Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 10. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ - Pláštěnci Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816
ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Pláštěnci. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií.Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí materiáu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.
Podkmen: PLÁŠTĚNCI (Urochordata)
vývojově nejnižší strunatci moře hlavní znaky strunatců jen u volně plovoucích larev (tvarem připomíná pulce) – chorda a nervová trubice jen v ocasní části → metamorfózou se ztrácí Obr. 1
dospělci často přisedlí, ztráta ocasu, nemají chordu vakovité tělo jednovrstevná pokožka vnější rosolovitý plášť (tunica) NS = 1 nervová uzlina + vystupující nervy CS – otevřená!! ústní otvor vyvrhovací otvor Rod Ascidia řitní otvor velký počet žaberních štěrbin tunika jednovrstevná pokožka Obr. 2
hermafroditi nepřímý vývoj (larva) rozmnožování pohlavní i nepohlavní (pučení → tvorba kolonií) Systém: třídy – sumky - salpy - vršenky
volné larvy (se znaky strunatců) Tř. SUMKY (Ascidiacea) volné larvy (se znaky strunatců) dospělci přisedlí – někdy kolonie vzniklé pučením velká regenerační schopnost vakovité, soudečkovité tělo trávicí trubice tvaru U Obr. 4 – sumka obecná Obr. 3 – sumka červená
Tř. SALPY volně se vznášejí ve vodě v celých koloniích + aktivní pohyb (vodu nasají do žaberního koše a prudce vypudí vyvrhovacím otvorem) teplejší moře rodozměna (střídaní pohl. rozmnož. a pučení) larvy podobné larvám sumek někdy světélkují (zvláštní buňky nebo symbiot. bakterie)
Ohnivka atlantská (Pyrosoma atlanticum) – intenzivní modré nebo červené světlo, kolonie Obr. 5
Tř. VRŠENKY drobní (do 3 cm) volně pohyblivé znaky strunatců po celý život (pokročilost) rosolovitá schránka na povrchu filtrační stěny (sítko = „vrš“; při zanesení jej odvrhne a vytvoří nové) – potravu získávají filtrováním často světélkují Vršenka středozemní
OTÁZKY Vysvětlete, proč pláštěnce považujeme za evolučně primitivní strunatce. Trávicí soustava pláštěnců: je trubicovitá je slepá s jednoduchou trávicí dutinou je zcela redukovaná je slepá s velmi rozvětvenou trávicí dutinou SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:
OTÁZKY 3) Nervová soustava pláštěnců: a. je trubicovitá po celý život pláštěnců b. je trubicovitá pouze u larev c je trubicovitá pouze u dospělců d. není trubicovitá v žádné ontogenetické fázi SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:
Trávicí soustava pláštěnců: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Vysvětlete, proč pláštěnce považujeme za evolučně primitivní strunatce. - mají znaky strunatců pouze ve stadiu larvy Trávicí soustava pláštěnců: je trubicovitá je slepá s jednoduchou trávicí dutinou je zcela redukovaná je slepá s velmi rozvětvenou trávicí dutinou ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY:
3) Nervová soustava pláštěnců: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Nervová soustava pláštěnců: a. je trubicovitá po celý život pláštěnců b. je trubicovitá pouze u larev c je trubicovitá pouze u dospělců d. není trubicovitá v žádné ontogenetické fázi ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:
Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – PLÁŠTĚNCI PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – PLÁŠTĚNCI Vyjmenujte třídy náležející do podkmene pláštěnců. Pláštěnci žijí: a. pouze ve sladkých vodách b. pouze v mořích c. ve sladkovodním i mořském prostředí d. ve vodním i suchozemském prostředí Vyberte správné tvrzení: a. Pláštěnci jsou gonochoristi / hermafroditi. b. Pláštěnci mají přímý / nepřímý vývoj. c. Pláštěnci mají chordu po celý život / jen v určité ontogenetické fázi d. Chorda se u pláštěnců vyskytuje pouze v přední / v zadní části těla. Mohou se pláštěnci rozmnožovat nepohlavně?
5) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné označte N (ne): a. Dospělí pláštěnci jsou volně plovoucí živočichové. b. Pláštěnci mají otevřenou cévní soustavu. c. Pláštěnci mají trubicovitou trávicí soustavu. d. Vršenky se živí jako mikrofágové, potravu filtrují z vody. 6) Jmenujte zástupce sumek. 7) Která třída pláštěnců je evolučně nejpokročilejší? Zdůvodněte. 8) Vyberte správná tvrzení: a. Pláštěnci patří mezi evolučně pokročilé strunatce. b. Tunika je vnější rosolovitý plášť pláštěnců. c. Pláštěnci mají složitou nervovou soustavu. d. Larvy sumek jsou přisedlé.
Vyjmenujte třídy náležející do podkmene pláštěnců. PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Vyjmenujte třídy náležející do podkmene pláštěnců. - sumky, salpy, vršenky Pláštěnci žijí: a. pouze ve sladkých vodách b. pouze v mořích c. ve sladkovodním i mořském prostředí d. ve vodním i suchozemském prostředí Vyberte správné tvrzení: a. Pláštěnci jsou gonochoristi / hermafroditi. b. Pláštěnci mají přímý / nepřímý vývoj. c. Pláštěnci mají chordu po celý život / jen v určité ontogenetické fázi d. Chorda se u pláštěnců vyskytuje pouze v přední / v zadní části těla. Mohou se pláštěnci rozmnožovat nepohlavně? - ano (pučení, tvorba kolonií)
5) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné označte N (ne): a. Dospělí pláštěnci jsou volně plovoucí živočichové. N b. Pláštěnci mají otevřenou cévní soustavu. A c. Pláštěnci mají trubicovitou trávicí soustavu. A d. Vršenky se živí jako mikrofágové, potravu filtrují z vody. A 6) Jmenujte zástupce sumek. - sumka červená, sumka obecná 7) Která třída pláštěnců je evolučně nejpokročilejší? Zdůvodněte. - vršenky – mají znaky strunatců po celý život 8) Vyberte správná tvrzení: a. Pláštěnci patří mezi evolučně pokročilé strunatce. b. Tunika je vnější rosolovitý plášť pláštěnců. c. Pláštěnci mají složitou nervovou soustavu. d. Larvy sumek jsou přisedlé.
1 - MODESTO, Mario. commons. wikimedia. org [online]. [cit. 10. 4 1 - MODESTO, Mario. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Larva_ascidia-ES.svg ; zdroj: Larva_ascidia.svg 2 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ascidia_001.png 3 - KOK, Albert. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Halocynthia.jpg 4 - SONTAG, Matthieu. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ascidia_mentula.jpg 5 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pyrosoma_atlanticum.JPG
LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9.