STARŠÍ DOBA KAMENNÁ 3 000 000 – 8 000 př.n.l..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDNÍ EVROPA V PRAVĚKU
Advertisements

Dnes bude Všeználek vypravovat o českých zemích v pravěku.
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Pravěk Mladší doba kamenná
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Pravěk.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Vznik Země a člověka Petr Machala.
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Život člověka v době kamenné
Paleolit v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nejstarší lidé dnešního typu
Pravěk – člověk rozumný
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
II. Pravěk 4. Paleolit.
Dějepis Doba kamenná 1.
Neolit - úvod Název školy
Časová osa pravěku 3 mil. – př. n. l.
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Městské muzeum.
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Pravěk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Pravěk 6.ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Doba kamenná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
Transkript prezentace:

STARŠÍ DOBA KAMENNÁ 3 000 000 – 8 000 př.n.l.

-         vývoj člověka -         nástroje – z kamene (sekáče, pěstní klíny, úštěpy, čepele), z kosti, ze dřeva, z hlíny -         střídání dob ledových a meziledových -         život v tlupách -         sběr plodů, lov a rybolov používání ohně, kožešiny

POČÁTKY OSÍDLENÍ ČESKÝCH ZEMÍ

Přezletice u Prahy a Stránská skála u Brna (před 750 000 lety – jednoduché obydlí, ohniště, kosti, kam.nástroje)

KAMENNÉ NÁSTROJE MLADŠÍHO PALEOLITU Počítadlo z kosti slona, pěstní klín, vrtáček, pilka, nožíky, drobná pilka a klínek

jeskyně Šipka a Kůlna (před 200 000 lety - neandrtálci)

Dolní Věstonice, Pavlov, Předmostí na Moravě (před 25 000 lety – Věstonická venuše, obydlí z kostí a kůlů ve tvaru stanu, mamutí kosti, dokonalé nástroje –rydla,škrabadla)

STŘEDNÍ DOBA KAMENNÁ MEZOLIT (8000-5500 př.n.l.) -         začalo se oteplovat a krajina se postupně zalesňovala -         zvířata z doby ledové vyhynula (mamut) nebo se přestěhovala na sever (sob) člověk začal lovit zvěř, kterou známe ze současnosti např. srnce, jeleny, prasata Nová zbraň – luk a šíp

MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ NEOLIT 5 500-4 300 př.n.l.

- důležitá změna – vznik zemědělství jako hlavního zdroje obživy - zemědělství vzniklo v oblasti – úrodného půlměsíce (Blízký východ)

HLAVNÍ ZNAKY NEOLITU 1.Pěstování zemědělských plodin (pšenice, ječmen, hrách, len) a chov domácího zvířectva (kozy,ovce,prasata). 2.Usedlý způsob života, stavba domů ze dřeva a hlíny (konstrukce z kůlů, tři části: obytná, stáje, skladiště a sýpky), vznik prvních vesnic (rodová občina – několik příbuzných rodin) 3.Výroba keramických nádob (na ukládání obilí)

4.Zhotovování broušených a vrtaných kamenných nástrojů (srpová čepelka), tesařina 5.Tkaní vlněných a lněných látek, šlo už o lepší materiál, než byly zvířecí kůže.

PŘEČTI SI POZORNĚ TEXT A OPRAV CHYBNÉ ÚDAJE. Prvním ochočeným zvířetem člověka byl kůň. Neolitický člověk přestal kočovat a začal budovat vesnice, které se staly středisky řemesel jako nejvýznamnější činnosti té doby. V čele vesnice stála volená rada starších.

URČI, KTERÁ Z UVEDENÝCH TVRZENÍ JSOU SPRÁVNÁ. V neolitu vznikly první vesnice. ANO – NE Neolitický člověk vyráběl broušené a vrtané kamenné nástroje. ANO – NE Rozhodující činností člověka v neolitu byl lov. ANO – NE Lidé v neolitu uměli tkát látky. ANO – NE Takzvaný úrodný půlměsíc leží v jižní Evropě. ANO - NE

Myšlenkový svět nejstarších zemědělců Příbuzenství se stále určovalo po mateřské linii. Představa bohyně „velké matky“ – pramáti rodu, bohyně úrody, plodnosti a dobra. Obřady souvisely s pořadím zemědělských prací v průběhu roku. Místa náboženských obřadů – rondely (kruhové svatyně).

Význam mladší doby kamenné       1. dostatek obživy – zvýšení počtu obyvatel 2. více domáckých prací a postupné oddělování řemesla 3. výměnný obchod