Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Příklady z populační genetiky
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Populace a krevní skupiny Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
POPULAČNÁ GENETIKA..
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Genetika populací Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

VY_32_INOVACE_BIO.oktava – 32_genetika populací Škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.oktava – 32_genetika populací Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jitka Mašková Název Genetika populací Předmět Biologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník  oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace V materiálu jsou stručně ukázány rozdíly mezi autogamickými a allogamickými populacemi, vysvětlena Hardyova-Weinbergova rovnováha a způsob výpočtu frekvencí alel a genotypů v panmiktické populaci. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Populace = soubor jedinců téhož druhu, které žijí na určitém stanovišti v určitém čase = soubor jedinců téhož druhu, kteří jsou vzájemně příbuzní genofond = soubor všech alel všech jedinců v populaci alelové a genotypové frekvence = sledujeme výskyt alel v populaci fenotypové frekvence = sledujeme výskyt fenotypů v populaci Autogamická populace složená z jedinců, kteří se rozmnožují samooplozením (autogamií) např. samosprašné rostliny Allogamická populace složená z jedinců, kteří vznikají splynutím dvou gamet od dvou různých jedinců Panmiktická populace - zvláštní případ allogamické populace – je nekonečně velká a párují se v ní jedinci zcela náhodně

Frekvence heterozygotů Genofond v autogamické populaci předpokládáme, že každý jedinec produkuje stejně početné potomstvo (např. 4 potomky) na začátku jsou všechny tři možné genotypy stejně početné Frekvence heterozygotů AA Aa aa 33,3% AA 100% AA 25% Aa 50% aa aa 100% 4 1 2 1 4 16,7% AA 100% AA 25% Aa 50% aa aa 100% 8,3% 20 2 4 2 20 Postupně je populace složená ze dvou homozygotních linií s minimem heterozygotů.

Genofond v panmiktické populaci předpokládáme stále stejnou pravděpodobnost křížení jakýchkoli dvou jedinců opačného pohlaví nejsou nenadálé vnější vlivy prostředí, neprobíhá migrace, selekce ani mutace Frekvence alel, frekvence homozygotů i heterozygotů jsou ve stabilní panmiktické populaci stálé i při vysokém počtu křížení.

Genofond v panmiktické populaci Hardyův – Weinbergův zákon p = frekvence alely A (zastoupení gamet nesoucích dominantní alelu) q = frekvence alely a (zastoupení gamet nesoucích recesivní alelu) p + q = 1 určuji pravděpodobnosti, že se potkají gamety nesoucí obě dominantní alelu = p*p = p2 první nese dominantní a druhá recesivní = p*q = pq první nese recesivní a druhá dominantní = q*p = pq c) nesoucí obě recesivní alelu = q*q = q2 p2 + 2pq + q2 = 1 frekvence recesivního homozygota frekvence dominantního homozygota frekvence heterozygota

Panmiktická populace – příklady Levorukost (schopnost lépe vládnout levou rukou) je úplně recesivní vůči pravorukosti. Tato vlastnost je řízena jedním párem alel. V uzavřené populaci bylo nalezeno 9% leváků. Jaké je genotypové složení této populace? Jaké jsou frekvence výskytu obou alel? . možný genotyp člen H-W rovnice levák (9%) aa q2 pravák (91 %) Aa, AA 2pq + p2 A – pravák aa – levák frekvence alely A ….. p frekvence alely a ……q q2 = 0,09 ….. q = 0,3 p + q = 1……p + 0,3 = 1 ….. p = 0,7 p2 = 0,72 = 0,49 2pq = 2*0,7*0,3 = 0,42 V populaci je 49% dominantních homozygotů, 42% heterozygotů a 9% recesivních homozygotů. Frekvence dominantní alely je 70%, frekvence recesivní je 30%.

Hardyova-Weinbergova rovnice: (p + q + r)2 = 1 2. V ČR bylo zjištěno, že 42% má krevní skupinu A, 18% má krevní skupinu B, 8% má krevní skupinu AB a 32% obyvatel má krevní skupinu 0. Jaké jsou frekvence výskytu alel určujících krevní skupiny systému AB0 v ČR? Frekvence alely I A …….. p Frekvence alely IB …….. q Frekvence alely i ……… r krevní sk. možný genotyp člen H-W rovnice 0 (32%) ii r2 A (42 %) IAIA, IAi p2 + 2pr B (18 %) IBIB, IBi q2 + 2qr AB (8 %) IAIB 2pq Hardyova-Weinbergova rovnice: (p + q + r)2 = 1 p2 + q2 + r2 + 2pq + 2pr + 2qr = 1 r2 = 0,32 r = 0,566 p2 + 2pr = 0,42 p2 + 1,132p – 0,42 = 0 p = 0,294 2pq = 0,08 q = 0,14 V ČR je frekvence alely 0 56,6%, alely A 29,4% a alely B 14%.

SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-147-79. ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN 80-716-8851-7.