Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 05.3.2012 Název: VY_52_INOVACE_19_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Optika 1 Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování základních pojmů optiky Optika 1 Opakování základních pojmů optiky
Přiřaď příklady k jednotlivým optickým prostředím: průhledné průsvitné neprůsvitné člověk sklo překližka slabý papír mléčné sklo vzduch
označ zdroje světla:
Doplň názvy měsíčních fází: Měsíc couvá nov Měsíc dorůstá úplněk nov úplněk Měsíc couvá nov Měsíc dorůstá
Doplň do obrázku pojmy: Plný stín, polostín plný stín stínítko zdroj světla polostín plný stín
Kde se nachází Slunce, Měsíc a Země při zatmění: Měsíce Slunce Země Slunce Měsíc Měsíc Země Slunce
Vyřeš úlohu: 10 km od nás byla vystřelena světlice, která má světelný i zvukový signál. Ve vzduchu nejsou žádné překážky. Jak dlouho po spatření světelného signálu uslyšíme zvukový signál? v= 340 km/h ( rychlost zvuku) s=10 km = 10 000m t= ? s t=s/v t= 10 000/340 t=29,4s Zvukový signál uslyšíme asi za 30s.
Vyřeš úlohu: Ve vodě je rychlost světla 1,33 krát menší než ve vzduchu. Urči rychlost světla ve vodě, jestliže víš, že rychlost světla ve vzduchu je v= 300 000km/s. vzduch: v=300 000km/s voda: v=300 000 : 1,33 = 225 563,9km/s v= 226 000km/s Rychlost světla ve vodě je asi 226 000 km/s.
Vyřeš úlohu: V diamantu je rychlost světla 2,4 krát menší než ve vzduchu. Urči rychlost světla ve vzduchu, jestliže víš, že rychlost světla v diamantu je přibližně v= 125 000 km/s. diamant: v=125 000km/s vzduch: v=125 000 . 2,4 v= 300 000km/s Rychlost světla ve vzduchu je asi 300 000 km/s.
Vyřeš křížovku: N O V P L O Š N Ý S T Í N Z Á Ř I V K A S K L O Fáze měsíce Zdroj světla větších rozměrů je zdroj _______ Prostor, kam neproniká světlo Příklad plošného zdroje světla Průhledná látka Na obloze můžeme pozorovat _______ Slunce nebo Měsíce. N O V P L O Š N Ý S T Í N Z Á Ř I V K A S K L O Z A T M Ě N Í
Domácí úkol: Najdi další informace o zatmění Slunce a Měsíce, například jak souvisí s chováním živočichů a rostlin. Proč dříve babky kořenářky sbíraly některé byliny jen za úplňku? Najdi na internetu. Co všechno kolem nás může být zdrojem světla? Jak se dá využít znalost stínu při určování velikosti těžko dostupných míst? Jak to souvisí s matematikou a poměrem?
Anotace Opakování základních pojmů z úvodu tématu optika, světlo, stín, souvislost s přírodními jevy – Měsíc. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. 8. ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D Průřezová témata:
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-119-1.