1. Vymezení a rysy sportovní edukace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Karviná – Nové Město, Komenského 614, příspěvková organizace Karviná – Nové Město Projekt finančně podpořený Fondem životního.
Advertisements

Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
P EDAGOGICKÉ A VÝCHOVNÉ ASPEKTY TRENÉRSKÉ PRÁCE Ivo Konvička.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Aplikovaná psychologie
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Psychologie koučování
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pedagogické disciplíny
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
4. Pedagogika sportu v systému věd
Pedagogika jako vědecká disciplína
Profese trenéra.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Sociální psychologie.
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Psychologie koučování
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

1. Vymezení a rysy sportovní edukace

Základní literatura JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8. SEKOT, A.; LEŠKA, D.; OBORNÝ, J.; JŮVA, V. Sociální dimenze sportu. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3581-1. Svoboda, B. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0156-7.

Počátky sportovní edukace

Rozvoj sportovní edukace

Všestrannost a zdraví ve sportovní edukaci

Radost ve sportovní edukaci

Zážitky ve sportovní edukaci

Sociální vztahy ve sportovní edukaci

Význam vzorů ve sportovní edukaci

Veteránský sport

Pedagogika sportu Pedagogika = věda o permanentní výchově – edukaci Pedagogika sportu = věda o sportovní edukaci Sport = formy tělesné činnosti, jež si kladou za cíl harmonický rozvoj jedince, zdraví a soutěžní výkon (Zákon 2001) Sport = školní + soutěžní + rekreační

Pojetí sportovní edukace 1. Edukace a socializace výchova – edukace = hodnotově pozitivně zaměřená (např. výchova sportem v souladu se Světovým anti-dopingovým kodexem, Evropskou chartou sportu, ...)  socializace – proces společenského začleňování = hodnotově indiferentní (např. socializace sportem – působí i negativní vlivy, např. doping, násilí, agrese, ...)

Pojetí sportovní edukace 2. Hodnotové orientace sport. edukace a) antika - ATÉNY – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova (ideál, jenž byl v praxi vždy omezen – Šíp, 2008) b) Novověk – autentická a svobodná osobnost (Rousseau  Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) – svobodné rozhodování ve sportu c) Současnost – zdravá osobnost – fyzicky, psychicky, sociálně

Pojetí sportovní edukace 3. Rozvoj jedince = dědičnost + prostředí + edukace bezděčnost záměrnost Edukace = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji Edukace = procesy řízeného učení Sportovní edukace = edukace sportem, ve sportu a pro sport Sportovní trénink = procesy řízeného hl. motorického učení, ale současně pomoc jedinci na jeho cestě životem

Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace může být: přímá – intencionální (bezprostřední působení sport. pedagoga) nepřímá – funkcionální (působení upraveným prostředím – např. sportovního klubu – materiálním a sociálním) heteroedukace (výchova druhým jedincem – trenérem) autoedukace (sebevzdělávání – „sám sobě trenérem“)

Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace může mít rysy: formálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. školní TV, …) neformálního vzdělávání – organizované mimo formální vzdělávací systém informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost)

Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace by měla být: demokratická – rovnost šancí (např. problém muži x ženy) humanistická – úcta ke sportovci pluralitní – iniciátoři, cíle, obsah, pojetí integrující – pro znevýhodněné (integrace, inkluze x separace) permanentní – po celý život