Občan a stát Tato prezentace je zaměřena na roli občana ve státě, jeho práva a povinnosti. Žáci se seznámí se základními pojmy a uvažují nad rolí občana ve státě a právy a povinnostmi souvisejícími se státním občanstvím. Zmiňuje se pojem politická participace. Obecně se předpokládá dostatečný prostor pro diskuzi, především nad právy a povinnostmi občanů (ačkoli není cílem seznámit žáky s obsahem Listiny základních práva a svobod).
Občan a občanství Občan je obyvatel státu, stane se jím narozením. Občan je podřízen mocenským orgánům svého státu. Občanství je právní vyjádření vztahu mezi jednotlivcem a státem. Občanství nemůže být nikdo zbaven proti své vůli. Stát ovlivňuje občany v mnoha směrech. Zároveň má i řadu povinností vůči svým občanům.
Jak stát ovlivňuje své občany ? Vyškrtněte 5 tvrzení, která neplatí: Určuje výši daní Organizuje vzdělání Ovlivňuje délku studia Eviduje dluhy a pohledávky Chrání životní prostředí Eviduje veškeré osobní údaje Určuje podmínky uzavření a rozvedení manželství Stará se o bezpečnost občanů Určuje povolání obyvatel Řeší sociální problémy občanů Určuje délku vojenské služby Vydává povolání do války Monitoruje pohyb občanů po území republiky Organizuje zdravotní péči Aktivita: Žáci pracují ve skupinách a diskutují nad jednotlivými body. Řešení: Neplatí – ovlivňuje délku studia, eviduje veškeré osobní údaje, určuje povolání, monitoruje pohyb
Státní občanství ČR 2 způsoby získání: narozením – automaticky, pokud je alespoň jeden z rodičů českým státním občanem na základě žádosti – pro cizince, kteří žijí minimálně 5 let na území ČR, nespáchali žádný trestný čin, vzdali se předchozího občanství, prokázali znalost českého jazyka a plní řádné občanské povinnosti.
Práva a povinnosti občanů Občané mají svá práva a povinnosti vůči státu. Zakotveny jsou v Listině základních práv a svobod člověka a v Ústavě ČR. Mezi základní práva patří například právo na účast ve veřejném politickém životě, právo shromažďovací, petiční nebo na svobodnou volbu povolání. Základními povinnostmi naopak jsou například splnit povinnou školní docházku, bránit zemi v případě ohrožení nebo dodržovat platné zákony.
Která práva jsou pro mě důležitá? Zamyslete se nad následujícími právy občanů. Která se vám zdají důležitá a která zbytečná? Právo svobodně volit Právo sepisovat petice Právo účastnit se demonstrací Právo vybrat si svobodně své povolání Právo volně podnikat Právo jít do stávky Právo na zabezpečení ve hmotné nouzi Právo na ochranu dětí a mladistvých Právo na spravedlivou odměnu za práci Aktivita 1: Volná diskuze. Žáci (s pomocí učitele) vysvětlují, jaký vliv na svobodný život člověka mají jednotlivá práva. Zamýšlí se nad důsledky ztráty jednotlivých práv. Uvádí příklady z historie nebo ze světa, kde byla taková práva potlačena. Aktivita 2: Samostatná práce. Aktivita typu balon. Žáci si představují práva jako balíčky s pískem, která jsou připoutána k jejich horkovzdušnému balónu. Balón ale klesá a je nutné nějaký balíček shodit, aby neztroskotali. Úkolem je vyškrtnout to, které se jim zdá nejméně potřebné. Proces se opakuje, až zbydou dvě nebo tři práva, která žáci považují za nejdůležitější. Otázky k následné diskuzi (v celé třídě nebo menších skupinách): Co jste vyškrtli jako první, druhé… a proč? Proč jste zachovali právě tato tři práva? Jak těžké pro vás bylo rozhodování?
Jaké mám povinnosti? Doplňte chybějící slova v povinnostech občanů vůči státu: bránit ohrožení platit školní zákony Povinnost pomoct člověku v ……….. života Povinnost ……………….daně Povinnost dodržovat platné ………………. Povinnost splnit povinnou ……………. docházku Povinnost ………….republiku v případě ohrožení Řešení: Ohrožení života Platit daně Platné zákony Školní docházku Bránit republiku
Politická participace Politická participace je zapojení občanů do dění ve státě (do věcí veřejných) a účast na správě státu. Jsou to aktivity jedinců, které se snaží ovlivnit politiku. Participaci dělíme na konvenční a nekonvenční.
1) Konvenční participace je obvyklé zapojení občanů do dění v politice, například: Účast ve volbách Účast v referendu Sepisování petic Zakládání občanských sdružení Vstup do politické strany Účast na demonstraci 2) Nekonvenční participace využívá prostředků, které jsou na hranici zákona, například Účast na nezákonných stávkách a demonstracích
K zamyšlení V souvislosti s evropskou integrací se uvažuje nad otázkou zavedení evropského občanství namísto občanství jednotlivých států. Jaké má výhody a nevýhody? Má opravdu každý mít právo na stávku? V souvislosti se stávkou zaměstnanců ve zdravotnictví se často hovoří o pacientech jako rukojmích. Souhlasíte nebo ne? Aktivita ad 1: Žáci pracují ve skupinách po 4 a každá má zastávat přidělené stanovisko pro nebo proti evropskému občanství tak, aby polovina žáků hledala klady a druhá polovina zápory. Poté skupiny představují své argumenty. Jaký je většinový názor? Po zvážení argumentů žáci hlasují.
Kvíz 1) Občanem státu se člověk stane: a) početím b) narozením c) získáním OP 2) Občanství ČR se cizincům uděluje: a) automaticky b) po 5 letech pobytu c) na jejich žádost 3) Stát nemůže občanům určit: a) výši daní b) místo pobytu c) délku vojenské služby 4) Mezi základní povinnosti občana nepatří: a) platit školné b) bránit republiku c) dodržovat zákony 5) Zapojení občanů do dění ve státě nazýváme: a) pluralita b) parcela c) participace
Citace DUFEK, Pavel. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 87 s. ISBN 978-807-3581-527. EICHLER, Bohuslav, Radovan RYSKA a Vladimír SVOBODA. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 165 s. Základy společenských věd. ISBN 80-716-8240-3.