PLAZI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poznej živočichy ČR Ryby, Obojživelníci, Plazi vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo20 Označení materiálu zoo20_plazi_Reptilia.ppt Název školy Gymnázium Kladno.
Plazi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ČELEDI: LIPNICOVITÉ A VSTAVAČOVITÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHOLTICE, OKRES PARDUBICE - "UČÍME SE PRO ŽIVOT" ŠABLONA: Č. III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY POMOCÍ.
  Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život"  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 28.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Plazi – svědkové dávných věků V – CH - D 1. Napiš vše, co znáš a víš.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
zpracovaný v rámci projektu
Třída: Plazi (Reptilia)
zpracovaný v rámci projektu
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
HMYZ – STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠELMY LASICOVITÉ Hana Ošlejšková
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Čeledi: lipnicovité a vstavačovité
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
HADI /po výkladu si zapiš do sešitu/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Přírodopis Plavuně.
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Čeledi: liliovité a amarylkovité
HMYZ STAVBA TĚLA.
Základní škola Kladruby
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
ZÁSTUPCI PLAZŮ 7. ročník, ZŠ Londýnská.
Ptáci.
4.Třída: Obojživelníci.
Plazi.
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Třída: RYBY.
PLAZI 7. třída.
OBRATLOVCI – opakování
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
ČELISTNATCI Třída:PLAZI.
Výukový materiál ZŠ Kovářov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obojživelníci.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Nadtřída: ČELISTNATCI
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
1. 1.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Želvy a krokodýli.
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

PLAZI

Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: Autor: Ošlejšková Hana Ověření ve výuce: 7. třída Datum ověření:23.11.2011

Metodika: 1. Prohlédněte si prezentaci a vyslechněte výklad. 2 Metodika: 1. Prohlédněte si prezentaci a vyslechněte výklad. 2. Odpovězte na otázky. 3. Zkontrolujte si odpovědi. Klíčová slova: dinosauři, plazi, druhohory, ještěři, želvy, krokodýlové, hadi, nosič, čepovec, kloaka.

Trocha historie – vymřelí plazi Nejrozšířenější ve druhohorách Osídlili vzduch, vodu i souš Různé teorie o důvodech vymření – např.: horotvorné pohyby a změny podnebí nové jedy produkované rostlinami vývoj malých a hbitých savců požírajících vajíčka …

Zástupci vymřelých druhů: Brontosaurus

Pteranodon Stegosaurus

Tyranosaurus rex

Ichtyosaurus Hylonomus

Dělení plazů: Ještěři želvy krokodýlové hadi

Znaky plazů: Stavba těla: hlava, trup, ocas, končetiny Kůže: suchá, často zrohovatělá, někdy ji svlékají Kostra: nosič a čepovec, obdoba savců Trávicí soustava: drobné zuby, kořist polykají vcelku - ústa, hltan, jícen, žaludek, střeva, slinivka břišní, játra, kloaka

-mísí se okysličená a odkysličená Dýchací soustava: nozdry, hrtan, průdušnice, průdušky, plíce Oběhová soustava: v srdci 2 předsíně + 1 komora -mísí se okysličená a odkysličená krev – neudrží stálou tělesnou teplotu Vylučovací soustava: ledviny, močovody, močový měchýř, kloaka Rozmnožování: oddělené pohlaví pohlavní dvojtvárnost vnitrotělní oplození vajíčka v kožovitém obalu Smyslová soustava: oko – akomodace, mžurka sluch – chybí vnější boltec hmat, chuť – na jazyku Nervová soustava: mozek malý, podobný obojživelníkům

ŽELVY Páteř přirostlá ke krunýři. Bezzubé čelisti kryté zrohovatělou kůží. Vajíčka ve vápenitém nebo kožovitém obalu. Většinou v tropech. Kareta pravá Kareta obrovská

Želva bahenní Želva obrovská Želva nádherná Želva žlutohnědá

Prohlédněte si video – želvy nádherné v naší přírodě http://www.stream.cz/video/134682-exoticke- vodni-zelvy-zabydluji-ceske-vodni-plochy

KROKODÝLOVÉ Silně ozubené čelisti. Plovací blány na zadních končetinách. Srdce zcela rozděleno na 2 předsíně a 2 komory. Vajíčka kladou do písku. Predátoři. Chov na farmách – na kůži.

Krokodýl nilský Aligátor severoamerický Gaviál indický

Prohlédněte si video o krokodýlech. http://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/dotek- modreho-krokodyla-film-o-hledani-rovnovahy- mezi-lidmi-a-divocinou

Šupinatí -JEŠTĚŘI Protáhlé štíhlé tělo Snadno se lámající ocásek Schopnost regenerace V ČR hlavně ještěrky Ještěrka zelená Ještěrka zední Slepýš křehký

varan komodský Chameleon obecný

Prohlédněte si videa o ještěrce obecné a varanu komodském http://www.youtube.com/watch?v=W- vBGTnRScM http://www.youtube.com/watch?v=FAOdS3_Aips

Šupinatí - HADI Dlouhé beznohé tělo. Šupinatá kůže – na břišní straně štítky (opora). Zuby obráceny dozadu. Polykají kořist celou. Jsou predátoři. Srostlá oční víčka. Jen 1 plíce. Chybí močový měchýř. Predátoři.

Jedovatí hadi – pár jedových zubů s jedovou žlázou. Nejedovatí hadi – buď kořist škrtí nebo poly- kají celou. Zákonem chráněni!!!

Užovka obojková Zmije obecná

Krajta tygrovitá Hroznýš královský Chřestýš diamantový Kobra indická

Prohlédněte si videa zmije obecné a užovky obojkové. http://www.youtube.com/watch?v=trQb0DVelPA http://www.youtube.com/watch?v=65ZpqU5AiL8

Otázky: 1. Vyjmenujte aspoň 4 zástupce vyhynulých plazů. 2 Otázky: 1. Vyjmenujte aspoň 4 zástupce vyhynulých plazů. 2. O čem hovoříme, použijeme-li slova nosič a čepovec? 3. Vyjmenuj 3 jedovaté hady. 4. Které 2 rody hadů se vyskytují v České republice? 5. Žijí želvy na území ČR? 6. Slepýš je had nebo ještěr? 7. Jak se nazývá největší ještěr na světě? 8. Co znamená slovo „akomodace“? 9. Co znamená slovo „mžurka“? 10.Ze kterých orgánů je složena trávicí soustava plazů?

Odpovědi: 1. Pteranodon, brontosaurus, stegosaurus, hylonomus, tyranosaurus rex, ichtyosaurus. 2. Jedná se o první dva obratle. 3. Zmije obecná, kobra královská, traipan, vodnář, chřestýš, mamba. 4. Užovka, zmije. 5. Ano, želva bahenní. 6. Ještěr, dosud má zachovalé zakrnělé končetiny. 7. Varan komodský. 8. Schopnost očí zaostřovat na blízko a na dálku. 9. Průhledné víčko, které se táhne ze stran v oku. 10. Ústa, hltan, jícen, žaludek, střeva, slinivka břišní, játra, kloaka.

Zdroje http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Pasta- Brontosaurus.jpghttp://nd05.jxs.cz/683/141/8129c80e01_77744700_o2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Pteranodon_hharder.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Stegosaurus_BW.jpg http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Sue_TRex_Skull_Full_Frontal.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Palais_de_la_Decouverte_Tyrannosaurus_rex_p105004 2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Ichthyosaurios5.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Hylonomus_BW.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Hawksbill_Turtle.jpg/255px- Hawksbill_Turtle.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Hawaii_turtle_2.JPG/258px-Hawaii_turtle_2.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Emys_orbicularis_2009_G1.jpg/250px- Emys_orbicularis_2009_G1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Tortoise.aldabra.750pix.jpg/258px- Tortoise.aldabra.750pix.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Nabeulensis_sarda1.JPG/258px- Nabeulensis_sarda1.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Indian_Gharial_Crocodile_Digon3.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zelva-nadherna_ts_elegans.jpg

Další zdroje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/YoungNileCrocodile.jpg/200px- YoungNileCrocodile.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Alligator_in_the_Okefenokee.jpg/ 250px-Alligator_in_the_Okefenokee.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/JesterkaZelena.jpg/258px- JesterkaZelena.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Podarcis_muralis01.jpg/258px- Podarcis_muralis01.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Anguidae.jpg/258px- Anguidae.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Varanus_komodoensis.jpg/258px -Varanus_komodoensis.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/Chamaeleo.calyptratus-01- ZOO.Dvur.Kralove.jpg/250px-Chamaeleo.calyptratus-01-ZOO.Dvur.Kralove.jpg http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/16219/=uzovkaobojkova1.jpg?size=webview http://www.vyukovematerialy.cz/biol/rocnik6/foto/zmije2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Python_molure_13.JPG/258px- Python_molure_13.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Indian_cobra.jpg/258px- Indian_cobra.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lachesis_muta_muta.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Boa_constrictor_%282%29.jpg Jurčák, J.; Froněk, J. Přírodopis 7, 1st ed.; Prodos: Liberec, 1998

http://www.stream.cz/video/134682-exoticke-vodni-zelvy-zabydluji-ceske-vodni-plochy http://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/dotek-modreho-krokodyla-film-o-hledani-rovnovahy-mezi-lidmi-a-divocinou http://www.youtube.com/watch?v=W-vBGTnRScM http://www.youtube.com/watch?v=FAOdS3_Aips http://www.youtube.com/watch?v=trQb0DVelPA http://www.youtube.com/watch?v=65ZpqU5AiL8