Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_11_33ŠebM-11 Název tematické oblasti (sady) Programování a automatizace Název vzdělávacího materiálu Základy programování-úvod Druh učebního materiálu Cvičení v prostředí Microsoft Visual Studio Anotace Téma je určeno žákům studijního oboru elektro na získání základních znalostí a vědomostí v algoritmizaci a programování. Klíčová slova algoritmus,vývojový diagram,zdrojový text programu Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-41-M/01 Elektrotechnika Ročník IV. Typická věková skupina 18 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Ing.Milan Šebestík Zhotoveno, (datum/období) 1.9. až 30.10..2012 Celková velikost 161 kB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Milan Šebestík Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
ZákIady programování 1.Co je to algoritmus? -je to postup zpracování informací,který vede k určitému cíIi -je to systém pravideI umožňující řešit určitou úIohu
2.Jak vyjadřujeme aIgoritmus? AIgoritmus vyjadřujeme: -graficky Srozumitená forma zápisu pomocí speciáIních znaků nezávisIá na programovacím jazyku (vývojové diagramy,struktogramy,kopenogramy) -sIovně pomocí programovacího jazyka
3.Co je to program? Program je sIovní forma vyjádření aIgoritmu, které rozumí čIověk i počítač -pro usnadnění komunikace čIověka s počtačem byIy vyvinuty programovací jazyky Samotný program však není psán v jazyce počítače,tím je strojový kód.Vytvářet program ve strojovém kódu by byIo nesmírně pracné a zdIouhavé,proto byIy vyvinuty vyšší programovací jazyky.
4.Nižší a vyšší programovací jazyky Kritériem rozděIení je, jak bIízko má daný jazyk ke strojovému kódu Iidská řeč strojový kód Počítač ČIověk Nižší jazyky Vyšší jazyky
Jsou to jazyky bIízké strojovému kódu a slouží programování např. jednočipových mikrokontroIerú (AssembIer) Nižší jazyky Jsou to jazyky bIízké způsobu Iidského myšlení a slouží tvorbě aplikačního software (PascaI,DeIphi,C#,Java….aj.) Vyšší jazyky
5.Překládané a interpretované jazyky Při překladu neboli kompilaci programu se převede program ze zdrojového kódu do strojového kódu,který je již spustitelný na počítači(soubor s příponou .exe) Překládané jazyky Výhody a nevýhody: -jsou rychlejší -zákazníkovi se nemusí poskytnout zdrojový kód -je úzce spojen s operačním systémem a typem počítače
Interpretované jazyky V prostředí interpreteru se postupně převádějí instrukce zdrojového kódu do kódu strojového přímo při běhu programu. Interpretované jazyky Výhody a nevýhody: -jsou pomalé -zákazníkovi se musí poskytnout zdrojový kód -je nezávislý na operačním systému a typu počítače
Strukturované programování Objektové programování 6.Programovací metody -složitá úloha se rozdělí na dílčí úkoly,které Ize řešit samostatně -při návrhu řešení úloh Ize použít standardní programové konstrukce (sekvence,alternativa a iterace) Strukturované programování -v rámci úlohy se identifikují objekty,které Ize řešit samostatně -každý objekt má svoje vlastnosti a metody(reakce na události) -zdrojový kód se vytváří formou procedur,které jsou připojeny k událostem určitého objektu -uvnitř procedur se opět postupuje strukturovaně použitím standardních programových konstrukcí Objektové programování