Genetický kód – transkripce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molekulární základy dědičnosti
Advertisements

Molekulární genetika.
EXPRESE GENETICKÉ INFORMACE Transkripce
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
 Podíl objemu a termodynamické teploty plynu je při stálém tlaku konstantní. ? Jaké je znění Gay – Lussacova zákona ?  Objem určitého množství plynu.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny I. - Struktura DNA Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/15 Šablona: III/2 Inovace.
M ETABOLICKÉ DĚJE Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Didaktické testy z biochemie 5
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Genetický kód – replikace
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Metabolické děje II. – proteosyntéza
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Translace Proteosyntéza.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Molekulární genetika Tok genetické informace:
RT – PCR: návrh primerů.
Regulace genové exprese u prokaryot a jejich virů
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Úvod do studia biologie
Nukleové kyseliny - RNA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sekvencování DNA.
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NUKLEOVÉ KYSELINY DEFINICE DRUHY SLOŽENÍ FUNKCE REPLIKACE
GENETICKÝ KÓD, GENY, GENOM
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Struktura genomu a jeho interakce s prostředím
Molekulární základy genetiky
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Předmět Molekulární a buněčná
Buňka.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Molekulární biologie (c) Mgr. Martin Šmíd.
Kubické elementární buňky
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
DUM č. 19 v sadě 22. Ch-1 Biochemie projekt GML Brno Docens
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
NUKLEOVÉ KYSELINY ZÁKLAD ŽIVOTA Sestavila: Jana Svobodová.
Transkript prezentace:

Genetický kód – transkripce Mgr. Jaroslav Najbert

Označení vzdělávacího materiálu Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638 IČO 620 330 26 Operační program Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/01.0050 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.CH.33 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Tematický okruh Nukleové kyseliny Zhotoveno říjen Ročník Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP – G) Anotace Materiál je určen jako studijní v předmětu biochemie, který integruje vzdělávací obory biologie a chemie. Je zaměřen na význam RNA pro metabolické děje v buňce se zaměřením na transkripci. Předpokládá zvládnutí učiva buněčné biologie vzdělávacího oboru biologie.

Transkripce Transkripce – přepis genetické informace z DNA do RNA Struktura RNA : purinové báze pyrimidinové báze adenin guanin cytosin uracil fosfát ribóza fosfát fosfát ribóza báze báze

Centrální dogma molekulární biologie Je prvním krokem při proteosyntéze (tvorba bílkovin), konečným produktem jsou mRNA, tRNA, rRNA. U bakterií probíhá volně v cytoplazmě, u eukaryot v jádře Centrální dogma molekulární biologie DNA RNA Proteiny Rychlost transkripce je u eukaryot asi 1200–2000 nukleotidů za minutu (20–30 za sekundu). Gen, kódující bílkovinu, obsahuje 500 – 2 500 000 nukleotidů. V lidském genomu je pouze 1,5% genů, které kódují bílkoviny. Probíhá ve směru 5´- 3´ Reverzní transkripce – pomocí enzymu reverzní transkriptáza – přepis virové RNA do DNA buňky.

Transkripce – navázání na oblast DNA Transkripce zahájena v místě, označovaném jako promotor. Obsahuje specifické kombinace nukleotidů – TATA box, CACA box. Zde nasedají specifické proteiny – transkripční faktory. Ty umožňují enzymům RNA polymeráza (DNA-dependentní RNA polymeráza) zahájení transkripce. RNA polymeráza I – přepis většiny r RNA RNA polymeráza II - přepis m RNA a sn RNA RNA polymeráza III – přepis t RNA a část r RNA

Transkripce - iniciace Iniciace – rozvine se dvoušroubovice DNA (enzymy s helikázovou aktivitou), spustí se tvorba RNA http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor: Simple_transcription_initiation1.svg&page=1 Transkripční faktory se následně uvolňují

Transkripce - elongace Elongace – prodlužování řetězce. Nově vznikající RNA tvořena z pracovního vlákna DNA (pracovní, negativní, antikódující) Druhé vlákno DNA se nezúčastní (paměťové, kódující, pozitivní). Komplementarita bází – nukleotidy vznikajícího vlákna RNA přiřazovány podle schématu A – U, C – G, G – C, T – A http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Simple_transcription_ elongation1.svg&page=1

Transkripce - terminace Terminace – ukončení transkripce, vzniklá molekula RNA uvolněna a následně podstupuje posttranskripční úpravy. Signál k ukončení – opakující se adeninové báze na DNA http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Simple_transcription_ termination1.svg&page=1 Zvlášť při transkripci rRNA je na jednom vlákně DNA funkčních najednou několik desítek enzymatických komplexů. Centrální dogma „DNA kóduje RNA, RNA kóduje protein“, které se stalo úhelným kamenem molekulární biologie. Podle jeho součásti, tzv. pravidla kolinearity, jsou aminokyseliny v bílkovině uspořádány přesně v takovém pořadí, jaké lze předpovědět z pořadí nukleotidových bází v příslušném úseku DNA. Během posledních zhruba 15 let však byla objevena řada nejrůznějších mechanizmů, umožňujících některým organizmům tu nebo onde striktní linii centrálního dogmatu obejít nebo se i vrátit. Jedná se o editaci mRNA. Ve vznikající mRNA se objevují báze, které nebyly kódovány v DNA. Byly vloženy až při posttranskripčních úpravách. Předlohou jsou nově objevené typy molekul RNA, tzv. guide (vedoucích, řídících) RNA (gRNA).

Posttranskripční úpravy Posttranskripční úpravy – týkají se především mRNA a tRNA. RNA, vzniklou transkripcí, označujeme jako hnRNA (heterogenní nukleární, prekurzorová RNA, primární transkript). 1.Přidání guanosinové čepičky na 5´konec RNA – chrání mRNA před enzymatickým rozštěpením v cytoplazmě. 2.Polyadenylace – přidání sekvence několika desítek až stovek adeninových nukleotidů na mRNA– signál pro ukončení translace (následná tvorba bílkovin).

Posttranskripční úpravy 3. Sestřih (splicing) – konečná úprava hnRNA na mRNA. původní hnRNA obsahuje informace, které souvisí s tvorbou proteinů – exony (přechází z jádra do cytoplasmy) a informace, které pro proteosyntézu nemají význam – introny ( jejich přesun do cytoplazmy je zbytečný) 4. Připojení minoritních bází – tRNA – nezbytné pro vazbu tRNA na ribozomy a správné funkce enzymů

Sestřih rRNA exony introny hnRNA mRNA http://www.youtube.com/watch?v=DISBuAsg0uE&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=_HVmPwnKGvU&feature=related

tRNA 3´ C-C-A – vazebné místo aminokyseliny 5´ Smyčka D – nezbytná pro vazbu na další tRNA Smyčka T – nezbytná pro vazbu na ribozom Smyčka A – antikodon – trojice bází, specifické pro každou aminokyselinu, komplementární k tripletu (kodónu) na mRNA.

rRNA Vzniká jako preribozomální RNA (primární transkript), následuje methylace bází a přeměna uridinu na pseudouridin. Poté sestřihem vznikají 4 typy RNA Vznikající rRNA tvoří až 80% syntetizované RNA v buňce. rRNA vykazuje enzymatickou aktivitu (ribozym), spolu s proteiny tvoří ribozomy. Ribozomální RNA pravděpodobně katalyzuje vznik peptidické vazby

Urči sekvenci nukleotidů Procvičení TAGGCAACG Sekvence nukleotidových bází na pracovním vláknu DNA je ATCCGTTGC. Urči sekvenci nukleotidů na vznikající mRNA. AUGGCUUCG ATCCGTTGC UAGGCAACG

Procvičení Která z odpovědí vystihuje definici promotoru Oblast RNA, odkud je zahájena transkripce Oblast DNA, odkud je zahájena transkripce Oblast RNA, která umožňuje vazbu ribozomů při proteosyntéze Smyčka A na tRNA, která nese antikodon

Zdroje a použitá literatura 1. Genetický kód. [online]. s. 588-590 [cit. 2012-11-10]. Dostupné z: http://www.vesmir.cz/clanek/geneticky-kod 2. Transkripce. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 31. 5. 2012 v 17:55 [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Transkripce_(DNA) 3. LUKEŠ, Julius. Editování RNA: Platí ještě centrální dogma molekulární biologie?. [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://www.vesmir.cz/clanek/editovani-rna 4. JAN MUSIL. Biochemie v obrazech a schématech. II., zcela přepracované vydání. Praha: Avicenum, 1990. 5. MURRAY, Robert K. <i>Harperova biochemie</i>. 23. vyd. Jinočany: H H, 2002, ix, [3], 872 s. ISBN 80-731-9013-3.