ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_ X _2_14_Slovesa – užití minulých časů Šablona číslo: X Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 14 Autor: Mgr. Radmila Sálová
Anotace: Žáci se seznámí s užitím jednotlivých minulých časů Očekávaný výstup: Uvědomí si rozdíl mezi minulým časem jednoduchým a mezi časy složenými Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 15 let Klíčová slova: préteritum, perfektum, plusquamperfektum, příčestí minulé Pomůcky a materiál: PC, sešit
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci již znají préteritum sloves pomocných a způsobových. Seznámí se se základními pravidly, kdy se který minulý čas používá. Připomenou si tvoření minulých časů.
Préteritum - je čas vyprávěcí - vyskytuje se obvykle v souvislém vypravování ve výkladech v popisech - v severních částech Německa převládá i v dialogu vyjadřuje: 1) prostý minulý děj Mein Sohn fuhr gestern nach London. 2) děj minulý, který probíhá současně s jiným dějem minulým Als sie zu uns kam, freute ich mich.
Préteritum slabých sloves reisen ich reiste du reistest er reiste wir reisten ihr reistet sie reisten antworten ich antwortete du antwortetest er antwortete wir antworteten ihr antwortetet sie antworteten
Préteritum silných sloves kommen ich kam du kamst er kam wir kamen ihr kamt sie kamen sprechen ich sprach du sprachst er sprach wir sprachen ihr spracht sie sprachen
Perfektum - je čas rozhovoru, dialogu -více se užívá v jižní části německé jazykové oblasti ( jižní Německo, Rakousko, Švýcarsko ) - v těchto oblastech převládá i v souvislém vypravování ve výkladech v popisech
Perfektum vyjadřuje: 1) minulý děj se vztahem k přítomnosti Ich habe gerade mit deiner Mutter gesprochen. 2) prostý děj minulý (jako préteritum) Mein Sohn ist nach London gefahren. 3) ukončený děj budoucí ( vždy s příslovečným určením ozna- čujícím budoucnost Morgen habe ich es geschafft.
Plusquamperfektum vyjadřuje: 1) minulý děj, který byl v minulosti ukončen Im Jahre 1939 war der zweite Weltkrieg ausgebrochen. 2) děj minulý, který se udál (byl ukončen) před jiným dějem minulým Nachdem er sich die Fahrkarte gekauft hatte, stieg er in den Zug ein. Pozn. V souvětích se spolu s plusquamperfektem užívá obvykle préteritum.
Perfektum a plusquamperfektum - jsou minulé časy složené : pf - pomocné sloveso je v prézentním tvaru plusqpf - pomocné sloveso je v préteritu příčestí minulé - konstanta haben/sein příčestí minulé
Pravidelná/slabá slovesa - antworten perfektum plusquamperfektum ich habe geantwortet du hast geantwortet er hat geantwortet wir haben geantwortet ihr habt geantwortet sie haben geantwortet ich hatte geantwortet du hattest geantwortet er hatte geantwortet wir hatten geantwortet ihr hattet geantwortet sie hatten geantwortet
Pravidelná/slabá slovesa - reisen perfektum plusquamperfektum ich bin gereist du bist gereist er ist gereist wir sind gereist ihr seid gereist sie sind gereist ich war gereist du warst gereist er war gereist wir waren gereist ihr wart gereist sie waren gereist
Silná slovesa - kommen perfektum plusquamperfektum ich bin gekommen du bist gekommen er ist gekommen wir sind gekommen ihr seid gekommen sie sind gekommen ich war gekommen du warst gekommen er war gekommen wir waren gekommen ihr wart gekommen sie waren gekommen
Silná slovesa - sprechen perfektum plusquamperfektum ich habe gesprochen du hast gesprochen er hat gesprochen wir haben gesprochen ihr habt gesprochen sie haben gesprochen ich hatte gesprochen du hattest gesprochen er hatte gesprochen wir hatten gesprochen ihr hattet gesprochen sie hatten gesprochen
Tvoření příčestí – slabá slovesa a) machen - ge-mach-t b) slovesa s odlučitelnou předponou auf/machen - auf-ge-mach-t c) slovesa s neodlučitelnou předponou besuchen besuch-t d) internacionalismy –ieren diskutieren diskutier-t
Tvoření příčestí – silná slovesa ge- kmen perfekta -en finden - ge-fund-en bleiben - ge-blieb-en fahren - ge-fahr-en essen - ge-gess-en Nejspolehlivější způsob – učit se triády: sprechen – sprach – gesprochen, sitzen – saß – gesessen, helfen – half – geholfen,..... Übung macht den Meister !