Aurelius Augustinus Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.7 Povrch Evropy Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
Advertisements

F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
Administrativní členění ČR VY_32_Inovace_17KR-1 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
Náhradní rodinná péče VY_32_INOVACE_19_36. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
ARTE POVERA Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Středověká filozofie PATRISTIKA
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Úvod do křesťanské filosofie
Patristika Mgr. Vladimír Velešík.
Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Myšlení Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Filozofické disciplíny
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Revoluce ve Francii
Česká republika jako součást Evropy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Magnetické vlastnosti látek
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Téma: Německo Číslo projektu: 02
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Aurelius Augustinus Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s učením středověké filosofie, konkrétně sv. Augustina. Jde spíše o výběr hlavních myšlenek, jejich stručného zhodnocení a zařazení do celkového kontextu filosofického myšlení. V některých filosofických problémů je zařazen konkrétní citát autora k dokreslení jeho názorového spektra. Obrazový materiál má jen doprovodný charakter. Prezentaci lze využít v průběhu celé hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Aurelius Augustinus (354 – 430 n.l.) narodil se v severní Africe otec byl pohanského vyznání, matka byla silně věřící křesťanka (sv. Monika) vystřídal několik filosofických směrů (manicheismus, skepticismus, novoplatonismus) pod vlivem sv. Ambrože se přiklonil ke křesťanství ke konci života byl jmenován biskupem v Hippo Regiu

Aurelis Augustinus Dílo: O Obci Boží (De civitate Dei) O Trojici (De Trinitate) O svobodné vůli Vyznání (Confessiones)

Augustinus Aurelius Znaky díla: jeho filosofie není systematická → v celek jej spojuje křesťanské ladění radikální theocentrismus ontologie – Bůh je nejvyšší bytí. noetika – Bůh je nejvyšší pravda. etika – Bůh je nejvyšším dobrem. kreacionismus → Bůh stvořil svět z ničeho (svět je od Boha a nikoli z Boha)

Augustinus Aurelius Problematika času: Bůh stvořil svět nikoli v čase, ale s časem. čas je něco, co nemá trvání mezi dvěma nic tři časy (minulost, současnost, budoucnost) vidím pouze ve své duši „Přítomnou s hledem k minulosti je paměť, přítomným s hledem k přítomnosti je nazírání a přítomným s hledem k budoucnosti je očekávání.“ mizení času → patří k bolestivému údělu člověka jako bytosti pomíjející

„Věříme, abychom poznávali, nepoznáváme, abychom věřili.“ Aurelius Augustinus Theodicea: zlo neexistuje, je to jen nedostatek dobra (zlo je porušením míry, podoby a řádu) svět je tím nejlepším světem, jaký si lze pomyslet člověk je rozumná duše mající tělo → rozum je potlačen, je v závislosti na víře „Věříme, abychom poznávali, nepoznáváme, abychom věřili.“

Aurelius Augustinus Svoboda vůle a predestinace: svobodná lidská vůle může volit mezi dobrem a zlem pouze Adam se narodil svobodný a bez hříchu → propadl však hříchu – všichni lidé jsou tímto hříchem zatíženi = dědičný hřích milost Boží – vykoupení: jedna skupina lidí je predestinována ke spáse jiná je predestinována k zatracení → spása je Boží milostí (Bůh ponechává lidem svobodu rozhodování)

Aurelius Augustinus Stát a dějiny: první filosofie dějin → celé dějiny lidstva nejsou ničím jiným, než historií neustálého boje mezi dvěma tábory: dav hříšníků (Kainovo plémě bezbožníků), žijí podle těla – obec pozemská společnost svatých (Ábelovo plémě pobožných), žijí podle ducha – obec Boží celý proces probíhá podle Boží vůle a podle plánu spásy

Aurelius Augustinus Poznání: každé rozumové poznání je poznání Boha cílem je hledání pravdy → začínáme sebepoznáním („Pochybuji, tedy Jsem.“) myšlení se musí obrátit do nitra člověka, v nitru dlí pravda Boha nemůžeme poznat a uchopit zkušeností poznáváme reálné věci

Zpětná vazba Dav hříšníků zobrazuje Augustinus jako Babylón, společnost svatých jako Jeruzalém. Zkuste vysvětlit, proč používá tuto alegorii. Myšlení se podle Augustina má obrátit do nitra člověka. Na počátky které vědy zde můžeme poukázat? Člověk musí podle své přirozenosti hřešit a propadá tak smrti. Existuje zde možnost svobodné volby člověka?

Zdroje a použitá literatura Soubor:Simone Martini 003.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Simone_Martini_003.jpg Soubor:TolleLege.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TolleLege.jpg Soubor:AugustineBaptism.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AugustineBaptism.jpg

Zdroje a použitá literatura TRETERA, Ivo. <i>Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi</i>. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006, 374 s. ISBN 80-718-5819-6. STÖRIG, Hans Joachim. <i>Malé dějiny filosofie :</i>. 7. přeprac. a rozšíř. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 80-719-2500-4. HEJDUK, Jiří. <i>Občanský a společenskovědní základ</i>. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010-2011, 2 sv. (104, 160 s.). ISBN 978-80-7402-087-2. BARTONÍČKOVÁ, Klára. <i>Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva</i>. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8.