Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Advertisements

Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Didaktika přírodopisu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Výchovně vzdělávací cíle
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2
Katedra primární pedagogiky PdF MU
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
Didaktika učiva biologie člověka
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika učiva biologie člověka
Seminář k učitelské praxi 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Didaktika geografie.
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Název prezentace (DUMu): Buňky
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Didaktika učiva biologie člověka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Školní didaktika.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Přípravná fáze výuky: analýza učiva
Didaktika přírodopisu 1 Př. 5 – Přípravná fáze výuky – Výukové cíle
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Kurikulum: obsah školní edukace
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika učiva biologie člověka
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_31
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

….správně formulovat výukový cíl Student bude schopen…. ….správně formulovat výukový cíl ….vymyslet příklad kognitivního, afektivního a psychomotorického výukového cíle na hodinu přírodopisu …. vymyslet příklady kognitivních výukových cílů různých hladin obtížnosti (dle Blooma)

Typy výukových cílů Kognitivní výukové cíle Afektivní výukové cíle Klasifikujeme je podle 3 základních složek učiva (výjimka DOVEDNOSTI) => 3 skupiny VC Kognitivní výukové cíle (syn.: intelektuální, vzdělávací, informativní) Afektivní výukové cíle (syn.: postojové, hodnotové, emocionální, výchovné) Psychomotorické výukové cíle (syn.: výcvikové, operační, činnostní)

Jak správně formulovat VC? Komplexně Konzistentně (soudržně) Kontrolovatelně Přiměřeně

Příklady nesprávných formulací VC Vaše zkušenosti z praxe: Příklady nesprávných formulací VC 1) Cíl vyjadřuje učitelovu činnost opakování, osvojení nové látky, závěrečné opakování probrat a zopakovat učivo sdělit výukové učivo seznámit žáky s půdními druhy a typy naučit žáky pracovat s mikroskopem 2) Cíl je shodný s tématem hodiny fyzikální vlastnosti nerostů konkrétní a abstraktní podstatná jména metody antikoncepce

3) Cíl je formulován pomocí „vyplňovacích“ sloves: umět, znát, vědět, dovést, seznámit atd. umět porozumět soustavám ryb a rozdělení do skupin umět použít kombinační čtverec dovedou vyjmenovat projevy života organismu pochopit pojmy: sůl, neutralizace 4) Cíl je příliš obecný, nejsou stanoveny podmínky žákova výkonu (které ryby a ptáky pozná) poznat na obrázcích sladkovodní ryby poznat ptáky, kteří přezimují u nás

2 způsoby formulace VVC způsob Úvodní formule + aktivizující sloveso v infinitivu Na konci hodiny bude žák schopen… ….vlastními slovy vysvětlit pojem dvouděložné rostliny …popsat rostlinnou buňku …vysvětlit rozdíly prokaryotickou a eukaryotickou buňkou 2. způsob Aktivizující sloveso v 3.os.j.č. Žák vlastními slovy vysvětlí pojem dvouděložné rostliny Žák popíše rostlinnou buňku Žák vysvětlí rozdíly mezi prokaryotickou a eukaryotickou buňkou Používejte 1. nebo 2. způsob, ale nekombinujte je!!!

Zkušenosti z praxe: Formulace VC Takto ne !!! Žák dokáže říct, co je to prokaryotická buňka. Žák umí popsat bakterii vlastními slovy Žák ví, co znamená pojem pasterizace Žák zná základní onemocnění, která způsobují bakterie. Žák ví jak se před bakteriálními nemocemi chránit. Takto ano: Žák vysvětlí pojem prokaryotická buňka. Žák vlastními popíše stavbu bakterie. Žák vysvětlí (nebo: definuje, objasní) pojem pasterizace Žák uvede 3 příklady onemocnění bakteriálního původu. Žák shrne zásady prevence bakteriálních chorob.

Nejčastější chyby při formulaci výukových cílů z pedagogických deníků: Nedodržení zásad FORMULACE (viz. přednáška) 2) Komolení způsobu formulace 3) Používání významově nejednoznačných (vyplňovacích) sloves: vědět, znát, rozumět, chápat, věřit, oblíbit si, být přesvědčen – splnění VVC při použití těchto sloves nelze ověřit, slovesa nejsou měřitelná => není splněna zásada kontrolovatelnosti

Zadání úkolu do receptáře Pro 1 konkrétní hodinu přírodopisu formulujte dle výše uvedených zásad výukové cíle

Použité obrázky http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg Literatura: ALTMANN, Antonín & HORNÍK, František: Vyučovací kapitoly z didaktiky biologie. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto: Školní didaktika. 1. Vyd, Praha: Portál, 2002, 448 s. KYRIACOU, Chris: Klíčové dovednosti učitele. 1. Vyd, Praha: Portál, 1998, 155 s.