Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA 2. VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
KALORIMETR.
Vnitřní energie, práce, teplo
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Termika příklady.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
TEPLO, MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA, TEPELNÁ VODIVOST
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Příklad tepelně izolované soustavy:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Spočítej Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ str. 84, příklad 550 str. 84, příklad 550 Bazén o objemu 45m 3 se má naplnit vodou o teplotě.
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_687.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_432_Kmitání a vlnění Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_399_Soustavy lineárních rovnic Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_453_Vlastnosti plynů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_393_Lineární rovnice II. Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
Spočítej Bazén o objemu 45m3 se má naplnit vodou o teplotě
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TEPLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Interaktivní test ze znalostí vnitřní energie a tepla
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Interaktivní testy ze znalostí fyziky
Třída 3.A 17. hodina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_452_Kalorimetrická rovnice Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Jaroslav Latoň Průřezové téma Člověk a životní prostředí Tématický celek Fyzika Ročník 1. Datum tvorby 25.1.2013 Datum a místo ověření 18.2.2013, fyzika 1.L Druh učebního materiálu Prezentace

Anotace Materiál slouží pro práci v hodině i pro samostudium. Žáci se seznámí s kalorimetrickou rovnicí a mohou si ji vyzkoušet na příkladech. Klíčová slova Kalorimetr, kalorimetrická rovnice, kapacita kalorimetru. Metodický pokyn Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora .

Qt = Qs mt . ct . (tt – t) = ms . cs . (t – ts) Kalorimetrická rovnice Kalorimetrická rovnice popisuje tepelnou výměnu těles tvořících izolovanou soustavu, pro kterou platí zákon zachování energie: Veškeré teplo, které při tepelné výměně odevzdá teplé těleso přijme těleso studené (nedochází ani ke změně druhu energie). Qt = Qs mt . ct . (tt – t) = ms . cs . (t – ts)

Kalorimetr Směšovací kalorimetr je tepelně izolovaná nádoba s míchačkou a teploměrem. Vložíme-li do směšovacího kalorimetru s kapalinou těleso s vyšší teplotou, než je teplota kapaliny, zvýší se nejen teplota kapaliny, ale i nádoby, míchačky a teploměru. Qt = Qs + QK mt . ct . (tt – t) = ms . cs . (t – ts) + CK . (t – ts) CK je tepelná kapacita kalorimetru (CK = mK . cK)

V nádobě jsou 2 kg vody o teplotě 15 °C V nádobě jsou 2 kg vody o teplotě 15 °C. Kolik vody o teplotě 80 °C musíme přilít, aby výsledná teplota v nádobě byla 40 °C? Tepelnou kapacitu nádoby zanedbejte. ms = 2 kg ts = 15 °C tt = 80 °C t = 40 °C mt = ? (kg) ---------------------------- Qt = Qs mt . c . (tt – t) = ms . c . (t – ts) mt = ms . (t −ts) (tt −t) mt = 2 . (40 −15) (80 −40) = 1,25 kg Musíme přilít 1,25 kg teplé vody.

mt . ct . (tt – t) = ms . cs . (t – ts) + CK . (t – ts) Do kalorimetru obsahujícího 0,4 kg vody o teplotě 20 °C vložíme ocelové těleso o hmotnosti 0,3 kg a teplotě 90 °C. Výsledná teplota se ustálila na teplotě 20,6 °C. Jakou tepelnou kapacitu má kalorimetr? ms = 0,4 kg ts = 20 °C cs = 4180 J kg . K tt = 90 °C mt = 0,3 (kg) ct = 450 J kg . K t = 24,8 °C C = ? ( J K ) ---------------------------- Qt = Qs mt . ct . (tt – t) = ms . cs . (t – ts) + CK . (t – ts) CK = mt c t . tt −t −ms cs . (t −ts) (t − ts) CK = 0,3 . 450 . 90 −24,8 −0,4 . 4180 . (24,8 −20) (24,8 −20) = 161,75 J K Kalorimetr má kapacitu 161,75 J K