Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Základy genetiky.
Dědičnost kvantitativních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost základní zákonitosti.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Chromozóm, gen eukaryot
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Úvod do obecné genetiky
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Základní pojmy Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.oktava.03_pojmy z genetiky Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jitka Mašková Název Základní pojmy Předmět Biologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník  oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Výklad s procvičením na závěr Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Chromozom a jeho části Prokaryotní buňka – chromozom tvoří kruhová molekula DNA - monoploidní Eukaryotní buňka – chromozomy tvoří úseky DNA spolu s histony - diploidní – sporofyt (běžné buňky) - haploidní – gametofyt (gamety) Chromozómy člověka v průběhu metafáze

Chromozom a jeho části Spiralizované chromozomy před duplikací a po duplikaci DNA p rameno chromozomu centromera q rameno chromozomu párové chromozomy 1 chromozom = 1 chromatida párové chromozomy 1 chromozom = 2 totožné chromatidy sesterské chromatidy

Základní pojmy 1. Znak = vlastnost organismu. morfologická, funkční, psychická …. kvalitativní, kvantitativní monogenní, polygenní 2. Gen = hmotný, dědičně přenosný základ znaku „ část DNA, nesoucí informaci“ velkého účinku = majorgeny kódují kvalitativní znaky malého účinku = minorgeny kódují kvantitativní znaky strukturní, regulační, pro RNA označování genů

Základní pojmy 3. Alela = konkrétní forma genu podmiňují odlišné varianty znaku jednoduchá alelie = existují jen dvě alely mnohotná alelie = existuje větší počet alel př.: znak = krevní skupina systému AB0 gen kóduje bílkovinu na povrchu erytrocytů mohou být 3 alely: I0, IA, IB 4. Genotyp = soubor všech alel organismu v užším smyslu sestava alel v určitém genu homozygot = jedinec se shodnými alelami téhož genu heterozygot = jedinec s rozdílnými alelami téhož genu

Základní pojmy 5. Fenotyp = soubor všech znaků organismu vzniká spolupůsobením genotypu a vlivu prostředí fenotyp = genotyp + prostředí 6. Genom = veškerá DNA organismu nekódující + kódující části (geny) jaderná + mimojaderná DNA (mitochondriální, chloroplastová, plazmidová)

Základní pojmy – eukaryotní buňka 7. Dominance a recesivita = vztah mezi alelami téhož genu úplná dominance a recesivita = dominantní alela postačí na plný fenotypový projev, recesivní alela se projeví jen v její nepřítomnosti př. jedinec s genotypem AA i Aa má červenou barvu květu jedinec s genotypem aa má bílou barvu květu neúplná dominance a recesivita = ve fenotypu se projevují obě alely, ale nestejnou měrou př. AA je červený květ, Aa světle růžový a aa bílý intermediarita = fenotypový projev je uprostřed kodominance = ve fenotypu se projevují dvě různé dominantní alely př. u člověka krevní skupina AB

Základní pojmy – eukaryotní buňka 8. Lokus = místo na chromozomu vyhrazené určitému genu 9. Vazbová skupina = jeden chromozom geny jsou na chromozomu uložené lineárně a proto jsou určité sestavy jejich alel předávané společně = vazba genů při meióze dochází ke crossing-overu, a části chromozomů se mohou vyměňovat = vznikají rekombinace frekvence rekombinací určuje relativní vzdálenost lokusů genů na chromozomu = chromozomové mapy 10. Karyotyp = počet a tvar sady chromozomů charakteristické pro daný druh organismů - využití při prenatální diagnostice

Označte správnou možnost: fenotyp je podmíněn genotypem je soubor všech genů je určován vždy jen haploidní sadou chromosomů závisí pouze na genotypu gen je tvořen tripletem bází je vždy aktivní ve všech buňkách se může vyskytovat ve více formách podmiňuje realizaci jednoho znaku genotyp je podmíněn fenotypem konkrétní typ genu typický gen žádná z ostatních alternativ není správná 4. při úplné dominanci A nad a je heterozygot Aa fenotypově neodlišitelný od dominantního homozygota neodlišitelný od recesivního homozygota odlišný od obou rodičů (AA, aa) mezi AA a aa 5. různé formy jednoho a téhož genu se nazývají alely lokusy karyotyp fenotyp v

Doplňte vynechaná slova, u výběrových otázek škrtněte špatnou možnost. Soubor všech genů daného organismu se nazývá ……………… . Charakteristická sestava chromozomů organismu je ……………… . Krevní skupina je příkladem ………………………. znaku organismu. Sesterské chromatidy jsou/nejsou tvořené shodnou DNA. Párové chromozomy nesou shodné alely/geny. Místo na chromozomu, kde se navazují vlákna dělícího vřeténka se nazývá …………………. . Znaky, které jsou podmíněny větším počtem genů se nazývají ………………. . Genotyp je/není širší než fenotyp. Genotyp homozygota je tvořen dvěma shodnými/různými alelami. Jestliže je fenotypový projev dominantního homozygota (AA) shodný s projevem heterozygota (Aa), jedná se o úplnou/neúplnou dominanci alely A. Místo na chromozomu, kde se nachází určitý gen se nazývá ……..…… . Geny ležící na stejném chromozomu tvoří ……………. …………. . Čím jsou geny na chromozomu bližší/vzdálenější, tím je větší pravděpodobnost, že se při crossing-overu rozejdou.

Označte správnou možnost: fenotyp je podmíněn genotypem je soubor všech genů je určován vždy jen haploidní sadou chromosomů závisí pouze na genotypu gen je tvořen tripletem bází je vždy aktivní ve všech buňkách se může vyskytovat ve více formách podmiňuje realizaci jednoho znaku genotyp je podmíněn fenotypem konkrétní typ genu typický gen žádná z ostatních alternativ není správná 4. při úplné dominanci A nad a je heterozygot Aa fenotypově neodlišitelný od dominantního homozygota neodlišitelný od recesivního homozygota odlišný od obou rodičů (AA, aa) mezi AA a aa 5. různé formy jednoho a téhož genu se nazývají alely lokusy karyotyp fenotyp v

Doplňte vynechaná slova, u výběrových otázek škrtněte špatnou možnost. Soubor všech genů daného organismu se nazývá genotyp . Charakteristická sestava chromozomů organismu je karyotyp . Krevní skupina je příkladem kvalitativního znaku organismu. Sesterské chromatidy jsou/nejsou tvořené shodnou DNA. Párové chromozomy nesou shodné alely/geny. Místo na chromozomu, kde se navazují vlákna dělícího vřeténka se nazývá centromera . Znaky, které jsou podmíněny větším počtem genů se nazývají polygenní . Genotyp je/není širší než fenotyp. Genotyp homozygota je tvořen dvěma shodnými/různými alelami. Jestliže je fenotypový projev dominantního homozygota (AA) shodný s projevem heterozygota (Aa), jedná se o úplnou/neúplnou dominanci alely A. Místo na chromozomu, kde se nachází určitý gen se nazývá lokus . Geny ležící na stejném chromozomu tvoří vazbovou skupinu . Čím jsou geny na chromozomu bližší/vzdálenější, tím je větší pravděpodobnost, že se při crossing-overu rozejdou.

http://upload. wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Human_female_metaphase_chromosomes.tif/lossy-page1-489px-Human_female_metaphase_chromosomes.tif.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_notable_genes ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN 80-716-8851-7