Atomová jádra, radioaktivita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Advertisements

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Jaderná energie.
50. Jaderná fyzika II.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Jaderné záření Iveta Neradová Jan Voříšek Michaela Belková
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
REFERÁT na ZÁŘENÍ Kristina Kuboková 4.C.
Fy-kvarta Yveta Ančincová
Radioaktivita Obecný úvod.
RADIOAKTIVNÍ ZÁŘENÍ Fotoelektrický jev byl poprvé popsán v roce 1887 Heinrichem Hertzem. Pozoroval z pohledu tehdejší fyziky nevysvětlitelné chování elektromagnetického.
Jaderná energie Atomová jádra Jaderné reakce Radioaktivita
JADERNÁ ENERGIE Co už víme o atomech Atomová jádra Radioaktivita
Jaderná energie Martin Balouch, Adam Vajdík.
Zdravotnický asistent, první ročník Stavba atomu Radioaktivita Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Stavba.
Jana Brabencová, Martin Brdek, Michal Jirovský, Filip Pertlík
Název projektu: Škola a sport
Radioaktivita,radioaktivní rozpad
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Jaderná energie Radioaktivita.
Radioaktivita.
Jaderná energie.
RADIOAKTIVITA. Radioaktivitou nazýváme vlastnost některých atomových jader samovolně se štěpit a vysílat (vyzařovat) tak záření nebo částice a tím se.
Jaderná energie.
Využití jaderného záření
1 Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_11 Tematická.
Elektronická učebnice - II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jaderná fyzika 1 Yveta Ančincová.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_346
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_348
Atomy Každé těleso je tvořeno malými, které se nedají dělit, nazýváme je atomy Látky jednoduché nazíváme prvky Látky složené nazýváme sloučeniny Při spojování.
Stavba atomového jádra
Radioaktivita Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Záření alfa a beta Vznikají při radioaktivním rozpadu některých jader.
Neseďte u toho komplu tolik !
Model atomu (Učebnice strana 45 – 47)
Radioaktivita = schopnost některých látek samovolně vyzařovat neviditelné pronikavé záření, které dokáže procházet jinými látkami a způsobovat jejich změny.
JADERNÁ FYZIKA.
Stavba látek.
Jaderné reakce (Učebnice strana 133 – 135) Jádra některých nuklidů jsou nestabilní a bez vnějšího zásahu se samovolně přeměňují za současného vysílání.
Radioaktivita. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_20_ Atomové jádro Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
50. Jaderná fyzika II.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18_F9_Hanak TÉMA: Jaderná energie
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_08 Jaderná energie-test
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Atomová jádra, radioaktivita
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Atomová jádra, radioaktivita
Radioaktivita.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Radioaktivní záření, detekce a jeho vlastnosti
RADIOAKTIVITA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Radioaktivita TÉMATICKÝ CELEK: Energie.
Stavba atomu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektron, neutron a proton elektrické vlastnosti částic
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
Stavba atomu.
Radioaktivita radioaktivita je samovolná schopnost některých druhů atomových jader přeměňovat se na jádra stálejší a emitovat přitom tzv. radioaktivní.
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové
Stavba atomového jádra
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.43_Atom_a_molekula Datum:
Transkript prezentace:

Atomová jádra, radioaktivita Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 02/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.02_Fyzika pro 9. ročník Název: Atomová jádra, radioaktivita Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Atomová jádra, radioaktivita Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku Slouží k naučení nového učiva. Žák uplatní vědomosti z osmého ročníku z fyziky a z chemie a vysvětlí vše o atomu (části, nukleonové a protonové číslo, nuklidy a izotopy). Žák se seznámí s významnými fyziky, kteří dostali Nobelovu cenu za výzkum radioaktivity. Vysvětlení radioaktivního záření. Záření alfa, beta a gama. Pojem radionuklidy.

Atomy: každý atom se skládá z jádra a obalu, v atomovém obalu jsou elektrony, jádro obsahuje protony a neutrony ELEKTRONY jsou záporně nabité částice, lze je z obalu snadno vyjmout a vytvořit tím nabitý iont, PROTONY jsou kladně nabité částice, zhruba 1800 krát hmotnější než elektrony, NEUTRONY jsou elektricky neutrální částice, jen o trochu hmotnější než protony Rutherfordův (planetární) model

Atomy: mluvíme-li o rozbití atomu, máme na mysli rozbití atomového jádra, to je mnohem obtížnější než odtrhnout od atomu elektron a vyžaduje to asi milionkrát větší energii.

Atomy: Nukleonové číslo-udává celkový počet nukleonů (protonů a neutronů) v jádře. Nuklidy-látky, složené z atomů, které jsou zcela stejné, tj. mají stejná nukleonová a stejná protonová čísla. Radionuklidy -nestabilní nuklidy podléhající radioaktivní přeměně. Protonové číslo-udává počet protonů, udává chemické vlastnosti atomu. Izotopy-mají stejná protonová čísla, ale liší se v nukleonovém čísle. Izotopy mají velmi podobné chemické vlastnosti.

Izotopy vodíku:

Izotopy uhlíku:

Radioaktivita: Schopnost některých látek samovolně vyzařovat neviditelné pronikavé záření. Vychází z atomových jader a svědčí o tom, že v těchto jádrech je utajena obrovská energie. Radionuklidy-látky tvořené atomy s jádry, která vyzařují radioaktivní záření. Označujeme je jako záření alfa, beta, gama. Liší se především svou pronikavostí.

Ernest Rutherford (anglický fyzik původem z Nového Zélandu) 1871-1937 Za výzkum radioaktivity a radioaktivního záření dostal v roce 1908 Nobelovu cenu za chemii. V roce 1911 objevil atomové jádro a stal se tak zakladatelem jaderné fyziky. Roku 1919 při jaderné reakci poprvé přeměnil jeden prvek v druhý – dusík na kyslík.

Antoine Henri Becquerel (francouzský fyzik) 1852 - 1908 V roce 1896 zjistil, že nerost smolince obsahující uran vydává neviditelné pronikavé záření. Kus smolince položil na fotografickou desku zabalenou v černém papíře a pak ji vyvolal, zjistil, že deska je ozářena a dokonce mohl rozeznat obrys smolince. Stal se objevitelem radioaktivity. Roku 1903 dostal Nobelovu cenu.

Marie Curieová-Sklodowská Pierre Curie Zpracovali celý vagon smolince z Jáchymova v Čechách a po mnoha měsících práce z něho chemicky izolovali dosud neznámé prvky – POLONIUM A RADIUM. radium

Záření alfa : Tvořeno částicemi alfa, jsou to jádra atomu helia. Skládají se ze dvou protonů a dvou neutronů. Toto záření pohlcuje již list papíru nebo tenká vrstva vzduchu. Může být nebezpečné, je-li radionuklid vydávající toto záření vdechnut nebo pozřen. Nebezpečné vdechování radioaktivního plynu radonu, který se hromadí v nevětraných prostorách zděných budov a který je zdrojem záření alfa.

Záření alfa : Vzhledem k velikosti částic alfa záření jde o nejslabší druh jaderného záření, který může být odstíněn i listem papíru. Alfa částice se pohybují poměrně pomalu a mají malou pronikavost, ale zato mají silné ionizační účinky na okolí. He2+

Záření beta : Je tvořeno záporně nabitými elektrony nebo kladně nabitými částicemi, jež mají stejnou hmotnost jako elektrony a nazýváme je pozitrony. Tyto elektrony (pozitrony) přitom letí rychlostmi blízkými rychlosti světla. Pronikavější než alfa, pohlcuje se např. hliníkovým plechem.

Záření beta : Záření beta, v neutronu se přeskupí kvarky a poté se neutron rozpadne.

Záření gama : Krátkovlnné elektromagnetické záření, podobné rentgenovému. Lze je pohltit např. vrstvou olova.

Záření neutronové: V jaderných bombách a jaderných reaktorech. Tvoří ho proud letících neutronů. Je nejpronikavější, protože neutrony nemají elektrický náboj a nepůsobí na ně odpudivé síly atomových jader. Před neutronovým zářením chrání silná vrstva vody nebo betonu.

Záření alfa, beta, gama:

Poločas přeměny: Je důležitou vlastností radionuklidů. Je to doba, za kterou se přemění polovina z celkového počtu jader v daném množství radionuklidu. Některé mají velmi krátký poločas přeměny, několik sekund, jiné naopak dlouhý. Radon má poločas přeměny 3,8 dne, radium 1 620 roků a uran 238 dokonce 4,5 miliardy let.

Radionuklidy: Jsou : přirozené (existují v přírodě) – bylo zjištěno asi 50 radionuklidů v přírodě (radium, radon..) umělé (vyrobené) – několik tisíc, nacházejí důležité použité ve vědě, technice i lékařství. Nežádoucí umělé radionuklidy se dostaly do přírody při provádění zkoušek jaderných zbraní v ovzduší a při některých jaderných haváriích. Problematické je jedovaté plutonium 239, které vzniká v jaderných reaktorech, používá se k výrobě jaderných zbraní.

Ukázky řad radioaktivních přeměn:

Radiační zátěž okresů ČR:

Otázky: 1) Z jakých částic se atom skládá a jak jsou v něm uspořádány Otázky: 1) Z jakých částic se atom skládá a jak jsou v něm uspořádány? 2) Jaký elektrický náboj má elektron, proton a neutron?

3) Jaké jsou rozměry atomového jádra v porovnání s rozměry atomu 3) Jaké jsou rozměry atomového jádra v porovnání s rozměry atomu? Vyber správnou odpověď: (správně může být více odpovědí) Rozměry atomového jádra jsou asi stotisíckrát menší než rozměry atomu. Rozměry atomového jádra jsou asi desetkrát menší než rozměry atomu. Kdybychom zvětšili atom do velikosti sportovní haly, jádro by bylo jako kulička o průměru 1 mm.

4) Co nám udává nukleonové číslo 4) Co nám udává nukleonové číslo? Vyber správnou odpověď: (správně může být více odpovědí) Počet protonů v jádře. Celkový počet nukleonů v jádře. Počet protonů a neutronů v jádře.

5) Vysvětli význam pojmu „nuklidy“. Pomůže Ti výběr různých odpovědí??? Látky složené z atomů, které mají stejné protonové číslo. Látky složené z atomů, které mají stejné nukleonové číslo. Látky složené z atomů, které mají stejné protonové i nukleonové číslo.

6) Vysvětli význam pojmu „izotop“ Pomůže Ti výběr různých odpovědí??? Mají-li dva atomy stejné protonové číslo, ale různé nukleonové číslo, jsou to dva izotopy téhož prvku. Mají-li dva atomy stejné protonové číslo a stejné nukleonové číslo, jsou to dva izotopy téhož prvku.

7) Co je radioaktivita? Vyber správnou odpověď: Vyzařování jaderného záření stabilními jádry atomů. Vyzařování jaderného záření nestabilními jádry atomů. Vyzařování jaderného záření stabilními nuklidy.

8) Které záření je nejpronikavější 8) Které záření je nejpronikavější? Vyber správnou odpověď: (správně může být více odpovědí) Záření alfa. Záření beta. Záření gama. Záření neutronové.

9) Co znamená poločas přeměny? Vyber správnou odpověď: Doba, za kterou se přemění právě polovina z celkového počtu jader radionuklidu. Doba, za kterou se přemění celá část radionuklidu.

10) Co tvoří záření beta a čím je pohlcováno? Vyber správnou odpověď: Je tvořeno jádry atomu helia, skládají se ze dvou protonů a dvou neutronů. Toto záření pohlcuje list papíru. Je to krátkovlnné elektromagnetické záření. Lze pohltit např. vrstvou olova. Je tvořeno záporně nabitými elektrony nebo pozitrony. Lze pohltit tenkým hliníkovým plechem.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Rutherfordsches_Atommodell.png [cit.: 2012-02-10] http://www.zsrynovice.cz/chemie/uvod/atom.PNG [cit.: 2012-02-10] http://nd01.jxs.cz/392/217/dd203d30e5_31507355_o2.jpg [cit.: 2012-02-10] http://home.tiscali.cz/chemie/images/izotopy_vodiku.gif [cit.: 2012-02-10] http://www.zschemie.euweb.cz/atomy/izotopy.gif [cit.: 2012-02-10] http://www.neaktuality.cz/wp-content/uploads/pierre_and_marie_curie1.jpg [cit.: 2012-02-10] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Pichblende.jpg [cit.: 2012-02-10] http://www.larousse.fr/encyclopedie/data/images/1004086-Henri_Becquerel.jpg [cit.: 2012-02-10] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Ernest_Rutherford_cropped.jpg/200px- Ernest_Rutherford_cropped.jpg [cit.: 2012-02-10] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Alphadecay.jpg [cit.: 2012-02-10] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Betadecay.jpg [cit.: 2012-02-10] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Gammadecay-1.jpg [cit.: 2012-02-10] http://www.energyweb.cz/web/EE/images/03/35_03.gif [cit.: 2012-02-10] http://artemis.osu.cz/mmfyz/jm/img/small/24.jpg [cit.: 2012-02-10] http://blog.idnes.cz/blog/1663/184525/Maparn-mini.jpg [cit.: 2012-02-10] http://www.zsharcov.cz/Predmety/Fyzika/ucivo/6/atom_c.png [cit.: 2012-02-10] http://www.zschemie.euweb.cz/atomy/nuklc.gif [cit.: 2012-02-10] http://www.chem4kids.com/files/art/atom_isotope1.gif [cit.: 2012-02-10] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Alfa_beta_gamma_radiation.png [ cit.: 2012-02-10]

Metodika prezentace: Žák si zopakuje, co už ví o atomech. Žák zná, co udává protonové a nukleonové číslo, co je nuklid a izotopy. Žák pozná významné fyziky a chemiky, kteří se podíleli na objevu radioaktivity a radioaktivních prvků. Vysvětlení pojmu „radioaktivita“. Charakteristika záření alfa, beta, gama a neutronového záření. Popis poločasu přeměny, vysvětlení přeměnové řady. Přirozené a umělé radionuklidy. Žák odpovídá na závěrečné otázky.