VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Advertisements

SOUSTAVA KOŽNÍ.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
K Ů Ž E (výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Povrch těla - kůže.
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Biologie člověka.
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Kožní soustava.
spracoval: Nguyen Thanh Binh
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
KOŽNÍ SOUSTAVA. KŮŽE kůže je největší orgán lidského těla, povrch přibližně 1,6 m 2 – 1,8 m 2 funkce: obal, ochrana, jsou v ní uloženy smyslové orgány.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
LIDSKÝ ORGANISMUS KŮŽE. Šablona : V/2 Sada: 2/19 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 04_Soustava oběhová Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 06_Soustava vylučovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 05_Soustava trávicí
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_03_01_dotyk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Lidské tělo - kůže.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Kožní soustava.
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_NAŠE TĚLO
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012

Kožní soustava NA ZAMYŠLENÍ : ŘEŠENÍ: Kožní soustava je tvořena kůží, která chrání povrch těla. Vyrůstají z ní vlasy, chlupy, nehty, obočí a řasy. Vytváří se v ní pot, v němž vylučujeme z těla vodu a škodlivé látky. Pomocí kůže vnímáme bolest, tlak, teplo, chlad a další podněty. NA ZAMYŠLENÍ : Proč je důležité chránit kůži před poškozením? Vzpomeneš si na hlavní významy kůže? Kůže má různou tloušťku. Přemýšlej, kde je kůže nejsilnější a kde nejslabší. Která je nejsnadněji zranitelná? Co děláš pro čistotu a zdraví kůže, vlasů a nehtů ŘEŠENÍ: Kůže plní řadu funkcí důležitých pro život. Chrání tělo před pronikáním škodlivých látek, UV záření; potní žlázy vylučují pot a sním škodlivé látky, vypařováním potu se ochlazuje tělo-stálá tělesná teplota; vyrůstají z ní vlasy, chlupy,…; chrání tělo proti nárazům; smyslovými buňkami vnímáme bolest, tlak,…; svou pružností umožňuje pohyb. Nejsilnější např. pata, nejslabší vnitřní strana zápěstí. Nejsnadněji zranitelná je nejslabší kůže. Pravidelné mytí, oděv z přírodních materiálů, ochrana před slunečním UV zářením

Dokážeš pojmenovat alespoň některé části kůže 1. 2. 3. 1. 10. 4. 9. 5. 2. 6. 8. 7. 7. 8. 3. 6. 9. 5. 4. 10. Řešení : 1. pokožka, 2. škára, 3. vlasový kořínek, 4. potní žláza, 5.,6. krevní vlásečnice, 7. tuková tkáň, 8. nerv, 9. mazová žláza, 10. chlup

Nejvrchnější vrstvou kůže je pokožka, není nikdy tlustší než 1 mm Nejvrchnější vrstvou kůže je pokožka, není nikdy tlustší než 1 mm. Kde je nejsilnější a kde nejtenčí ti prozradí tajenka. Do jednotlivých polí napiš anglický překlad uvedených slov a podle nápovědy vyřeš tajenku. A B C D E F G H I 1. TUŽKA 2. DÍTĚ 3. NOS 4. DVOJITÝ 5. RUKA 6. MYŠI 7. POHLEDNICE 8. ŽIDLE 9. DŮM 10. PUSA 11. OBLÍBENÝ 12. KNIHA 13. DEŠTNÍK NEJSILNĚJŠÍ A4 D2 B5 A3 B6 E7 B8 B9 B2 B1 B9 E7 A3 B6 A10 C11 D12 A13 NEJTENČÍ

Vyluštěním křížovky se dozvíš, co kůži nejlépe ošetří. 1. Svrchní část kůže se stále 1. O D 2. CH 3. N 4. V 5. M 6. S P H 8. 9. Š 10 C 11 12 2. Z kůže vyrůstají 3. Části škáry, které reagují na signály 4. Z kůže vyrůstají 5. Kožní barvivo se nazývá 6. Kůže se může poškodit 7. Tělísko pro hmat se nazývá 8. Povrch kůže tvoří 9. Část kůže pod pokožkou 10. Trubice v kůži, kterými proudí krev 11. Žlázy, ve kterých se tvoří maz 12. V kůži prstů se vytvářejí Tajenka : Kůži nejlépe ošetří _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Červeně zakroužkuj, které funkce kůže plní, a modře, které funkce neplní chrání tělo před vstupem mikroorganismů napomáhá dýchání napomáhá udržení stálé tělní teploty zachycuje a zpracovává zvuky odvádí z těla nepotřebné látky je sídlem hmatu zpracovává potravu odvádí z těla hluk reaguje na světlo umožňuje pohyb Námět k diskusi : Pouze zdravá a čistá kůže je schopna chránit naše tělo. Prodiskutuj se spolužáky, co vše děláte pro čistotu a zdraví kůže, vlasů a nehtů.

Metodický list Digitální učební materiál je určen 5.ročníku, Přírodověda, oblast Lidské tělo, část Kožní soustava. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem. Snímek č.2: žáci si zopakují základní údaje o kožní soustavě, zodpoví 4 otázky; kliknutím myší se zobrazí možné odpovědi. Snímek č.3: žáci se pokusí popsat alespoň některé části kůže, ostatní doplní učitel kliknutím myší (1. pokožka, 2. škára, 3.vlasový kořínek, 4.potní žláza, 5.,6. krevní vlásečnice, 7. tuková tkáň, 8. nerv, 9. mazová žláza, 10. chlup). Snímek č.4: žáci přeloží daná slova do anglického jazyka, zapíší je do tabulky a podle daných souřadnic zjistí tajenku ( nejsilnější = dlaň, chodidlo; nejtenčí = oční víčko). Snímek č.5: křížovka s tajenkou, řešení na dalším snímku. Snímek č.6: žáci zakroužkují podle pokynů, které funkce kůže plní a které nikoli. Řešení níže.

Řešení ke snímku č. 4 NEJSILNĚJŠÍ A4 D2 B5 A3 B6 E7 B8 B9 B2 B1 D L A C D E F G H I 1. P N L TUŽKA 2. DÍTĚ 3. O S NOS 4. U DVOJITÝ 5. RUKA 6. M MYŠI 7. T R POHLEDNICE 8. ŽIDLE 9. DŮM 10. PUSA 11. V OBLÍBENÝ 12. K KNIHA 13. DEŠTNÍK NEJSILNĚJŠÍ A4 D2 B5 A3 B6 E7 B8 B9 B2 B1 D L A N I C H O E B9 E7 A3 B6 A10 C11 D12 A13 O Č N Í M V K U NEJTENČÍ

Řešení ke snímku č. 5 Ochranné krémy 1. O D L U P J E 2. CH Y 3. N R V 4. A S 5. M I 6. Á Í H T É 8. K Ž 9. Š 10 C 11 Z 12 Ochranné krémy

chrání tělo před vstupem mikroorganismů napomáhá dýchání Řešení ke snímku č. 6 chrání tělo před vstupem mikroorganismů napomáhá dýchání zachycuje a zpracovává zvuky odvádí z těla nepotřebné látky zpracovává potravu je sídlem hmatu reaguje na světlo umožňuje pohyb odvádí z těla hluk napomáhá udržení stálé tělní teploty

Použitý materiál Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5. ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, 2004 Obr.na snímku č.2 : naskenované ze Světa poznání, Lidské tělo Obr.na snímku č.3 : www.cmis.cz/dum; http://www.uchospitals.edu/images/nci/CDR0000579036.jpg Obr.na snímku č.4 : www.cmis.cz/dum; http://www.nutramed.com/brain/hands.jpg