Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_03NE-8 Co je pohyb? Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Anotace: Prezentace slouží jako pomocný materiál k výkladu nového učiva. Lze ji použít i k samostudiu. Součástí je několik vzorových příkladů. Autor: Mgr. Eliška Nováková Datum: červenec 2012 Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák pozná, kdy je těleso v klidu a kdy v pohybu; rozpozná křivočarý a přímočarý pohyb Speciální vzdělávací potřeby: -žádné- Klíčová slova: pohyb, klid, trajektorie Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 7. třída Celková velikost: 431 kB
Pokus se definovat POHYB na daném obrázku. Co je pohyb? Pokud těleso koná pohyb, mění svoji polohu vzhledem k jinému tělesu. Pokus se definovat POHYB na daném obrázku.
Co je pohyb? Těleso je v pohybu, mění-li svou polohu vzhledem k jinému tělesu. Těleso je v klidu, nemění-li svou polohu vzhledem k jinému tělesu.
Co je pohyb? Uveď dvě tělesa v klidu vzhledem k lokomotivě. Uveď dvě tělesa v pohybu vzhledem k cestujícím na loďce.
Pohyb tělesa Totéž těleso může být v pohybu vzhledem k jednomu tělesu a současně v klidu vzhledem k druhému tělesu pohyb je relativní. Př. Řidič kamionu: je v klidu vzhledem k sedadle kamionu, je v pohybu vzhledem k míjejícímu stromu. Pokus se vymyslet několik vlastních příkladů.
Pohyb tělesa Některá tělesa za sebou nechávají stopu. Většina těles však za sebou stopu nezanechává. Myšlená nebo skutečná čára, kterou těleso opisuje při svém pohybu, se nazývá TRAJEKTORIE.
Pohyb tělesa přímočarý křivočarý Podle tvaru trajektorie rozlišujeme pohyb: přímočarý přímka - trajektorií je ………… křivočarý křivka - trajektorií je ………. Délka trajektorie = DRÁHA.
s m (metr) Dráha tělesa Co je to fyzikální veličina? = délka trajektorie - fyzikální veličina s značka: …………… základní jednotka: …………….. m (metr) Uveď další jednotky dráhy.
Opakování vzhledem k sedadle autobusu Cestující sedí v jedoucím autobusu. Urči, zda je v klidu nebo pohybu: vzhledem k sedadle autobusu vzhledem ke značce na okraji silnice vzhledem předjíždějícímu automobilu vzhledem ke kamionu, který jede za ním stejnou rychlostí vzhledem k řidiči autobusu
Pohyb tužky při malování ………… Pohyb osobního auta v obci ………… Opakování Uveď, zda se jedná o pohyb přímočarý nebo křivočarý. křivočarý Pohyb tužky při malování ………… Pohyb osobního auta v obci ………… Jablko padající ze stromu …………. Výtah jedoucí do přízemí ………….. Pohyb dítěte na houpačce …………. křivočarý přímočarý přímočarý křivočarý
Metodika Prezentace je určena jako pomocný materiál při výkladu nového učiva zaměřeného na klid a pohyb tělesa. Na základě několika příkladů se učitel snaží zobecnit, kdy těleso koná pohyb a kdy je naopak v klidu. Naučí se rozpoznat přímočarý a křivočarý pohyb na základě nového pojmu trajektorie.
Zdroje http://www.puzzle-puzzle.cz/ImgZbozi/Maxi/m-maly-autobus-oboustranne-puzzle-2681.jpg http://www.clker.com/clipart-9344.html http://www.clker.com/search/tree/1 http://www.clker.com/clipart-3210.html http://www.clker.com/clipart-2411.html http://www.clker.com/clipart-tire-marks.html http://www.clker.com/clipart-6870.html http://www.clker.com/search/track/2 http://www.clker.com/search/bus/1