MATEMATIKA – GEOMETRIE 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Úhel je část roviny
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Rytzova konstrukce elipsy
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
ÚLOHY Z GEOMETRIE č. 7 Učivo – Konstrukční úloha
Základní konstrukce Kolmice.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
Matematika Rovnoběžníky.
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Kružnice opsaná trojúhelníku
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_465_Konstrukce obdélníku AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Užití Thaletovy kružnice
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11.1 Kružnice trojúhelníku opsaná
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
21.1 Útvary souměrné podle osy
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Kružnice trojúhelníku opsaná
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
27..
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
6. ročník TROJÚHELNÍKY II. VLASTNOSTI TROJÚHELNÍKŮ.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr. Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R11_Model jehlanu TEMA: Matematika 9.ročník.
K R U Ž N I C E Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
THALETOVA VĚTA VY_42_INOVACE_13_02.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 6
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní konstrukce Kolmice.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Geometrické konstrukce v technickém kreslení Bogdan Nogol
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Kružnice trojúhelníku vepsaná
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_M7 TEMA: Kružnice opsaná trojúhelníku MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU 5. 1. 2012 7. třída

UŽ UMÍME SESTROJIT LIBOVOLNÝ TROJÚHELNÍK, TAK SI NYNÍ UKÁŽEME, DALŠÍ ZÁKONITOSTI V TROJÚHELNÍKU. Ještě před tím si zopakujeme, co je to OSA ÚSEČKY a jak jí sestrojíme pomocí kružítka (nikoliv odměřením !!!) OSA ÚSEČKY: - PŮLÍ ÚSEČKU na 2 poloviny - je VŽDY KOLMÁ NA ÚSEČKU (pravý úhel 90°) o – osa úsečky AB A 90° B S – střed úsečky AB

VYSTŘIHOVÁNÍ A SKLÁDÁNÍ Z PAPÍRU Než začneme rýsovat, zahrajeme si s papírem a nůžkami: Z papíru vystřihneme libovolný trojúhelník. Přeložením dvou sousedních vrcholů k sobě získáme osu strany trojúhelníka. Stejný postup zopakujeme 3x, pro všechny strany trojúhelníka. Pracujeme co nejpřesněji, svoji přesnost si můžeme ověřit úhloměrem. Úhel by měl být 90°.Pokud jsme pracovali přesně, tak se nám všechny 3 osy setkaly v 1 bodě.

VYSTŘIHOVÁNÍ A SKLÁDÁNÍ Z PAPÍRU Tomuto bodu říkáme STŘED KRUŽNICE OPSANÉ. Pokud z tohoto středu uděláme kružnici, kde poloměr je vzdálenost vrcholu trojúhelníka od středu kružnice opsané, tak nám vznikne KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU. POZOR, podle tvaru trojúhelníku může někdy střed kružnice opsané ležet MIMO TROJÚHELNÍK. Postup je patrný z následujících fotografií.

1. Z papíru vystřihneme libovolný trojúhelník. 2. Dva sousední vrcholy přeložíme tak, aby vznikl střed strany trojúhelníka. 3. Vzniklé osy stran zvýrazníme tužkou. Pokud jsme skládali přesně, tak vznikl jediný průsečík a to je STŘED KRUŽNICE OPSANÉ.

KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU 4. Trojúhelník nalepíme na papír, nebo do sešitu. A narýsujeme kružnici opsanou trojúhelníku. Pokud jsme skládali přesně, tak všechny vrcholy trojúhelníka leží na kružnici a celý trojúhelník leží uvnitř kružnice.

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván v hodině geometrie v 7. ročníku, jako výkladová hodina na nové téma: kružnice opsaná trojúhelníku. Záměrem je podat žákům geometrii zajímavějším , radostnějším a lépe pochopitelným způsobem. Na začátku hodiny si zopakujeme, co to je osa úsečky a jak jí sestrojíme. Následuje vystřihování a skládání trojúhelníků podle návodu. Každý žák pracuje samostatně , každý trojúhelník je tedy originál. Žáci si svou prací „vyzdobí“ sešit a daný problém pak pro ně bude lépe zapamatovatelný. Poté si žáci mezi sebou porovnávají vzniklé kružnice opsané, popřípadě hledáme možné chyby, pokud někomu úloha nevyšla přesně. Učitel pracuje také s žáky a jeho prací následně „vyzdobíme“ učebnu, takže si vlastně vytváříme kreativní učební pomůcku. CITACE: - Matematika 7 Geometrie učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia H. Binterová, E. Fuchs, P. Tlustý, nakladatelství Fraus 2008 - foto na straně 5 a 6 – archiv autora