VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2011 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura (literární výchova) Tematický okruh: Versologie Téma: Verš, sloka, rýmy
Literární druhy LYRIKA EPIKA DRAMA
LYRIKA z řec. melé – verše doprovázené lyrou autor vyjadřuje především pocity, názory, postoje, myšlenky a dojmy nemá děj psána ve verších Žánry: balada romance
Versologie = nauka o verši, zkoumá verš Báseň - základní útvar poezie, tvoří ji verše, jež se mohou skládat do vyšších útvarů Verš – základní jednotka básně - jeden řádek básnického díla Sloka (strofa) – graficky oddělený významový a intonační celek v básni, který se pravidelně opakuje
Jaroslav Seifert - Tatínkova dýmka SLOKA Tatínek kouřil z dýmky VERŠ Vždy večer, než šel spát. VERŠ Vidím ho z měchuřinky VERŠ Do dýmky tabák cpát. VERŠ Obláček namodralý Tiše se rozplýval. To, co jsme milovali, SLOKA milovat budem dál.
Rým – zvuková shoda hlásek na konci veršů Druhy rýmů: sdružený AABB střídavý ABAB obkročný ABBA postupný ABC ABC přerývaný ABCB
Miloval jsem děvče krásné, A měla oči tuze krásné. A Sdružený rým Miloval jsem děvče krásné, A měla oči tuze krásné. A Vlasy měla jako len, B na políčku plela len. B (Jára Cimrman)
Co mělo přijít, stalo se jen zpola. A Létat mne ve snu ptáci učili – B 2) Střídavý rým Co mělo přijít, stalo se jen zpola. A Létat mne ve snu ptáci učili – B padat už ne: hle, Ikarova škola. A Banální výhry. Krásné omyly. B (Jiří Žáček - Mezi řečí)
Nic, tato pěna, cudný rým, A jen, abych vytkl hlavní body, B 3) Obkročný rým Nic, tato pěna, cudný rým, A jen, abych vytkl hlavní body, B tak mizí střemhlav na dně vody B houf sirén, jenž si ztropil šprým. A (Stéphane Mallarmé, přeložil Vítězslav Nezval)
v svit tmy, plující splavem, B vše sněží a vše splývá. C Postupný rým V poklidu, zapředeném A v svit tmy, plující splavem, B vše sněží a vše splývá. C Proč na vás zapomenem A sny naše, v jitru plavém, B jež do oken se dívá? C (Josef Hora - Zapomenutí)
Hajej, dadej, můj synáčku A s zelenými vlásky! B 5) Přerývaný rým Hajej, dadej, můj synáčku A s zelenými vlásky! B Nevdala se tvá matička C ve příbytek lásky. B (Karel Jaromír Erben - Vodník)
Ve verši podtrhni vždy poslední slovo a přiřaď druhy rýmů Ve verši podtrhni vždy poslední slovo a přiřaď druhy rýmů. Poté dopiš správné schéma rýmů.
Babi pekla koláče. Ten pes štěkal velice Jen je z trouby vyndá ven, na kropenaté slepice. každý je jimi ohromen. Ty se ho však nelekly, Prázdný pekáč zapláče. do kurníky utekly. Náš pes Fíček Jedna rána, druhá rána, dostal dárek – co to může být? malý míček Na hřišti se asi staví a dobrý párek. fotbalová brána! Obkročný Přerývaný Sdružený Střídavý
Řešení „Babi pekla…“ – obkročný – ABBA „Náš pes…“ – střídavý – ABAB „Ten pes…“ – sdružený – AABB „Jedna rána…“ – přerývaný – ABCA
Rytmus - pravidelné opakování zvukových prvků - rytmus vytváří přízvuk Básnické prostředky: Epiteton – básnický přívlastek, umělecký jazykový prostředek, který zdůrazňuje určitou vlastnost osoby, předmětu nebo jevu, případně autorův hodnotící nebo citový vztah k nim př. šedý vlk ⇒ vlk je sám o sobě šedý voňavá růže, bílý sníh
Přirovnání - dělí se na to, co přirovnáváme a na to, co charakterizujeme př. hezká jako princezna, hladový jako vlk, myšlenka se pírkem chvěla Personifikace = zosobnění; přenesení lidských vlastností na zvířata a věci - zvláštní druh metafory př. o lásce šeptal tichý mech (Mácha), stromy šeptají, po dvoře chodí vítr jako chlap …
Metafora – přenesení významu na základě podobnosti - obrazné pojmenování př. v moři z modrých krajek (Nezval)-> podobnost založena na pěně vln, která vyvolává představu krajek., bledá tvář luny (Mácha), kapka štěstí, hlava rodiny … Metonymie - přenesení významu na základě souvislosti (přenášení významu jedné věci na jinou, která s ní souvisí) př. čteme Haška, Čapka (čteme jejich knihy), jíme snídani (jíme rohlíky, chléb, máslo …), s tebou je kříž (trápení)
Ironie – kladné hodnocení, ve skutečnosti má opačný význam - někoho chválíme, ale z kontextu je jasné, že myslíme pravým opak př. oslí uši právě dobře ke koruně sluší Alegorie = jinotaj - skrytý význam (úkolem je skrýt pravý význam) př. bajka Hyperbola = nadsázka; zveličení skutečnosti př. Neviděl jsem tě celou věčnost. Usměj se na mě, umírám (J. Seifert), stokrát děkuji
Přiřaď básnický prostředek Epiteton Pavel chodí do sedmičky a Vašek do Metonymie áčka Ironie růžový večer, zelený trávníček Alegorie dveře ten večer bečely dokořán Personifikace miliontý třikrát stotisící první Přirovnání telegram Hyperbola „Ty jsi ale moudrá hlava“ krade jako straka Vrána a liška
Metodika Prezentace slouží k výkladu tematického celku versologie. Úvodní snímky jsou pro připomenutí základního dělení literatury. Poté se Ž naučí základní jednotky a pojmy z básnictví. Na procvičení rýmů je utvořen snímek 13. Další snímky jsou zaměřeny na básnické prostředky (výklad a k tomu příklady). Snímek 19 je určen k poznání základních básnických prostředků.
Řešení Epiteton- růžový večer, zelený trávníček Metonymie - Pavel chodí do sedmičky a Vašek do áčka ironie - „Ty jsi ale moudrá hlava“ Alegorie - Vrána a liška Personifikace - dveře ten večer bečely dokořán Přirovnání - krade jako straka Hyperbola - miliontý třikrát stotisící první telegram
Použité zdroje: Obrázky jsou dostupné pod licencí Microsoft na Office Použité zdroje: Obrázky jsou dostupné pod licencí Microsoft na Office.com