SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_4_Síla a její měření Téma: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne 6.2.2012 Odpilotováno dne 21.2.2012 ve třídě 6. A Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Fyzika Tematický okruh Fyzika 6. ročník Téma Síla a její měření Klíčová slova Síla, Newton, siloměr, působiště
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ
Motivace: Znáte posilovač svalů. Je to několik pružin a cvičí se s ním Motivace: Znáte posilovač svalů? Je to několik pružin a cvičí se s ním. Kdo vyvine největší sílu? Ten, kdo ho natáhne nejvíce. Napínáním posilovače, působíte na něj silou a on na vás. Pokus: napínání pružiny (ruka působí silou na pružinu a pružina působí silou na ruku)
Co to je síla? SÍLA fyzikální veličina charakterizující působení těles vlastnost, kterou měříme prodloužením pružiny Uveď příklady vzájemného působení těles. Příklad: stůl a váza, tenisová raketa a míček
Síla – fyzikální veličina Označení síly: F Jednotka síly: N ( Newton ) Další jednotky: 1 kN = 1 000 N 1 MN = 1 000 000 N Isaac Newton ( 1643 – 1727) 1N je přibližně velikost síly, kterou působí Země na těleso o hmotnosti 100g = 0,1 kg Převeď: 25 kN =…………..N 3 000 000 N=…………..MN 1 200 N = …………..kN
Druhy sil Síla: magnetická (plech a magnet) elektrická (igelitové proužky třeme) gravitační ( seskok parašutisty)
Účinky síly Mění pohyb tělesa (těleso se dává do pohybu, urychluje, zpomaluje,…..) Mění tvar tělesa Těleso rozdělí
Znázornění síly Síla je určena: velikostí F = 5N směrem svisle dolů působištěm (místo působení síly) Sílu znázorňujeme úsečkou se šipkou. Působiště síly F = 5N Směr síly
Měření síly Měření založeno na prodloužení pružiny Prodloužení pružiny je tolikrát větší, kolikrát větší silou je pružina napínána Úkol: Urči, která pružina je napínána nejvíce a nejméně.
Siloměr háček obal pružina stupnice
Vlastní měření siloměrem Před měřením: Při síle F=0 N splývá okraj s nulovou čárkou stupnice. Zjisti jednotky stupnice. Zjisti měřící rozsah ( největší síla ) Zjisti nejmenší dílek Měření: Zjisti, jakou silou je přitahováno závaží 100 g, 200 g, 300 g
Otázky na závěr Uveď příklady vzájemného působení dvou těles ve třídě, doma, na ulici. Řekni, jak označujeme sílu, její jednotku a měřidlo. Změř sílu, kterou Země přitahuje závaží 50 g. Čím je určena síla a zakresli sílu 5 N svisle nahoru. Je možné, aby na sebe silou působila tělesa, která se nedotýkají. Uveď příklady.
Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu učiva o síle Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu učiva o síle. Učitel nejdříve ukáže pokus s posilovačem. Pomocí otázek definuje novou fyzikální veličinu sílu (označení, jednotky, účinky síly a druhy sil). Žáci pochopí , jak se znázorňuje síla.V závěru prezentace se žáci seznámí s měřením síly pomocí siloměru.Každý žák dostane siloměr a závaží 100 g, 200 g, 300 g. Otázky na závěr zadáme žákům za domácí úkol. Celá prezentace probíhá na interaktivní tabuli. Použitá literatura: Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc. , PaedDr. Jiří Bohuněk: Fyzika pro 6. ročník základní školy, 2. vydání 2003 Prometheus, 159 stran, ISBN 80-7196-246-5 Citace obrazového materiálu: Foto archiv autora Klipart kolekce MS Office. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/GodfreyKneller-IsaacNewton-1689.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/MagnetEZ.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Silom%C4%9Br_25.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Padak-pristani.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Padak-pristani.jpg