EU peníze středním školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
MUTACE.
Genetická proměnlivost, mutace
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Genetika.
GENETICKÉ PORUCHY V PATOLOGII
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_06 Tematická.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Mutace a mutageneze FOTO Lenka Hanusová, 2013.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Spontánní mutace Četnost: 10-5 – Příčiny:
Exonové, intronové, promotorové mutace
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mutace Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MUTACE náhodné nevratné změny genetické informace návrat do původního stavu je možný jen další (zpětnou) mutací jediný zdroj nových alel ostatní zdroje.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Chemická vazba III. část – slabé vazebné interakce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/5 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – ptáci II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny II. - RNA, proteosyntéza Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/16 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mutace Karel Mach. Mutace Přesná replikace genetického materiálu (tato důležitá vlastnost není absolutní) – to že není absolutní, je jedním ze zdrojů.
EU peníze středním školám
Exonové, intronové, promotorové mutace
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
EU peníze středním školám
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetika Přírodopis 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
EU peníze středním školám
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Mutace.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
EU peníze středním školám
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Genetika.
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Variabilita - mutace   Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/12 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 1. 7. 2013 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 3. - 4. ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva)   Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Variabilita - mutace Metodika/anotace: Tato prezentace předkládá informace o schopnosti organismů reagovat na změny prostředí. Vysvětluje nám to, co Mendel nebral v potaz – opak dědičnosti. Pochopení variability je důležitým krokem pro pochopení celé evoluce, ta by totiž bez variability nebyla možná. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Variabilita Genetická proměnlivost Evoluční proměnlivost Individuální proměnlivost

Faktory ovlivňující variabilitu a) Procesy, při nichž nedochází ke změně počtu alel: Segregace Rekombinace Spojování alel při oplození b) Procesy, kdy dochází ke změně počtu alel – mění se kvalita nebo kvantita genů: Mutace

Mutace 1. Genové – zasahují a mění celé geny. Mutace v molekule DNA. Genové mutace mají relativně nejmenší fenotypový důsledek. Dále je můžeme rozdělit na mutace genů strukturních, které se mohou projevit na struktuře bílkoviny, a mutace genů regulačních, které se mohou projevit na jejich regulační funkci a následně na míře exprese jimi řízených genů strukturních – nádorová onemocnění. Změny mohou ale vést také ke vzniku nových funkcí – evoluce.

Mutace Chromozómové (také aberace) – nemění samotné geny, ale mění strukturu chromozomů. Na rozdíl od genových mutací, které jsou fenotypově pozorovatelné až na potomstvu, je tento typ možné sledovat cytogenetickou metodou, např. při odběru plodové vody. Projevují se nejčastěji jako zlomy ve struktuře chromozomu. Pokud se část odlomí, při následném dělení jádra dochází ke ztrátě informací – DEFICIENCE. Může však dojít k připojení odlomené části na další chromozom – TRANSLOKACE. Pokud dojde ke dvojitému zlomu a ztrátě okrajových částí – ROZSÁHLÁ DEFIDIENCE. Někdy však může dojít ke ztrátě středové části s centromerou, pak mluvíme o DELECI. Když však dojde pouze k tomu, že se středová část protočí, jde o INVERZI – ty znemožňují crossing-over, což mohlo mít dopad na vznik karyotypů nebo nehomologických částí alozomů. Podle toho, zda dojde k mutaci před nebo po reduplikaci chromatid při dělení, rozeznáváme vlastní chromozomové (před) a chromatidové (po) mutace. Někdy může znemožnit mutace dělení – sterilita gamet.

http://www. wikiskripta. eu/index http://www.wikiskripta.eu/index.php/Strukturn%C3%AD_chromozomov%C3%A9_aberace

Mutace 3. Genomové – mění počet chromozómů v buňce: Aneuploidie – změna v počtu určitého chromozomu: Trisomie 2n +1 Monosomie 2n - 1 Vede ke genetickým syndromům b) Polyploidie – dochází ke znásobení celé sady chromozomů Triploidie 3n Tetraploidie 4n atd. Častější u rostlin, u živočichů zřídka (osmák andský)

Mutace Vznik mutace: a) Spontánní b) Indukované (vyvolané) Vznikají nahodile a nejsou příliš časté. Vznik chybou v replikačním a reparačním mechanismu DNA. b) Vznikají činností mutagenů fyzikálních (ionizující záření, UV záření, RTG záření, gama záření…), mutagenů chemických (například kyslíkové radikály, těžké kovy, dehet, ethidium-bromid) a mutagenů biologických (onkogenní viry, které infikováním buňky zvyšují šanci na mutace v DNA - adenoviry, herpes viry, virus Epsteina-Barrové, Rousův sarkomální virus a Rauscherův virus leukémie).

Krátký testík pro radost z vědění! Pojmenujte tyto chromozomové aberace: Co je z pohledu genetiky Downův syndrom? Přiřaďte do skupiny mutací a přesně jej z tohoto pohledu definujte: Vysvětlete pojem mutagen a roztřiďte mutageny na jednotlivé typy, k nim udejte alespoň jeden příklad: a) b) c)

Krátký testík pro radost z vědění! Pojmenujte tyto chromozomové aberace: Delece Inverze Duplikace Co je z pohledu genetiky Downův syndrom? Přiřaďte do skupiny mutací a přesně jej z tohoto pohledu definujte: Jedná se o trisomii 21 chromozómu – genomová aneuploidní mutace Vysvětlete pojem mutagen a roztřiďte mutageny na jednotlivé typy, k nim udejte alespoň jeden příklad: Mutagenem rozumíme činitele různé podstaty, který má schopnost způsobit mutaci různého typu. Dělíme na fyzikální (UV záření), chemické (těžké kovy) a biologické (různé typy virů – př. onkoviry). a) b) c)

Zdroje: (k 1.7.2013) Chromozómové mutace: http://www.wikiskripta.eu/index.php/Strukturn%C3%AD_chromozomov%C3%A9_aberace Příklady v testu: http://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/klas_cyto4.html