Sady a ovocné zahrady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Advertisements

VÝBĚR - z populace rostlin se vyberou ty rostliny, které mají nějakou zajímavou vlastnost. Umělým výběrem tak člověk vybral např. z planých druhů travin.
Okolí lidských sídel Sady a ovocné zahrady
Ovoce.
Sady a zahrady Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Název školy:c ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_600_ROSTLINY_V_LÉTĚ Téma: ZOPAKOVAT SI KVETOUCÍ.
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníduben 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 28) Rozmanitost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování učiva Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Ovoce Vypracoval: Lukáš Karlík.
Výukový materiál opakování čeledí rostlin - piškvorky Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Jitka Hrdličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_21_Prvouka_Ovoce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_09_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: čeleď bobovité.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Člověk a příroda Autor: Mgr. Romana Martináková HLEDEJ TÉMA!!! VYLUŠTI ČTYŘSMĚRKU A ZJIŠTÍŠ „OČ TU JDE“! X O.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
AUTOR: Lenka Hrnčířová
KRYTOSEMENNÉ DŘEVINY Rastislav Švec.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
OVOCE a jeho plody.
autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_10_PRVOUKA_OVOCE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
VY_32_INOVACE_04-52 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 10 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Čeledi: lipnicovité a vstavačovité
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Člověk a jeho svět, 2. ročník
Předmět: Prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Léto
Člověk a jeho svět 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_07_ Ovoce
generativní rostlinné orgány
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TÉMA: Přírodní společenstva
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Šablona III/2 Druhy dužnatých plodů Mgr. Heppnerová Eva – ZŠ Nádražní 683, Horní Slavkov VY_32_INOVACE_79_Druhy dužnatých plodů.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_103_ Plody dužnaté
Ovocné stromy a jejich plody VY_32_INOVACE_1C_18 Číslo projektu: CZ. 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
VY_32_INOVACE_04-51 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
ROČNÍ OBDOBÍ JAKÉ ROČNÍ OBDOBÍ JE NA TOMTO OBRÁZKU?
Užitkové rostliny Opakování učiva Foto archiv autorky.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VY_32_INOVACE_04-48 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Růžovité 2 - čeleď pojmenovaná po královně květin - růži 1.
Transkript prezentace:

Sady a ovocné zahrady

„Hmyz v zahradách“ (bez včel a vos) Příští hodinu REFERÁT „Hmyz v zahradách“ (bez včel a vos)

PŘÍŠTÍ HODINU PÍSEMKA (OTÁZKY)

Sady a ovocné zahrady

Podle hospodářského hlediska se ovocné druhy dělí na: jádroviny (jabloň, hrušeň – plod malvice) peckoviny (broskvoň, třešeň – plod peckovice) skořápkoviny (vlašský ořech, lískový oříšek) drobné ovoce (rybíz, angrešt, jahody – plody: bobule nebo souplodí)

Metody šlechtění rostlin VÝBĚR - z populace se vyberou rostliny s nějakou zajímavou vlastností a ty se dále pěstují. Umělým výběrem člověk vybral např. z planých druhů travin předky dnešních obilovin. KŘÍŽENÍ - je druhá nejstarší šlechtitelská metoda a nejpoužívanější metoda při šlechtění rostlin. Křížením dochází ke spojování genetické informace dvou rodičů s odlišnými vlastnostmi. Křížení může byt vnitrodruhové (křížení 2 jedinců téhož druhu) nebo mezidruhové (či dokonce mezirodové - křížení různých druhů či rodů, např. Triticale – kříženec žita a pšenice).

Štěpování rostlin Nejčastěji se používá při šlechtění ovocných a okrasných stromů. Roubování - přenesení roubu ( u dřevin obvykle část letorostu -větvička) - z jedné rostliny na jinou vhodnou rostlinu –tzv. podnož. b) Očkování – přenesení očka ( pupen se štítkem z kůry) na rostlinu, která bude tvořit kořenový systém budoucí rostliny – na podnož.

Ovocné stromy

Jabloň lesní

Jabloň domácí

Plod - malvice

Hrušeň planá

Hrušeň obecná

Plod - malvice

Slivoň švestka

Plod - peckovice

Broskvoň

Plod - peckovice

Meruňka

Plod - peckovice

Třešeň obecná

Borka kmene

Plod - peckovice

DALŠÍ ROSTLINY PĚSTOVANÉ V ZAHRADÁCH

Réva vinná

Plody – bobule v hroznech

vinice

Jahodník obecný

Jahodník zahradní

Souplodí nažek

jahodárna

Ořešák královský

samičí květy (po 1-5) samčí květy v jehnědách

Plody (peckovice)

Ořech = pecka

Líska obecná

samičí květy samčí květy v jehnědách

Byliny rostoucí v sadech zahradách

Řebříček obecný

Jetel luční

Jetel plazivý

Vikev plotní

Zvonek rozkladitý

Srha říznačka

Sady a ovocné zahrady K pěstování ovoce zakládá člověk umělé ekosystémy – sady a ovocné zahrady. Ovoce např. jablka, hrušky, švestky, meruňky, jahody,…. byly vyšlechtěny výběrem nebo křížením z planě rostoucích rostlin. Křížení: záměrné přenesení pylu vybrané rostliny na pestík jiné vybrané rostliny. V sadech – byliny a traviny, např. řebříček obecný, jetel luční, jetel plazivý, vikev plotní, zvonek rozkladitý, srha říznačka.

Závěr: Které druhy ovoce běžně pěstujeme v ČR? Kde ovoce pěstujeme? Jak získáváme vhodné vlastnosti rostlin a plodů? Poznávání obrázků ovocných dřevin a bylin rostoucích v sadech a ovocných zahradách.