk a novověk – obě epochy chronologicky zařaď a napiš jejich typické rysy.

Obr. č. 2: 5. O jaký druh pramene se jedná? S pomocí elektronických zdrojů zjisti, jaký to je konkrétní pramen?

Obrázky Obr. č. 1: Periodizace dějin [online]. [cit. 2013-07-09]. Dostupné z WWW: http://www.dejepis.com/ucebnice/periodizace-dejin/ Obr. č. 2: Kosmova kronika česká [online]. [cit. 2013-07-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACosmas-Chronica_Boemorum.jpg

Literatura HLAVÁČEK, I., KAŠPAR J., NOVÝ R.: Vademecum pomocných věd historických. Jinočany: H&H, 1997. BLOCH, Marc: Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha: Svoboda, 1967. KANTOREK, Pavel, SOCHROVÁ, Marie: Dějepis I. v kostce pro střední školy. Praha: Fragment, 2008.