VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Advertisements

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Poezie.
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POEZIE.
Anotace: Seznámení s druhy rýmů, vyhledávání rýmů v čítance.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Literární pojmy Literatura.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
A. Sova – Květy intimních nálad
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Dělení literatury.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Druhy rýmů.
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Transkript prezentace:

VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2011 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura (literární výchova) Tematický okruh: Versologie Téma: Verš, sloka, rýmy

Literární druhy LYRIKA EPIKA DRAMA

LYRIKA z řec. melé – verše doprovázené lyrou autor vyjadřuje především pocity, názory, postoje, myšlenky a dojmy nemá děj psána ve verších Žánry: balada romance

Versologie = nauka o verši, zkoumá verš Báseň - základní útvar poezie, tvoří ji verše, jež se mohou skládat do vyšších útvarů Verš – základní jednotka básně - jeden řádek básnického díla Sloka (strofa) – graficky oddělený významový a intonační celek v básni, který se pravidelně opakuje

Jaroslav Seifert - Tatínkova dýmka SLOKA Tatínek kouřil z dýmky VERŠ Vždy večer, než šel spát. VERŠ Vidím ho z měchuřinky VERŠ Do dýmky tabák cpát. VERŠ Obláček namodralý Tiše se rozplýval. To, co jsme milovali, SLOKA milovat budem dál.

Rým – zvuková shoda hlásek na konci veršů Druhy rýmů: sdružený AABB střídavý ABAB obkročný ABBA postupný ABC ABC přerývaný ABCB

Miloval jsem děvče krásné, A měla oči tuze krásné. A Sdružený rým Miloval jsem děvče krásné, A měla oči tuze krásné. A Vlasy měla jako len, B na políčku plela len. B (Jára Cimrman)

Co mělo přijít, stalo se jen zpola. A Létat mne ve snu ptáci učili – B 2) Střídavý rým Co mělo přijít, stalo se jen zpola. A Létat mne ve snu ptáci učili – B padat už ne: hle, Ikarova škola. A Banální výhry. Krásné omyly. B (Jiří Žáček - Mezi řečí)

Nic, tato pěna, cudný rým, A jen, abych vytkl hlavní body, B 3) Obkročný rým Nic, tato pěna, cudný rým, A jen, abych vytkl hlavní body, B tak mizí střemhlav na dně vody B houf sirén, jenž si ztropil šprým. A (Stéphane Mallarmé, přeložil Vítězslav Nezval)

v svit tmy, plující splavem, B vše sněží a vše splývá. C Postupný rým V poklidu, zapředeném A v svit tmy, plující splavem, B vše sněží a vše splývá. C Proč na vás zapomenem A sny naše, v jitru plavém, B jež do oken se dívá? C (Josef Hora - Zapomenutí)

Hajej, dadej, můj synáčku A s zelenými vlásky! B 5) Přerývaný rým Hajej, dadej, můj synáčku A s zelenými vlásky! B Nevdala se tvá matička C ve příbytek lásky. B (Karel Jaromír Erben - Vodník)

Ve verši podtrhni vždy poslední slovo a přiřaď druhy rýmů Ve verši podtrhni vždy poslední slovo a přiřaď druhy rýmů. Poté dopiš správné schéma rýmů.

Babi pekla koláče. Ten pes štěkal velice Jen je z trouby vyndá ven, na kropenaté slepice. každý je jimi ohromen. Ty se ho však nelekly, Prázdný pekáč zapláče. do kurníky utekly. Náš pes Fíček Jedna rána, druhá rána, dostal dárek – co to může být? malý míček Na hřišti se asi staví a dobrý párek. fotbalová brána! Obkročný Přerývaný Sdružený Střídavý

Řešení „Babi pekla…“ – obkročný – ABBA „Náš pes…“ – střídavý – ABAB „Ten pes…“ – sdružený – AABB „Jedna rána…“ – přerývaný – ABCA

Rytmus - pravidelné opakování zvukových prvků - rytmus vytváří přízvuk Básnické prostředky: Epiteton – básnický přívlastek, umělecký jazykový prostředek, který zdůrazňuje určitou vlastnost osoby, předmětu nebo jevu, případně autorův hodnotící nebo citový vztah k nim př. šedý vlk ⇒ vlk je sám o sobě šedý voňavá růže, bílý sníh

Přirovnání - dělí se na to, co přirovnáváme a na to, co charakterizujeme př. hezká jako princezna, hladový jako vlk, myšlenka se pírkem chvěla Personifikace = zosobnění; přenesení lidských vlastností na zvířata a věci - zvláštní druh metafory př. o lásce šeptal tichý mech (Mácha), stromy šeptají, po dvoře chodí vítr jako chlap …

Metafora – přenesení významu na základě podobnosti - obrazné pojmenování př. v moři z modrých krajek (Nezval)-> podobnost založena na pěně vln, která vyvolává představu krajek., bledá tvář luny (Mácha), kapka štěstí, hlava rodiny … Metonymie - přenesení významu na základě souvislosti (přenášení významu jedné věci na jinou, která s ní souvisí) př. čteme Haška, Čapka (čteme jejich knihy), jíme snídani (jíme rohlíky, chléb, máslo …), s tebou je kříž (trápení)

Ironie – kladné hodnocení, ve skutečnosti má opačný význam - někoho chválíme, ale z kontextu je jasné, že myslíme pravým opak př. oslí uši právě dobře ke koruně sluší Alegorie = jinotaj - skrytý význam (úkolem je skrýt pravý význam) př. bajka Hyperbola = nadsázka; zveličení skutečnosti př. Neviděl jsem tě celou věčnost. Usměj se na mě, umírám (J. Seifert), stokrát děkuji

Přiřaď básnický prostředek Epiteton Pavel chodí do sedmičky a Vašek do Metonymie áčka Ironie růžový večer, zelený trávníček Alegorie dveře ten večer bečely dokořán Personifikace miliontý třikrát stotisící první Přirovnání telegram Hyperbola „Ty jsi ale moudrá hlava“ krade jako straka Vrána a liška

Metodika Prezentace slouží k výkladu tematického celku versologie. Úvodní snímky jsou pro připomenutí základního dělení literatury. Poté se Ž naučí základní jednotky a pojmy z básnictví. Na procvičení rýmů je utvořen snímek 13. Další snímky jsou zaměřeny na básnické prostředky (výklad a k tomu příklady). Snímek 19 je určen k poznání základních básnických prostředků.

Řešení Epiteton- růžový večer, zelený trávníček Metonymie - Pavel chodí do sedmičky a Vašek do áčka ironie - „Ty jsi ale moudrá hlava“ Alegorie - Vrána a liška Personifikace - dveře ten večer bečely dokořán Přirovnání - krade jako straka Hyperbola - miliontý třikrát stotisící první telegram

Použité zdroje: Obrázky jsou dostupné pod licencí Microsoft na Office Použité zdroje: Obrázky jsou dostupné pod licencí Microsoft na Office.com