VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012
Kožní soustava NA ZAMYŠLENÍ : ŘEŠENÍ: Kožní soustava je tvořena kůží, která chrání povrch těla. Vyrůstají z ní vlasy, chlupy, nehty, obočí a řasy. Vytváří se v ní pot, v němž vylučujeme z těla vodu a škodlivé látky. Pomocí kůže vnímáme bolest, tlak, teplo, chlad a další podněty. NA ZAMYŠLENÍ : Proč je důležité chránit kůži před poškozením? Vzpomeneš si na hlavní významy kůže? Kůže má různou tloušťku. Přemýšlej, kde je kůže nejsilnější a kde nejslabší. Která je nejsnadněji zranitelná? Co děláš pro čistotu a zdraví kůže, vlasů a nehtů ŘEŠENÍ: Kůže plní řadu funkcí důležitých pro život. Chrání tělo před pronikáním škodlivých látek, UV záření; potní žlázy vylučují pot a sním škodlivé látky, vypařováním potu se ochlazuje tělo-stálá tělesná teplota; vyrůstají z ní vlasy, chlupy,…; chrání tělo proti nárazům; smyslovými buňkami vnímáme bolest, tlak,…; svou pružností umožňuje pohyb. Nejsilnější např. pata, nejslabší vnitřní strana zápěstí. Nejsnadněji zranitelná je nejslabší kůže. Pravidelné mytí, oděv z přírodních materiálů, ochrana před slunečním UV zářením
Dokážeš pojmenovat alespoň některé části kůže 1. 2. 3. 1. 10. 4. 9. 5. 2. 6. 8. 7. 7. 8. 3. 6. 9. 5. 4. 10. Řešení : 1. pokožka, 2. škára, 3. vlasový kořínek, 4. potní žláza, 5.,6. krevní vlásečnice, 7. tuková tkáň, 8. nerv, 9. mazová žláza, 10. chlup
Nejvrchnější vrstvou kůže je pokožka, není nikdy tlustší než 1 mm Nejvrchnější vrstvou kůže je pokožka, není nikdy tlustší než 1 mm. Kde je nejsilnější a kde nejtenčí ti prozradí tajenka. Do jednotlivých polí napiš anglický překlad uvedených slov a podle nápovědy vyřeš tajenku. A B C D E F G H I 1. TUŽKA 2. DÍTĚ 3. NOS 4. DVOJITÝ 5. RUKA 6. MYŠI 7. POHLEDNICE 8. ŽIDLE 9. DŮM 10. PUSA 11. OBLÍBENÝ 12. KNIHA 13. DEŠTNÍK NEJSILNĚJŠÍ A4 D2 B5 A3 B6 E7 B8 B9 B2 B1 B9 E7 A3 B6 A10 C11 D12 A13 NEJTENČÍ
Vyluštěním křížovky se dozvíš, co kůži nejlépe ošetří. 1. Svrchní část kůže se stále 1. O D 2. CH 3. N 4. V 5. M 6. S P H 8. 9. Š 10 C 11 12 2. Z kůže vyrůstají 3. Části škáry, které reagují na signály 4. Z kůže vyrůstají 5. Kožní barvivo se nazývá 6. Kůže se může poškodit 7. Tělísko pro hmat se nazývá 8. Povrch kůže tvoří 9. Část kůže pod pokožkou 10. Trubice v kůži, kterými proudí krev 11. Žlázy, ve kterých se tvoří maz 12. V kůži prstů se vytvářejí Tajenka : Kůži nejlépe ošetří _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Červeně zakroužkuj, které funkce kůže plní, a modře, které funkce neplní chrání tělo před vstupem mikroorganismů napomáhá dýchání napomáhá udržení stálé tělní teploty zachycuje a zpracovává zvuky odvádí z těla nepotřebné látky je sídlem hmatu zpracovává potravu odvádí z těla hluk reaguje na světlo umožňuje pohyb Námět k diskusi : Pouze zdravá a čistá kůže je schopna chránit naše tělo. Prodiskutuj se spolužáky, co vše děláte pro čistotu a zdraví kůže, vlasů a nehtů.
Metodický list Digitální učební materiál je určen 5.ročníku, Přírodověda, oblast Lidské tělo, část Kožní soustava. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem. Snímek č.2: žáci si zopakují základní údaje o kožní soustavě, zodpoví 4 otázky; kliknutím myší se zobrazí možné odpovědi. Snímek č.3: žáci se pokusí popsat alespoň některé části kůže, ostatní doplní učitel kliknutím myší (1. pokožka, 2. škára, 3.vlasový kořínek, 4.potní žláza, 5.,6. krevní vlásečnice, 7. tuková tkáň, 8. nerv, 9. mazová žláza, 10. chlup). Snímek č.4: žáci přeloží daná slova do anglického jazyka, zapíší je do tabulky a podle daných souřadnic zjistí tajenku ( nejsilnější = dlaň, chodidlo; nejtenčí = oční víčko). Snímek č.5: křížovka s tajenkou, řešení na dalším snímku. Snímek č.6: žáci zakroužkují podle pokynů, které funkce kůže plní a které nikoli. Řešení níže.
Řešení ke snímku č. 4 NEJSILNĚJŠÍ A4 D2 B5 A3 B6 E7 B8 B9 B2 B1 D L A C D E F G H I 1. P N L TUŽKA 2. DÍTĚ 3. O S NOS 4. U DVOJITÝ 5. RUKA 6. M MYŠI 7. T R POHLEDNICE 8. ŽIDLE 9. DŮM 10. PUSA 11. V OBLÍBENÝ 12. K KNIHA 13. DEŠTNÍK NEJSILNĚJŠÍ A4 D2 B5 A3 B6 E7 B8 B9 B2 B1 D L A N I C H O E B9 E7 A3 B6 A10 C11 D12 A13 O Č N Í M V K U NEJTENČÍ
Řešení ke snímku č. 5 Ochranné krémy 1. O D L U P J E 2. CH Y 3. N R V 4. A S 5. M I 6. Á Í H T É 8. K Ž 9. Š 10 C 11 Z 12 Ochranné krémy
chrání tělo před vstupem mikroorganismů napomáhá dýchání Řešení ke snímku č. 6 chrání tělo před vstupem mikroorganismů napomáhá dýchání zachycuje a zpracovává zvuky odvádí z těla nepotřebné látky zpracovává potravu je sídlem hmatu reaguje na světlo umožňuje pohyb odvádí z těla hluk napomáhá udržení stálé tělní teploty
Použitý materiál Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5. ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, 2004 Obr.na snímku č.2 : naskenované ze Světa poznání, Lidské tělo Obr.na snímku č.3 : www.cmis.cz/dum; http://www.uchospitals.edu/images/nci/CDR0000579036.jpg Obr.na snímku č.4 : www.cmis.cz/dum; http://www.nutramed.com/brain/hands.jpg