(podle stupně přeměny)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Zařízení pro měření optimálního průběhu kompostovacího procesu
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Katedra pedologie a ochrany půd
Katedra pedologie a ochrany půd
Vznik a složení půdy Vznik půdy
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Humus Odumřelé org.l. v různém stupni rozkladu a resyntézy, jejichž část je vázána na minerální podíl.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
Půdní typy v ČR.
POVRCH ZEMĚ SE MĚNÍ ZVĚTRÁVÁNÍ.
Ovlivňuje vodní režim krajiny Zásoba nezbytných látek Má vliv na zdraví člověka, půdní organismy mohou zvyšovat imunitu.
PEDOSFÉRA.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Půdní typy v ČR Systematický soupis půd v ČR
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Půdy.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDA Půda zabírá jen malé množství na povrchu Země.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základy chemických technologií 2014 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
PŮDOZNALSTVÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky)
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Vyhodnocování analytických dat půdních profilů
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Pedosféra.
Rozpustné soli v půdách
Stanovení půdní reakce, výměnné acidity
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výpočty z chemických rovnic
Miroslav Fér Stanovení obsahu humusu Miroslav Fér
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Kvalita humusu Rozdělení půdní organické hmoty Humusotvorný materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Vzdělávací akce s názvem
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Odměrná analýza.
Půdy.
Transkript prezentace:

(podle stupně přeměny) Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky) Humus vlastní (specifické látky vzniklé procesem humifikace) Humus veškerý

Organická hmota v půdě Procesy přeměn MINERALIZACE Rozklad organické hmoty v aerobním prostředí na základní sloučeniny (H2O, CO2, NH3), přičemž dochází k uvolňování energie. HUMIFIKACE Proces probíhající v podmínkách střídání aerobního a anaerobního prostředí při němž dochází jak k rozkladu, tak k syntéze a jehož produktem jsou specifické humusové látky. - ULMIFIKACE Rašelinění, půdotvorný proces, při němž se organické zbytky mění v rašelinu, probíhá v anaerobním prostředí - KARBONIZACE Uhelnatění, produkce a hromadění energeticky bohatých sloučenin

Funkce org. látek v půdě Zásobárna rostlinných živin Zlepšují sorpční vlastnosti půd Ovlivňují agregační schopnosti půd (strukturní stav, vodní režim) Zlepšují fyzikálně-mechanické vlastnosti (soudržnost) Zintenzivnění zvětráváni min. látek Energetický zdroj půdním mikroorganismům Stimulační účinky na rozvoj a růst rostlin

Organická hmota v půdě Hodnotíme KVANTITU KVALITU Cox, % humusu Q4/6, HK:FK

Množství humusu v půdě Obsah org. hmoty ……Cox Humus je tvořen z 58% C Zemědělské půdy 1,5 – 7% (2 – 3%) V celém půdním profilu 50 – 800 t/ha (100-200 t/ha) humusu

Množství humusu v půdě Půdní typ Humus v ornici (%) HK:FK Černozem 1,8 - 3,5 2,0 - 3,0 Hnědozem 1,5 - 2,5 1,0 - 1,5 Kambizem 2,0 - 6,0 0,8 - 1,2 Luvizem 1,1 - 2,6 0,5 - 1,0 Rendzina 2,0 - 5,0 2,0 Černice 2,5 - 6,5 Fluvizem 1,5 - 4,0 0,5 - 1,5 Regozem 0,4 - 1,3 Podzol 5,0 - 10,0 0,3

Metody Na suché cestě 2. Na mokré cestě a) Ztráta žíháním přímá gravimetrická metoda, teploty do 530°C b) Elementární analýza Nepřímá metoda, stanovení C ale i H, N, S a O, teplota až 1800°C 2. Na mokré cestě

Metody Na mokré cestě nepřímé metody,oxidace org.C oxid. činidlem v prostředí kys. sírové, nejběžněji K2Cr2O7, Modifikovaná Tjurinova metoda Spotřeba chromsírové směsi-přímá titrace Mohrovou solí (potenciometrické zjištění bodu ekvivalence)

Postup Příprava jemnozemě II (rozdrtit a přesít půdu přes síto 0,25 mm). Navážit 0,3 g do 100-150 ml kádinky Zapsat navážku Přidat 10 ml chromsírové směsi OPATRNĚ zamíchat Přiklopit hodinovým sklem Vložit do sušárny (45´,125°C) Opláchnout destilovanou vodou Titrovat do mrtvého bodu

K2Cr2O7 + 7 H2SO4 + 6 Fe(NH4)2(SO4)2 → Tjurinova metoda Rovnice 2 K2Cr2O7 + 8 H2SO4 → K2SO4 + 2 Cr2(SO4)3 + 8 H2O + 3 O2 3 O2 + 3 C → 3 CO2 K2Cr2O7 + 7 H2SO4 + 6 Fe(NH4)2(SO4)2 → K2SO4 + Cr2(SO4)3 + 3 Fe2(SO4)3 + 6 (NH4)2SO4 + 7 H2O Chromsírová směs Mohrova sůl

Množství humusu v půdě Cox Mohrova sůl Cox Chromsírová směs

Výpočty Faktor Mohrovy soli Cox Obsah humusu a = spotřeba Mohrovy při titraci slepého vzorku S = spotřeba Mohrovy při titraci reálného vzorku n = navážka půdy v mikrogramech (200 – 300) (%) 1,724 – Welteho koeficient

Hodnocení Cox (%) Humus (%) Označení obsahu < 0,6 < 1,0 velmi nízký 0,6 - 1,1 1,0 - 2,0 nízký 1,1 - 1,7 2,0 - 3,0 střední 1,7 - 2,9 3,0 - 5,0 vysoký > 2,9 > 5,0 velmi vysoký