dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Vypracovala: Hana Zecková
Nervová soustava Strunatců
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
I.
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Klinické neurologické vyšetření závrativých stavů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava NOSITELÉ SIGNÁLŮ.
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Centrální nervový systém
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Zvuková stránka jazyka
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Dysfagie Odborný pojem používaný pro poruchy polykání
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Symbolické funkce a jejich poruchy
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
DMO Olga Bürgerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
DMO dětská mozková obrna
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Dysfagie Odborný pojem používaný pro poruchy polykání
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
DMO (dětská mozková obrna)
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost manifestuje se jako porucha neuromuskulární exekuce řeči narušení subsystémů komplexní forma NKS

vymezení neurologický původ porucha neuromuskulární exekuce 3. komplexní porucha

anartrie nejzávažnější poruchy řečových modalit praktická ztráta verbální komunikace s okolím neschopnost artikulované mluvy případně ve spojení s neschopností tvořit hlas – afonií možné spojení s dysfagií

Dělení dysartrie vývojová získaná Etiologie vývojové a získané dysartrie

etiologie bezprostřední příčiny kortikální, subkortikální a bulbární poškození inervace prenatální, perinatální a postnatální faktory

Klasifikace dysartrie dělení podle lokalizace poškození vývojová získaná

vývojová dysartrie nejčastěji spojená s MO dynamický vývojový proces nekonstantní i trvalé poruchy vývoje řečových schopností zrání CNS celkový aktuální tělesný stav stav motorických řečových funkcí motorika aktivní části mluvidel jazyk, měkké patro, retní závěr

získaná dysartrie spontánní úprava přetrvávání obtíží včasný počátek terapie je podmínkou úspěchu cílem terapie je maximalizace komunikačních schopností

Hlavové nervy ve vztahu k ovládání orofaciální oblasti a řeči V. nervus trigeminus – trojklanný VII. nervus facialis – lícní, obličejový IX. nervus glossopharyngeus – jazykohltanový X. nervus vagus – bloudivý XII. nervus hypoglossus – podjazykový

Klasifikace dysartrie dělení podle lokalizace poškození vývojová získaná

kortikální, korová dysartie vzniká poškozením motorických korových oblastí mozku artikulace je nejasná, setřelá řeč má spastický charakter Iterace řeč je doprovázená přídatnými mlaskavými zvuky snížená kvalita prozodických faktorů tato forma se vyskytuje zřídka

pyramidová dysartrie – spastický typ porušena pyramidová dráha od buněk v mozkové kůře k jádrům mozkových nervů v bulbu porucha centrálního – horního motorického neuronu spastická obrna svalstva mluvidel tonus orofaciálního svalstva je zvýšený, řeč je tvrdá výskyt zvýšené nosovosti – špatná vf fcevýdechový proud je slabý hlas mění svoji intenzitu mimika narušena „spastický pláč a smích“

extrapyramidová dysartrie porucha mimokorového systému porucha podkorových ganglií motorické dráhy svalový tonus dýchacího, hlasového a řečového systému hypertonická a hypotonická forma

a) hypertonická forma pomalá, ztuhlá řeč poruchy hrudního dýchání některé hlásky jsou vyráženy narušena fce hlasivek zvýšená nosovost změny tempa a melodie řeči Parkinsonova choroba

b) hypotonická forma narušené dýchání – některé hlásky vyrážené, některé zní slabě narušena je prozodie, mění se i poloha hlasu

následek poškození motorických nervů v bulbu porucha typu chabé obrny bulbární dysartrie následek poškození motorických nervů v bulbu porucha typu chabé obrny nedostatečné svalové napětí hlas je dysfonický, někdy dochází k afonii objevuje se otevřená huhňavost „hot potato speech

cerebelární – mozečková dysartrie poškození mozečku a jeho drah narušena koordinace svalů hrtanu a artikulačních orgánů dochází k problémům s regulací síly, rychlosti, načasováním a řízením volních pohybů porucha dýchání často se vyskytuje otevřená huhňavost

kombinovaná – smíšená vyskytuje se velmi často záleží na tom, jaký motorický systém je narušen

shrnutí narušení hybnost, motorika mluvních orgánů článkování – artikulace respirace fonace prozodické faktory řeči salivace polykání - dysfagie

Diagnostika neurolog, foniatr, oftalmolog, psycholog, logoped – princip komplexnosti logoped vychází ze závěrů lékařských vyšetření neurologické vyšetření foniatrické a oftalmologické vyšetření

komplexní logopedické vyšetření dysartrie motorická fce artikulačních orgánů výslovnost jednotlivých hlásek fonematická diferenciace respirace rezonance fonace prozodické faktory

další oblasti příjem potravy a polykání velofaryngeální mechanismus laryngeální mechanismus grafomotorika, motorika souhyby těla a mluvidel

principy terapie - dospělí včasná péče stanovit dlouhodobý reedukační plán zlepšit srozumitelnost řeči – praktická řečová komunikace obtíže jsou patrné v celém motorickém systému koordinace práce se somatickou rehabilitací navození uvolněné stabilní polohy a relaxace

principy cvičení modifikace cvičení – dechová, fonační, rezonanční, artikulační variace v prozódii řeči a jejím využití rytmizační a intonační postupy využití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek skupinové formy terapie

Principy terapie u dětí s dysartrií Zásady rozvíjení hybnosti a řeči zásada vývojovosti Zásada reflexnosti Zásada rytmizace Zásada kolektivnosti Zásada přiměřenosti a individuálního přístupu

Terapeutické postupy Vojtova metodika reflexní lokomoce Bobath koncept Neuromotorická terapie prof. Castillo Moralese Myofunkční terapie dle Anity Kittel

Dysfagie porucha polykání pevné nebo tekuté potravy interdisciplinární přístup

Příklady pojmů spojených s dysfagií aspirace drooling reflux

Etiologie specifika dysfagie u dospělých neurologická onemocnění pooperační stavy postižení kraniální nervů a svalů CMP, úrazy hlavy, léze Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba, scleroza multiplex, svalové dystrofie nádorová onemocnění – rozsah chirurgické resekce a rekonstrukce

terapeutické strategie - shrnutí aktivní postupy procvičování orofaciálního svalstva pasivní postupy Bobath koncept orofaciálně-regulační postup podle Castillo-Moralese tepelná, taktilní a chuťová stimulace polykací manévry