Občan a stát Tato prezentace je zaměřena na roli občana ve státě, jeho práva a povinnosti. Žáci se seznámí se základními pojmy a uvažují nad rolí občana.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Advertisements

Participace občanů na politickém životě
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Lidská práva.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 VY_32_INOVACE_16_04  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Studijní obor: Sociální činnost
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA Státní občanství ČR a občanství EU
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Digitální učební materiál
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Politika Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Účast veřejnosti na veřejné správě 17. února 2010.
Základní práva a svobody
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_406.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
 z řec. „polis“ – obec + „logos“ – věda  angl. „politic science“ – politická věda  společenská věda o politice  Vznik moderní politické vědy se datuje.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Státní občanství.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Občanská práva a povinnosti
ČLOVĚK JAKO OBČAN STÁTU
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Správa sociálního zabezpečení
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
práva a povinnosti občana ČR
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název vzdělávacího materiálu
Stát Definice, funkce, typy.
Věková hranice českého práva
Občanská práva a povinnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Státní občanství Zákon č. 186/2013 Sb. - Zákon o státním občanství ČR.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Práva a svobody a veřejná moc
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Občanská společnost Tato prezentace je doplněním výkladu učitele k tématu Občanská společnost. Prezentace obsahuje několik aktivit vhodných k procvičení,
Název školy: Základní škola Městec Králové
volby Volební systémy v demokratických zemích
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
soudci, advokáti, notáři, exekutoři, státní zastupitelství, Policie ČR
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Demokracie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Občan a stát Tato prezentace je zaměřena na roli občana ve státě, jeho práva a povinnosti. Žáci se seznámí se základními pojmy a uvažují nad rolí občana ve státě a právy a povinnostmi souvisejícími se státním občanstvím. Zmiňuje se pojem politická participace. Obecně se předpokládá dostatečný prostor pro diskuzi, především nad právy a povinnostmi občanů (ačkoli není cílem seznámit žáky s obsahem Listiny základních práva a svobod).

Občan a občanství Občan je obyvatel státu, stane se jím narozením. Občan je podřízen mocenským orgánům svého státu. Občanství je právní vyjádření vztahu mezi jednotlivcem a státem. Občanství nemůže být nikdo zbaven proti své vůli. Stát ovlivňuje občany v mnoha směrech. Zároveň má i řadu povinností vůči svým občanům.

Jak stát ovlivňuje své občany ? Vyškrtněte 5 tvrzení, která neplatí: Určuje výši daní Organizuje vzdělání Ovlivňuje délku studia Eviduje dluhy a pohledávky Chrání životní prostředí Eviduje veškeré osobní údaje Určuje podmínky uzavření a rozvedení manželství Stará se o bezpečnost občanů Určuje povolání obyvatel Řeší sociální problémy občanů Určuje délku vojenské služby Vydává povolání do války Monitoruje pohyb občanů po území republiky Organizuje zdravotní péči Aktivita: Žáci pracují ve skupinách a diskutují nad jednotlivými body. Řešení: Neplatí – ovlivňuje délku studia, eviduje veškeré osobní údaje, určuje povolání, monitoruje pohyb

Státní občanství ČR 2 způsoby získání: narozením – automaticky, pokud je alespoň jeden z rodičů českým státním občanem na základě žádosti – pro cizince, kteří žijí minimálně 5 let na území ČR, nespáchali žádný trestný čin, vzdali se předchozího občanství, prokázali znalost českého jazyka a plní řádné občanské povinnosti.

Práva a povinnosti občanů Občané mají svá práva a povinnosti vůči státu. Zakotveny jsou v Listině základních práv a svobod člověka a v Ústavě ČR. Mezi základní práva patří například právo na účast ve veřejném politickém životě, právo shromažďovací, petiční nebo na svobodnou volbu povolání. Základními povinnostmi naopak jsou například splnit povinnou školní docházku, bránit zemi v případě ohrožení nebo dodržovat platné zákony.

Která práva jsou pro mě důležitá? Zamyslete se nad následujícími právy občanů. Která se vám zdají důležitá a která zbytečná? Právo svobodně volit Právo sepisovat petice Právo účastnit se demonstrací Právo vybrat si svobodně své povolání Právo volně podnikat Právo jít do stávky Právo na zabezpečení ve hmotné nouzi Právo na ochranu dětí a mladistvých Právo na spravedlivou odměnu za práci Aktivita 1: Volná diskuze. Žáci (s pomocí učitele) vysvětlují, jaký vliv na svobodný život člověka mají jednotlivá práva. Zamýšlí se nad důsledky ztráty jednotlivých práv. Uvádí příklady z historie nebo ze světa, kde byla taková práva potlačena. Aktivita 2: Samostatná práce. Aktivita typu balon. Žáci si představují práva jako balíčky s pískem, která jsou připoutána k jejich horkovzdušnému balónu. Balón ale klesá a je nutné nějaký balíček shodit, aby neztroskotali. Úkolem je vyškrtnout to, které se jim zdá nejméně potřebné. Proces se opakuje, až zbydou dvě nebo tři práva, která žáci považují za nejdůležitější. Otázky k následné diskuzi (v celé třídě nebo menších skupinách): Co jste vyškrtli jako první, druhé… a proč? Proč jste zachovali právě tato tři práva? Jak těžké pro vás bylo rozhodování?

Jaké mám povinnosti? Doplňte chybějící slova v povinnostech občanů vůči státu: bránit ohrožení platit školní zákony Povinnost pomoct člověku v ……….. života Povinnost ……………….daně Povinnost dodržovat platné ………………. Povinnost splnit povinnou ……………. docházku Povinnost ………….republiku v případě ohrožení Řešení: Ohrožení života Platit daně Platné zákony Školní docházku Bránit republiku

Politická participace Politická participace je zapojení občanů do dění ve státě (do věcí veřejných) a účast na správě státu. Jsou to aktivity jedinců, které se snaží ovlivnit politiku. Participaci dělíme na konvenční a nekonvenční.

1) Konvenční participace je obvyklé zapojení občanů do dění v politice, například: Účast ve volbách Účast v referendu Sepisování petic Zakládání občanských sdružení Vstup do politické strany Účast na demonstraci 2) Nekonvenční participace využívá prostředků, které jsou na hranici zákona, například Účast na nezákonných stávkách a demonstracích

K zamyšlení V souvislosti s evropskou integrací se uvažuje nad otázkou zavedení evropského občanství namísto občanství jednotlivých států. Jaké má výhody a nevýhody? Má opravdu každý mít právo na stávku? V souvislosti se stávkou zaměstnanců ve zdravotnictví se často hovoří o pacientech jako rukojmích. Souhlasíte nebo ne? Aktivita ad 1: Žáci pracují ve skupinách po 4 a každá má zastávat přidělené stanovisko pro nebo proti evropskému občanství tak, aby polovina žáků hledala klady a druhá polovina zápory. Poté skupiny představují své argumenty. Jaký je většinový názor? Po zvážení argumentů žáci hlasují.

Kvíz 1) Občanem státu se člověk stane: a) početím b) narozením c) získáním OP 2) Občanství ČR se cizincům uděluje: a) automaticky b) po 5 letech pobytu c) na jejich žádost 3) Stát nemůže občanům určit: a) výši daní b) místo pobytu c) délku vojenské služby 4) Mezi základní povinnosti občana nepatří: a) platit školné b) bránit republiku c) dodržovat zákony 5) Zapojení občanů do dění ve státě nazýváme: a) pluralita b) parcela c) participace

Citace DUFEK, Pavel. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 87 s. ISBN 978-807-3581-527. EICHLER, Bohuslav, Radovan RYSKA a Vladimír SVOBODA. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 165 s. Základy společenských věd. ISBN 80-716-8240-3.