Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 10. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
KMEN: ŽAHAVCI (CNIDARIA) Biologie, 3. ročník, Zoologie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ŽAHAVCI CHARAKTERISTIKA -vodní živočichové -žijí převážně v mořích -žahavé bunky SLADKOVODNÍ: NEZMAR HNĚDÝ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Ploštěnci – Plathelminthes 1
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Nervová soustava vyšších obratlovců
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Pohlavní rozmnožování prvoků
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_11_Systém.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Kmen: Ostnokožci jen mořští od prvohor různý tvar těla
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Různé podmínky života na Zemi
Přírodní krajiny - test
OSTNOKOŽCI 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210231
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Abiotický faktor voda.
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Rozmnožování organismů
Výukový materiál ZŠ Kovářov
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
2 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 10. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ - Pláštěnci Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Pláštěnci. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií.Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí materiáu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Podkmen: PLÁŠTĚNCI (Urochordata)

vývojově nejnižší strunatci moře hlavní znaky strunatců jen u volně plovoucích larev (tvarem připomíná pulce) – chorda a nervová trubice jen v ocasní části → metamorfózou se ztrácí Obr. 1

dospělci často přisedlí, ztráta ocasu, nemají chordu vakovité tělo jednovrstevná pokožka vnější rosolovitý plášť (tunica) NS = 1 nervová uzlina + vystupující nervy CS – otevřená!! ústní otvor vyvrhovací otvor Rod Ascidia řitní otvor velký počet žaberních štěrbin tunika jednovrstevná pokožka Obr. 2

hermafroditi nepřímý vývoj (larva) rozmnožování pohlavní i nepohlavní (pučení → tvorba kolonií) Systém: třídy – sumky - salpy - vršenky

volné larvy (se znaky strunatců) Tř. SUMKY (Ascidiacea) volné larvy (se znaky strunatců) dospělci přisedlí – někdy kolonie vzniklé pučením velká regenerační schopnost vakovité, soudečkovité tělo trávicí trubice tvaru U Obr. 4 – sumka obecná Obr. 3 – sumka červená

Tř. SALPY volně se vznášejí ve vodě v celých koloniích + aktivní pohyb (vodu nasají do žaberního koše a prudce vypudí vyvrhovacím otvorem) teplejší moře rodozměna (střídaní pohl. rozmnož. a pučení) larvy podobné larvám sumek někdy světélkují (zvláštní buňky nebo symbiot. bakterie)

Ohnivka atlantská (Pyrosoma atlanticum) – intenzivní modré nebo červené světlo, kolonie Obr. 5

Tř. VRŠENKY drobní (do 3 cm) volně pohyblivé znaky strunatců po celý život (pokročilost) rosolovitá schránka na povrchu filtrační stěny (sítko = „vrš“; při zanesení jej odvrhne a vytvoří nové) – potravu získávají filtrováním často světélkují Vršenka středozemní

OTÁZKY Vysvětlete, proč pláštěnce považujeme za evolučně primitivní strunatce. Trávicí soustava pláštěnců: je trubicovitá je slepá s jednoduchou trávicí dutinou je zcela redukovaná je slepá s velmi rozvětvenou trávicí dutinou SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Nervová soustava pláštěnců: a. je trubicovitá po celý život pláštěnců b. je trubicovitá pouze u larev c je trubicovitá pouze u dospělců d. není trubicovitá v žádné ontogenetické fázi SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

Trávicí soustava pláštěnců: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Vysvětlete, proč pláštěnce považujeme za evolučně primitivní strunatce. - mají znaky strunatců pouze ve stadiu larvy Trávicí soustava pláštěnců: je trubicovitá je slepá s jednoduchou trávicí dutinou je zcela redukovaná je slepá s velmi rozvětvenou trávicí dutinou ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY:

3) Nervová soustava pláštěnců: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Nervová soustava pláštěnců: a. je trubicovitá po celý život pláštěnců b. je trubicovitá pouze u larev c je trubicovitá pouze u dospělců d. není trubicovitá v žádné ontogenetické fázi ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – PLÁŠTĚNCI PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – PLÁŠTĚNCI Vyjmenujte třídy náležející do podkmene pláštěnců. Pláštěnci žijí: a. pouze ve sladkých vodách b. pouze v mořích c. ve sladkovodním i mořském prostředí d. ve vodním i suchozemském prostředí Vyberte správné tvrzení: a. Pláštěnci jsou gonochoristi / hermafroditi. b. Pláštěnci mají přímý / nepřímý vývoj. c. Pláštěnci mají chordu po celý život / jen v určité ontogenetické fázi d. Chorda se u pláštěnců vyskytuje pouze v přední / v zadní části těla. Mohou se pláštěnci rozmnožovat nepohlavně?

5) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné označte N (ne): a. Dospělí pláštěnci jsou volně plovoucí živočichové. b. Pláštěnci mají otevřenou cévní soustavu. c. Pláštěnci mají trubicovitou trávicí soustavu. d. Vršenky se živí jako mikrofágové, potravu filtrují z vody. 6) Jmenujte zástupce sumek. 7) Která třída pláštěnců je evolučně nejpokročilejší? Zdůvodněte. 8) Vyberte správná tvrzení: a. Pláštěnci patří mezi evolučně pokročilé strunatce. b. Tunika je vnější rosolovitý plášť pláštěnců. c. Pláštěnci mají složitou nervovou soustavu. d. Larvy sumek jsou přisedlé.

Vyjmenujte třídy náležející do podkmene pláštěnců. PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Vyjmenujte třídy náležející do podkmene pláštěnců. - sumky, salpy, vršenky Pláštěnci žijí: a. pouze ve sladkých vodách b. pouze v mořích c. ve sladkovodním i mořském prostředí d. ve vodním i suchozemském prostředí Vyberte správné tvrzení: a. Pláštěnci jsou gonochoristi / hermafroditi. b. Pláštěnci mají přímý / nepřímý vývoj. c. Pláštěnci mají chordu po celý život / jen v určité ontogenetické fázi d. Chorda se u pláštěnců vyskytuje pouze v přední / v zadní části těla. Mohou se pláštěnci rozmnožovat nepohlavně? - ano (pučení, tvorba kolonií)

5) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné označte N (ne): a. Dospělí pláštěnci jsou volně plovoucí živočichové. N b. Pláštěnci mají otevřenou cévní soustavu. A c. Pláštěnci mají trubicovitou trávicí soustavu. A d. Vršenky se živí jako mikrofágové, potravu filtrují z vody. A 6) Jmenujte zástupce sumek. - sumka červená, sumka obecná 7) Která třída pláštěnců je evolučně nejpokročilejší? Zdůvodněte. - vršenky – mají znaky strunatců po celý život 8) Vyberte správná tvrzení: a. Pláštěnci patří mezi evolučně pokročilé strunatce. b. Tunika je vnější rosolovitý plášť pláštěnců. c. Pláštěnci mají složitou nervovou soustavu. d. Larvy sumek jsou přisedlé.

1 - MODESTO, Mario. commons. wikimedia. org [online]. [cit. 10. 4 1 - MODESTO, Mario. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Larva_ascidia-ES.svg ; zdroj: Larva_ascidia.svg 2 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ascidia_001.png 3 - KOK, Albert. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Halocynthia.jpg 4 - SONTAG, Matthieu. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ascidia_mentula.jpg 5 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pyrosoma_atlanticum.JPG

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9.