Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Projekt teplo Na fyziku.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
KALORIMETR.
Vnitřní energie, práce, teplo
Teplo jako fyzikální veličina
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Měrná tepelná kapacita látky
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Teplo jako fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Tepelné jevy.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet přijatého a předaného tepla
Příklad tepelně izolované soustavy:
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Teplo ZŠ Velké Březno.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
TEPLO.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Datum: 3.10.2012 Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_10_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Teplo Anotace: Prezentace, která slouží k výkladu, procvičení a zopakování učiva o teple. Datum: 3.10.2012

Teplo

Teplo Q fyzikální veličina vyjadřuje velikost vnitřní energie, kterou předává teplejší těleso studenějšímu měří se v joulech

Rozdíly mezi teplem a teplotou Teplo Teplota druh energie vlastnost těles Q t J 0C nelze měřit teploměr

Těleso odevzdalo teplo teplo odevzdává teplejší těleso zmenší se jeho vnitřní energie sníží se jeho teplota Q

Q Těleso přijalo teplo teplo přijímá studenější těleso zvýší se jeho vnitřní energie zvýší se jeho teplota Q

Na čem závisí velikost tepla? na hmotnosti tělesa m (kg) na přírůstku teploty (t – t0) (0C) t0 . . . počáteční teplota, t . . . konečná teplota na druhu látky měrná tepelná kapacita c

Měrná tepelná kapacita c Vyjadřuje,kolik tepla přijme 1 kg látky, aby se ohřála o 1 0C (nebo kolik odevzdá, aby se ochladila o 1 0C). (Fyzikální tabulky) např. voda: železo: 1 kg +1 0C 4,18 kJ

Q = m . c . (t – t0) (J) přijaté teplo Určení tepla Teplo nelze změřit. Zjistíme, o kolik se zvýší (sníží) teplota tělesa a teplo vypočteme podle vzorce: Q = m . c . (t – t0) (J) přijaté teplo Q = m . c . (t0 – t) (J) odevzdané teplo

Směšovací kalorimetr Tepelně izolovaná nádoba, která slouží k pokusnému určení tepla přijatého nebo odevzdaného tělesem.

Kolik tepla těleso přijme, tolik tepla zase vydá. Q2 Přijaté teplo Odevzdané teplo Q1 +10C -10C Q1 = Q2

Látky s velkou měrnou tepelnou kapacitou přijmou i vydají hodně tepla. pomalu se zahřívají pomalu vychladnou Hlavně – voda voda v radiátorech vaření rozvod teplé vody vyrovnávání teplot v přímořských oblastech

Látky s malou měrnou tepelnou kapacitou přijmou i vydají málo tepla. rychle se zahřívají rychle vychladnou Hlavně – kovy hutnictví – tavení kovů (menší spotřeba energie)

Výpočet tepla Jaké teplo přijme hliníkový hrníček o hmotnosti 210 g, jestliže se zahřeje z 20 0C na 145 0C? m = 210 g = 0,21kg t0 = 20 0C t = 145 0C c = 0,896 Q = ?(kJ)

Q = m . c . (t – t0) Q = 0,21 . 0,896 . (145 – 20) Q = 23,52 kJ Hliníkový hrníček přijme teplo 23,52 kJ.

Co jsme si zapamatovali? 1. Co to je teplo? V čem se měří? 2. Jaké jsou rozdíly mezi teplem a teplotou? 3. Co znamená, že těleso přijalo (odevzdalo) teplo? 4. Na čem závisí velikost tepla? 5. Co to je měrná tepelná kapacita? 6. Jak určíme velikost tepla? Uveď vzorec. 7. Co to je směšovací kalorimetr? 8. Jak velké je teplo přijaté a odevzdané tělesem? 9. Popiš tepelné vlastnosti látek s malou a velkou měrnou tepelnou kapacitou.

10. Jak velké teplo přijme 4,5 l vody, jestliže ji zahřejeme z 23 0C na teplotu varu? (1 448,37 kJ) 11. Jak velké teplo odevzdá ocelový odlitek o hmotnosti 890 g, jestliže se zchladí z teploty 1 540 0C na 15 0C? (610,8 kJ) 12. Vyhledej v tabulkách měrné tepelné kapacity 8 kovů a seřaď je podle velikosti. Který kov nejsnáze roztavíme?

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kalorimetr.png Fotografie na 10.snímku – autor Ostatní obrázky – Galerie Microsoft Office