Klára Nezvalová Tomáš Fábin DeHy 2.ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Zákon o sociálních službách
VÝCHOVA KE ZDRAVÍ MUDr. Věra Kernová.
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
Vymezení a pojetí sociální práce
„EU peníze středním školám“
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
ZDRAVOTNÍ VÝCHOVA JEJÍ POSLÁNÍ A OBSAH
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Koncepce péče o staré občany
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Podpora pohybové aktivity, podpora cyklistiky & veřejné zdraví Bike konference, Brno, 5. října 2012.
Zdravá škola.
Společně proti úrazům ve městě Chrudim. Zdravé město Chrudim  Zdravé město od roku 2001 – vstup do NSZM ČR  Podpora zdraví (soulad psychické, fyzické.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základy zdravého životního.
MUDr. Jarmila Rážová, Ph.D.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Etapy vývoje člověka - křížovka
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Model transkulturní péče
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Definice, základní pojmy
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_01 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluZdraví a jeho podmínky Anotace Žák.
Mezinárodní den sester květen 2009
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Teorie vzdělávání dospělých
Syndrom rizikového chování v dospívání
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Klára Nezvalová Tomáš Fábin DeHy 2.ročník ZDRAVOTNÍ VÝCHOVA Klára Nezvalová Tomáš Fábin DeHy 2.ročník

Obsah Definice Obsah ZV Cíle ZV Metodické postupy Metodické zásady ZV jednotlivých věkových skupin Kdo zajištuje ZV Programy ZV Poděkování Potlesk :D

Definice zdraví a výchovy Zdraví = stav úplné duševní, tělesné a sociální pohody, a nejen nepřítomnost nemoci nebo vady tělesné duševní sociální Výchova = celoživotní působení na procesy lidského učení a socializaci s cílem přeměny člověka po všech stránkách, tedy tělesné i duševní.

Definice ZV Zdravotní výchova je souhrn všech výchovně-vzdělávacích aktivit zaměřených na duševní, tělesný i sociální rozvoj lidí se záměrem přispět ke zlepšení zdraví jedinců, skupin i celé společnosti.

Obsah ZV výchova a vzdělávání týkající se lidského těla a postupů jak o něj pečovat informace o zdravotnickém systému, o zdravotnických službách, proč a kdy mohou být užitečné, komu a za jakých okolností jsou poskytovány výchova a vzdělávání věnované širším problémům a východiskům zdravotní politiky, možnostem zdravotních aktivit v národním i lokálním měřítku a všem dalším okolnostem, které zdravotní podmínky i zdraví lidí významně ovlivňují

Cíle ZV získávání vědomostí o determinantách zdraví a způsobech podpory zdraví a prevenci nemocí získávání dovedností a návyků podporujících a ochraňujících zdraví, zvládání zdravotních obtíží získávání dovedností a návyků v režimové terapii seznamování se zdraví podporujícími vzorci chování vytváření zdravotně optimálního hodnotového systému

Metodické postupy Upoutání pozornosti Sdělení zákl. informací Sdělení obsáhlejších informací Návody ke změně chování

Metodické zásady Přiměřenost věku, vzdělanosti, etnické příslušnosti Postup od jednoduchého ke složitějšímu Postup od známého k neznámému Soustavnost, systematičnost, návaznost, aktuálnost Příklady z praxe Seznámení s očekávanými výsledky Ověření znalostí a dovedností

ZV u dětí předškolního věku Jednoduchost, názornost (dítě neumí číst a psát) Příběh, hry, omalovánky Zdravé dítě nemá důvod a motivaci k zájmu o své zdraví Nemocné dítě má důvod -> např. pohádky do postýlky v nemocnicích

ZV u dětí školního věku Dítě umí číst a psát, rozvíjí myšlenkové schopnosti Má vlastní názory, je zvídavé a vyhledává informace Je snadno motivovatelné Příběh, hry, vlastní tvorba (kresba, esej)

ZV u dospívajících Těžko motivovatelní Mají svou pravdu, dospělí pro ně nejsou autoritou Použití náročnější práce (vyhledání informací, projekty) Zdravý životní styl; sexuální, protikuřácká/drogová/alkoholová výchova

ZV u rodičů Cílem vytvoření vzoru pro jejich děti Informativní letáky, brožury U čerstvých maminek informace o péče o novorozence Zdravý vývoj dítěte, sex. život dítěte, prevence kouření, drog, alkoholu

ZV u produktivního věku Práce a režim dne prim. zdrojem zátěže a rizik; stres Díky věku vyšší riziko chron. neinf. nemocí Motivováni obavami o své zdraví Zdravý životní styl, vliv prac. prostředí na zdraví, zvládání stresu

ZV u seniorů Zvýšené obavy o své zdraví Mají více času Mohou přenášet získané poznatky třetí generaci Zdravý životní styl, zásady překonávání snižování fyzických a duševních sil ve stáří

ZV u pacientů Sekundární a terciární prevence Doplňuje fyzikální a medikamentózní léčbu Akutní problémy jsou pro ně motivací Samovyšetřovací metody, rady v nemoci, diety, doporučení pro kompenzaci poruch zdraví

Kdo zajišťuje ZV? SZÚ Zdravotní ústavy Zdravotnická zařízení léčebná Školy Média

Programy výchovy ke zdraví Zdravé zuby Ovoce do škol Nehoda není náhoda Kouření a já Normální je nekouřit Bezpečná cesta do školy Hejbej se, nedej se Spirála - Ochrana reprodukčního zdraví a prevence rakoviny děložního čípku Hrou proti AIDS Jak se (ne)stát závislákem

Zdroje MACHOVÁ J., KUBÁTOVÁ D., Výchova ke zdraví ČEVELA R., ČELEDOVÁ L., Výchova ke zdraví – vybrané kapitoly www.szu.cz www.vychovakezdravy.cz

Děkujeme za pozornost!