Teorie literatury pro nebohemisty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a scénáristickou tvorbou Z. Svěráka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Interpretace neuměleckého textu Recenze I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Použitelnost e-knih z pohledu uživatele PhDr. Michal Lorenz, PhD. KISK MU, Brno.
Radek Pilař ( – ) autor: Kateřina Marková.
Úvod do teorie a praxe překladu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jak učit tvorbu textového dokumentu Milan Purkart.
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Nepila Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Christian Morgenstern
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. 1.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
KOMUNIKAČNÍ SPECIFIKA IN STORE KOMUNIKACE
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Úvod do teorie a praxe překladu
VY_32_INOVACE_3D.9.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních služeb Název vyučovací oblasti: Služby v hotelnictví.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Nonsensová poezie Anglicky NONSENS = nesmysl Staví na bláznivých slovních spojeních, porušuje pravidla Nejdůležitější je uvolnit se a popustit uzdu fantazii!
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
AnotaceSoubor činností k připomenutí významu 28. března, pracovní listy, medailonky, shrnující otázky. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětVlastivěda Očekávaný.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Základy práva T6 Ústava jako základní právní předpis státu.
CVIČENÍ k SJ – fasetová analýza
BA008 Deskriptivní geometrie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Sémantické aspekty katalogizace IV
Děti z Bullerbynu 16 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Počátek Národního obrození
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Čj literatura − VI. ročník
Slovenský jazyk Štylistika
Pravidla citování v absolventské práci
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
BA008 Konstruktivní geometrie
Normostrana & Citace Erik Bibikov 2ITB.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
BA008 Konstruktivní geometrie
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Interpretace neuměleckého textu Recenze I
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Teorie literatury pro nebohemisty CJBC8015 Ústav české literatury a knihovnictví Filozofické fakulty MU

Text Doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. fiser@phil.muni.cz 1. přednáška Text Doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. fiser@phil.muni.cz

Text s dominantní funkcí instruktážní

Kombinace popisu pracovního postupu a otázky pro děti

Dvojstrana časopisu Sluníčko, 2/2012, s Dvojstrana časopisu Sluníčko, 2/2012, s. 19, s komplexem texů různých funkcí pro děti

Upoutávka na film s přesvědčovací strategií – ukázka rysu průběhovosti: teprve v průběhu čtení si uvědomíme, že půjde o anotaci filmu

Text „Programová informace“ o filmu Věrná kopie s uzualizovanými kondenzovanými informacemi

Celá anotace z programu kina ART, leden 2012, s. 10.

Text „Slovníkové heslo“

Text o vystřihovánce jako travestie, časopis Kraus, leden 2012

Ilustrace k textu Vystřihovánka

Detail třetí ilustrace k textu Vystřihovánka a vzkaz pro čtenáře

Ivan Wernisch, z knihy Doupě latinářů, Brno: Petrov, 1992: literární text počítající s hyperchráněným kooperačním principem.

Báseň Christiana Morgensterna, 1905 Báseň Christiana Morgensterna, 1905. Literární text je příkladem oslabené informativnosti, akceptability, koherence.

český překlad potvrzuje rys intertextuality

český překlad Josef Hiršal, Praha: ČS, 1971, s. 22

Úkol: je toto text? PROČ? Vyjmenujte jeho rysy textovosti.

Komplex textů na zadní straně obálky knihy Arnolda Lobela v českém překladu.

Význam textu a komunikační funkce Milý Kvido, protože moc dobře vím, co v životě znamená vztah k otci, je mi líto, že dialog s Tvým otcem byl takhle přerušen. Tisknu Ti ruku Xaver . Komentář: Autor textu (Xaver) informuje (co dobře ví, co je mu líto, co dělá) – - jednotlivé výpovědi mají informační funkci. Významem textu je ale empatické vyjádření soustrasti Kvidovi. Zobecnění: Význam textu není totožný s komunikační funkcí textu.

Domácí úkol na poslední přednášku Proč je sdělení Černá gramatika textem? Poznámka: autor sdělení: Ladislav Nebeský.

Černá gramatika já my ty fus sk ony

Rysy textovosti Koheze Koherence Intenciálnost Akceptabilita Informativnost Situativnost Intertextualita Uzavřenost Průběhovost Interaktivnost

Literatura Nekula, Marek. Text. In Karlík, P.; Nekula, M.; Rusínová, Z. (ed.). Příruční mluvnice češtiny. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995: 800 s. ISBN 80-7106-134-4, s. 652–700. Beaugrande, Robert-Alain de; Dressler, Wolfgang Ulrich. Einführung in die Textlinguistik. 1. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1981. 290 s. ISBN 3-484-22028-7.

literatura Heinemann, Wolfgang; Viehweger, Dieter. Textlinguistik. Eine Einführung. 1. Aufl. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1991. 310 s. ISBN 3-484-311115-0. Hrbáček, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994. 134 s. ISBN 80-85573-51-2. Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Přel. J. Bareš. 1. vyd. Brno: Host, 2002. 168 s. ISBN 80-7294-070-8.

Konec prezentace