VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
Advertisements

Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Řád: PRIMÁTI.
ANTROPOGENEZE Vznik a vývoj člověka
P ŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Název:VY_52_INOVACE_PRV_01Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44 Autor: Mgr. Martina Joujová Ročník:4. Tematický okruh, předmět: Člověk a jeho zdraví,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Vývoj člověka Australopiték,Člověk zručný, Člověk vzpřímený, Člověk rozumný ; člověk neandrtálský, Člověk dnešního typu.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Pravěk Vývoj člověka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Vznik a vývoj člověka.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
Tvar a pohyb těla Kostra.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_5/08_ČLOVĚK A PŘÍRODA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Řád: Primáti.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PRAVĚK.
VY_32_INOVACE_5/15_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_11
Základní škola, Hradec Králové
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
PRAVĚK.
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
LIDSKÉ TĚLO.
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KOSTRA.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS
1.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA Předmět: Přírodopis Ročník: 9. Poznámka: Vývoj člověka Vypracoval:  Mgr. Zdeňka Buchtová

Jak jsme vypadali před několika milióny lety Vývoj člověka

Vývoj člověka od opic primáti vznikly před 70 – 75 miliony let patří sem poloopice (lemur), opice (vřešťan), lidoopi (gorila) přizpůsobovali se šplhání a skákání po stromech palec na ruce se dostával do polohy proti ostatním prstům drápy se přeměnily v nehty

Evoluce člověka Sapientace: zmoudření – kvalitativní změna pomocí práce a používání nástrojů Hominizace: polidštění – zahrnuje vývojové změny v tělesné stavbě člověka (morfologické změny – napřimování postavy, zdokonalení horní končetiny – prsty a dlaň, zmenšování obličejové části a zvětšování mozkovny)

Vývojová linie HOMO Ramapithecus – 15 mil. let př. n. l. Australopithecus – 3 mil. let př. n. l. Homo habilis (člověk zručný) – 1,5 mil. let př. n. l. Homo erectus (člověk vzpřímený) – 350 tis. let př. n. l. Homo sapiens steinheimensis – 300-200 tis. let př. n. l. Homo sapiens neanderthalensis – 250-70 tis. let př. n. l. Homo sapiens sapiens – (člověk dnešního typu)

Ramaphitecus Nejkontroverznější z našich předchůdců. Žil v Africe a v Asii zhruba před 13 miliony lety. Zubní oblouk lidského typu, mozkovna 350cm3.

Homo habilis (čl. zručný) První předek řazený do rodu homo, žil v Africe v období mezi 2,5 - 1,5 milionem let. Doloženy první vyrobené kamenné nástroje. Mozkovna 700cm3.

Australopithecus Jedná se s největší pravděpodobností o slepou vývojovou větev, pouze u několika druhů se uvažuje jako o možných přímých předchůdcích dnešního člověka.

Homo erectus (čl. vzpřímený) Žil v Africe, Asii i Evropě v období od 1 milionu do 350 000 let př. n. l. Výška až 170cm, mozkovna asi 1000cm3. Prokazatelně znal oheň.

Homo sapiens steinheimensis Pojmenován podle místa nálezu v Německu. Starší předchůdce neandertálského člověka (před 300 000 - 200 000 lety), méně primitivních znaků než neandertálec, mozkovna asi 1200cm3.

Homo sapiens neanderthalensis Klasičtí neandertálci, kteří vymřeli jako slepá vývojová větev. Žili asi přrd150 000 - 50 000 lety. Výška asi 160 cm, mohutný chrup a nadočnicové oblouky (primitivní znaky), mozkovna naopak mohla mít kapacitu v rozmezí od 1400 do 1700cm3, což je více než u soudobého člověka.

Homo sapiens sapiens Současný člověk, který se fyzicky již téměř neliší od nás. První lidé tohoto typu žili přibližně v rozmezí mezi 40 - 10 000 lety př. n. l. Za první příslušníky dnešního člověka se považují první zemědělci.

Srovnání vývoje mozku

Rodová linie - od opic k člověku

Naleziště v ČR Neanderthalensis - Šipka u Štramberka, Moravský kras Erectus - Šipka u Štramberka, Přezletice u Prahy Sapiens - Šipka u Štramberka , Předmostí u Přerova, Kůlna v Moravském krasu, Ochoz u Brna Sapiens sapiens – Pavlov, Dolní Věstonice, Brno, Předmostí u Přerova Lebka muže z trojhrobu lovců mamutů v Dolních Věstonicích, se zachovalým zbytkem červeného barviva a ozdoby hlavy z provrtaných liščích zoubků.

Co souvisí? Znaky Druh 1) Používání nástrojů a) Australopithecus a neanderthalensis 2) Žil v Africe a v Asii zhruba před 13 miliony let b) Homo erectus 3) Prokazatelně znal oheň c) Ramaphitecus 4) Slepá vývojová větev d) Homo habilis

Správné odpovědi Znaky Druh 1) Používání nástrojů d) Homo habilis 2) Žil v Africe a v Asii zhruba před 13 miliony let c) Ramaphitecus 3) Prokazatelně znal oheň b) Homo erectus 4) Slepá vývojová větev a) Australopithecus a neanderthalensis

Použité zdroje URL:<http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDvoj_%C4%8Dlov%C4%9Bka>[cit.2011-04-01/] URL:<http://www.petrgartner.wbs.cz/neco-o-me-a-konicky.htm>l[cit.2011-04-01] URL:<http://www.rozhlas.cz/zpravy/clovek/_zprava/662561>[cit.2011-04-01] URL:<http://genetika.wz.cz/vyvoj.htm>[cit.2011-04-01] URL:<http://dejepisnezapisky.blogerka.cz/>[cit.2011-04-01] URL:<http://www.google.cz/imghp?hl=cs&tab=wi>[cit.2011-04-01] Pracovní list z portálu http://rvp.cz/>[2011-04-01] URL:<http://www.avcr.cz/o_avcr/zakladni_informace/dokumenty/anotace/2006/8_sekce_historickych_ved.html>[cit.2011-04-01] URL:<http://www.gtgm.cz/dokumenty/article/186/antropogeneze.pdf>[cit.2011-04-01] URL:<http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_detail&id=116>[cit.2011-04-01]