Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sled katastrof v Japonsku.
Advertisements

Fyzika 9. ročník Anotace Prezentace, která se zabývá jadernou energetikou Autor Ing. Zdeněk Fišer Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s klady.
Jaderná energie.
Zpracovaly:Klára Hamplová Barbora Šťastná
Jaderný reaktor a jaderná elektrárna
Jaderný reaktor Aktivní zóna – část reaktoru, kde probíhá řetězová reakce. Jako palivo slouží tyče s uranovými tabletami Moderátor – slouží jako tzv. zpomalovač.
Jaderná energie Objevitelé Jaderné elektrárny Jaderné zbraně
Jaderná energie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 03.
Jaderná energie.
Atomové elektrárny.
Jaderné elektrárny.
Katastrofy jaderných elektráren
Jaderná elektrárna Černobyl – dopady havárie na ŽP v oblasti
Jaderná energie.
VY_32_INOVACE_ 18 Jaderné katastrofy
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
Jaderná energie Atomová jádra Jaderné reakce Radioaktivita
Černobyl Jiří Ludačka.
Jaderná energie ZŠ Velké Březno.
Jaderná energie Martin Balouch, Adam Vajdík.
Jaderná energie.
HAVÁRIE JADERNÝCH ELEKTRÁREN
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Atomové elektrárny.
Jaderná Elektrárna.
Jaderné elektrárny Vypracoval: Matěj Kolář Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Atomová elektrárna.
Černobyl aneb největší tragédie v dějinách jaderné elektrárny
VY_32_INOVACE_16 - JADERNÁ ENERGIE - VYUŽITÍ
Jaderná energie při chem. reakcích změny v elektronových obalech za určitých podmínek mohou změnám podléhat i jádra atomů nestabilní jádra atomů některých.
ČERNOBYL
ŠTĚPENÍ JADER URANU anebo O jaderném reaktoru PaedDr. Jozef Beňuška
Temelín.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
její znečištění a důsledky
Jaderná elektrárna.
ČERNOBYLSÁ HAVÁRIE OČIMA MLÁDEŽE
Jaderné reaktory Pavel Tvrdík, Oktáva Jaderný reaktor Jaderný reaktor je zařízení, ve kterém probíhá řetězová jaderná reakce, kterou lze kontrolovat.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.CH17 Vytvořeno:17. 3.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_35_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná elektrárna.
1 JE – jaderne elektrarny JE – Jaderné elektrárny 2 1 DDZ, rozdělení elektráren, Princip výroby elektřiny, 2 Objev elektronu, Historie JE.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku Slouží k naučení nového učiva. Žák používá znalosti z chemie. Žák vyjmenuje základní části jaderné elektrárny,
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.NP13 Vytvořeno:
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_32_ HAVÁRIE V JADERNÉ ELEKTRÁRNĚ ČERNOBYL.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Černobyl Richard Horký.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Simulace řízení jaderné elektrárny typu ABWR
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vliv radiace na člověka
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Černobyl.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 02.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název: VY_32_INOVACE_V.NP20 Vytvořeno: 23. 4. 2013 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Ekologie, průmyslové havárie Určeno pro: 9. ročník Anotace: Černobylská havárie: příčiny a následky havárie jaderné elektrárny v Černobylu. Metodický pokyn: Prezentace slouží k obeznámení žáků s jednou z vybraných havárií. K plnému využití učebního materiálu je třeba připojení k internetu, neboť prezentace obsahuje odkazy na videa. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eduard Šram.

Průmyslové havárie: Černobyl

Černobylská havárie nejzávažnější havárie jaderné elektrárny spojená s únikem radioaktivního záření do okolí Černobyl, Pripjať – města na severu Ukrajiny nedaleko hranic s Běloruskem (tehdy Sovětský svaz) elektrárna: zhruba 2 km od Pripjati, 4 bloky, konstrukce havárie: 26. dubna 1986 v 1:23:58, v důsledku exploze reaktoru 4. bloku vznik požáru, odhalení jádra reaktoru a jeho roztavení, únik velkého množství radioaktivních částic do okolí

Černobylská havárie PŘÍČINY nevhodná konstrukce reaktoru (např. nestabilita reaktoru při nízkém výkonu, chování neodpovídající intuici) dlouhodobé porušování a podceňování bezpečnostních předpisů nedostatečné vycvičení provozního personálu vedoucí k podceňování pravidel bezpečného provozu chyby v základech samotného sovětského systému – přeceňování vlastních schopností, nerespektování pravidel, neposkytování pravdivých informací, nevhodné šetření prostředků HAVÁRIE ELEKTRÁRNY NEBYLA POUHOU CHYBOU OPERÁTORŮ

CHRONOLOGIE UDÁLOSTI ve stručnosti Černobylská havárie CHRONOLOGIE UDÁLOSTI ve stručnosti 25. 4. 1986 – naplánováno odstavení reaktoru kvůli údržbě před odstavením naplánováno provedení bezpečnostního testu (přerušení přívodu páry do turbíny), který měla uskutečnit odpolední směna; kvůli prodlevám však byl experiment odsunut a prováděn nepřipravenou noční směnou nevhodnou a z bezpečnostního hlediska nepovolenou manipulací byl před zahájením experimentu přiveden reaktor do velmi nestabilního stavu, regulační tyče byly z aktivní zóny vytaženy po zahájení experimentu (krátce po 1: 23 ráno) nastal nekontrolovaný nárůst výkonu reaktoru, zdeformovalo se vedení regulačních tyčí (nebylo možné je zasunout), pára pod velkým tlakem odhodila víko (1000 t, 1:23:47), poškodila střechu a grafit po kontaktu s kyslíkem začal hořet

NÁSLEDKY A ŘEŠENÍ SITUACE Černobylská havárie NÁSLEDKY A ŘEŠENÍ SITUACE většina řádně neinformovaných hasičů zemřela na následky ozáření, otevřené ohně zvládnuty do 5 hodin odhalený reaktor zakrýván pískem shazovaným z vrtulníků (5000 t) pravdivé informace o nebezpečí radioaktivního kouře nebyly poskytnuty ani ostatním záchranářům a obyvatelstvu evakuace Pripjati (50 000 lidí) nařízena po více než 24 hodinách – důsledky sovětského systému, celkově evakuováno a přesídleno 350 000 osob okamžitě hospitalizováno přes 200 lidí, 31 zemřelo, následky patrné dlouhodobě (např. zvýšené riziko výskytu rakoviny, genetické odchylky) akutní nemoc z ozáření nelze léčit, téměř vždy končí smrtí postiženého

Černobylská havárie upozorňuji, že videa i obrázky související s havárií Černobylu jsou často drastické zničený 4. blok – obr. 1 M. Gorbačov – obr. 2 radioaktivní mrak – obr. 3 Pripjať – obr. 4, obr. 5, obr. 6 mapa oblasti – obr. 7 řada filmových dokumentů na www.youtube.com ke shlédnutí dokumenty „Vteřiny před katastrofou“, „Nultá hodina“

Černobylská havárie K připomenutí: radioaktivita? radioaktivní prvky? záření α, β, γ? štěpná reakce? výroba elektrické energie?

Za pozornost děkuji.