VLIV NADMĚRNÉHO PŘÍJMU FLUORIDŮ NA ORGANISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace

Advertisements

OBEZITA.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Polymerní materiály užívané pro totální náhrady kolenního a kyčelního kloubu Jan Vocílka.
Látkové složení lidského těla- prvky
Mezinárodní den jódu – 6. března vyhlášeno 1999 Českým výborem UNICEF Lesklé krystaly jódu při pokojové teplotě; cca 0,7 g.
Halogeny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Fluorid v zubní hygieně
Doplňující přednáška č. 4 Otravy ryb
VÝŽIVA – MÝTY A SKUTEČNOST
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Kontaminace (znečištění) vody
Výživa a potraviny Poruchy výživy Obrázek:
Stopové prvky Olivia Stamates.
VITAMÍNY A MINERÁLY.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Michaela Tesařová, Tereza Majnerová, Barbora Frolíková
Endemická struma Hejmalová Michaela.
Bílkoviny a jejich význam ve výživě člověka
Ekosystémy přírodní a umělé
Alzheimerova nemoc.
MINERÁLNÍ LÁTKY A STOPOVÉ PRVKY
Zuby … ověř si, co o nich víš.
ŠTÍTNÁ ŽLÁZA Tvorba hormonů tyroxin - T4, trijodtyronin - T3
Hormonální soustava.
Osteoporóza Hejmalová Michaela.
VYSOCE NENASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY (VNMK)
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
AUTISMUS Z BUNĚČNÉ PERSPEKTIVY
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Působení nanomateriálů na imunitní systém
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Název školy: D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, p ř ísp ě vková organizace T ř ebívlice Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Fluor aneb všeho s mírou Bc. Tereza Černá 1. CNP - PS ZSF JČU.
Bc. Veronika Doložílková Bc. Michaela Šindelářová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Inovace předmětu Gastronomické technologie III (FT6A/2014) Stanovení antioxidační aktivity a celkových polyfenolů v zeleninových salátech Institucionální.
Citrony Limetka Pomeranče Šípky – Rose Hips Acerola Hesperidin Rutin.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Potrava člověka Úkol: Na obrázku jsou některé zdroje živin, rozděl je na zdroje cukrů, tuků a bílkovin.
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
Číslo v digitálním archivu školy
Živina Funkce (dle schválených tvrzení) Významný zdroj Vitamin A
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Osteoporóza.
Stopové prvky Markéta Grulichová
Bulínová Lucie Doležalová Zuzana
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Endemická struma.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
= přeměna látek a energií
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Promítnutí pokroků lékařské vědy do funkčního hodnocení zdravotního stavu a pracovní schopnosti ve vztahu k mezinárodní klasifikaci nemocí a s přihlédnutím.
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Transkript prezentace:

VLIV NADMĚRNÉHO PŘÍJMU FLUORIDŮ NA ORGANISMUS

POUŽITÍ FLUORIDŮ PREVENCE ZUBNÍHO KAZU – zvýšení odolnosti zubní skloviny fluoridace pitné vody (po 2.sv.v) zubní pasty, gely, tablety, ústní vody fluoridovaná sůl mořské ryby, tavené sýry

USA 65 % populace – fluridovaná pit. voda vysoký obsah fluoridů v pitné vodě z přirozených zdrojů – Čína, Indie, Jižní Afrika, Turecko (0,57–4,50 mg/l) zdroj – průmyslová výroba, minerální vody, minerální hnojiva, pesticidy -> půda, voda -> rostlinné a živočiš. produkty (př. čaj – až několik mg v 1 šálku) DDD: 1-2 mg fluoridu

Neurotoxicita u dětí - narušený vývoj mozku, poruchy diferenciace neuronů, zpoždění nitroděložního vývoje, snížené kognitivní schopnosti, narušení funkcí štítné žlázy -> syndrom deficitu jodidů (IDD) (fluorid - inhibice přeměny tyroxinu na T3) - WHO: IDD – nejčastější příčina mentální retardace celosvětově (přes 700 mil. lidí)

u dospělých – pokles mentální aktivity, oslabení paměti, neschopnost koordinace, snížená schopnost psaní, zmatenost, letargie, zpomalené reakce fluorid v kombinaci s nepatrným množstvím hliníku může mít významnou úlohu při patogenezi Alzheimerovy nemoci

Edward Largent Konzumoval po řadu let fluorid ve speciální výživě a ve vodě, aby prokázal, že „vědecké poznatky neindikují žádný zdravotní hazard spojený se zvýšeným příjmem fluoridu”. Largentovy pokusy dodnes tvoří vědecký podklad současných bezpečnostních standardů v USA pro dělníky v exponovaných provozech. U Largenta vedla bolestivá fluoróza k nutnosti náhrady kolenních kloubů, od počátku 90. let trpěl Alzheimerovou nemocí a zemřel v důsledku fraktury krčku. Stal se tak lidským modelem ukázky důsledků nadměrného příjmu fluoridů.

Mechanismus působení Fluorid – účinný inhibitor mnoha enzymů a biochemických reakcí (inhibitor 22 důležitých enzymů a jako aktivátor jiných 20 enzymů) -> narušuje metabolizmus glukózy a produkci energie -> v mozku zvýšená excitotoxicita, zejména působení glutamátu -> narušení synapsí, retrakce dendritů až nekróza a apoptóza neuronů, aktivace mikroglií, produkci zánětlivých cytokinů, zvýšená propustnost endotelových buněk -> zvýšená produkce volných kyslíkových radikálů a peroxidů (F inhibuje superoxid dismutázu a glutathion peroxidázu) -> aktivace peroxidace lidipů

při nadměrné zátěži organismu fluoridy pozitivní vliv – vit. C, D, E při intoxikaci – i.v vápník

zdroje: prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc. Psychiat zdroje: prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc. Psychiat. pro Praxi, 2007; 8(5): 208–210 Klin Farmakol Farm 2005; 19: 49–52 www.psychiatriepropraxi.cz