Didaktika učiva biologie člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Biologie člověka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Autor výukového materiálu:
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Didaktika přírodopisu 2
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Biologie 3.ročník.
VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Zdravotní tělesná výchova
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Didaktika učiva biologie člověka
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Západočeská univerzita v Plzni
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika učiva biologie člověka
Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2
Seminář k učitelské praxi 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
1) Do praktických cvičení si studenti sebou přinesou vytištěné protokoly! Bez protokolu nemůže student absolvovat cvičení a musí si domluvit náhradní termín.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Didaktika geografie.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Obecná didaktika ÚVOD.
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Vzdělávání k Ochraně člověka za mimořádných událostí
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_07
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Didaktika učiva biologie člověka
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
1. Hodina Úvod do předmětu
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_16_Člověk a příroda
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_17
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Didaktika učiva biologie člověka Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Osnova seminářů 45 min seminář – každý týden Celkem 9 x 19.9., 26.9., 3.10., 10.10., 17.10., 24.10., 31.10., 7.11., 14.11. Náplň seminářů: 1) didaktické zpracování témat z biologie člověka s využitím aktivizujících metod výuky - každý seminář 1 téma (celkem 8 témat) - téma zpracovává vždy skupina (3 studenti) 2) diskuze nad tématy 3) workshop nápadů pro výuku biologie člověka

Podmínky udělení zápočtů Seminář - maximálně 1 neúčast Příprava a prezentace didaktického zpracování tématu z biologie člověka na 1 vyučovací hodinu (45 min) – zpracuje skupina o 3 studentech, celkem 8 skupin Do přípravy a realizace výuky se zapojí každý člen skupiny K zápočtu skupina odevzdá podrobně rozpracuje přípravu pro výuku zvoleného tématu Přípravu je třeba odevzdat nejpozději do 17.12. 2016 Ke SZZ Všichni členové skupiny si tuto přípravu mohou založit do svého portfolia

Jak zpracovat přípravu na vybrané téma: Dle osnovy pro přípravu hodiny do pedagogického deníku Postavení tématu v rámci přírodopisného učiva (RVP ZV) Správně formulované výukové cíle Analýza učiva: pojmy nové a opěrné Mezipředmětové vztahy Teoretická příprava na hodinu (např. výklad) Aktivizace žáků Kontrolní otázky na závěr hodiny Náměty na praktická cvičení a exkurze vztahující se k tématu

BIOLOGIE ČLOVĚKA Očekávané výstupy Žák určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla Učivo fylogeneze a ontogeneze člověka - rozmnožování člověka anatomie a fyziologie - stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a rozmnožovací, řídící), vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti nemoci, úrazy a prevence - příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy životní styl - pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka

Přehled témat ke zpracování Fylogeneze člověka Prenatální vývoj člověka Postnatální vývoj člověka Tkáně Kosterní soustava Svalová soustava Oběhová soustava Dýchací soustava Trávicí soustava Vylučovací soustava Kožní soustava

Přehled témat ke zpracování 12. Nervová soustava 13. Smyslová soustava 14. Pohlavní soustava 15. První pomoc: Hudečková, Koňaříková, Třešňáková – 26.9. Přihlašování k tématům přes IS: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=6586;studium=271427;kod=Bi2MP_DPBC;predmet=893309;sorter=vedouci;balik=276541 Přihlašování otevřeno od 19.9. 18:00 do 30.9. 2016

Rozvržení témat během semestru 26. září: (3 studenti): studenti: Hudečková, Koňaříková, Třešňáková 3. října: (3 studenti): téma z rozpisu studenti: Konečná, Kopecká a Odehnalová 10. října: (3 studenti): studenti: Petřík, Petříková a Vařachová 17. října: (3 studenti): téma z rozpisu studenti: Vachutková, Vranková a Lišková

Rozvržení témat během semestru 24. října: (3 studenti): téma z rozpisu studenti: Zogatová, Hvězdová a Janková 31. října: (3 studenti): téma z rozpisu Studenti: Svobodová, Spáčilová a Rabenseifner 7. listopadu: (3 studenti): téma z rozpisu studenti: Grmelová, Homolková a Houšťová 14. listopadu: (4 studenti): téma z rozpisu studenti: Hedbávná, Žákovská, Vitouchová a Havlíková

Literatura na toto téma ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 288 s. ALTMANN, Antonín: Pomůcky pro výuku biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1971, 132s. ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 285 s. ALTMANN, Antonín, HORNÍK, František : Vybrané kapitoly z didaktiky biologie I. 1. vyd., Praha: SPN, 1985, 217 s. DOBRORUKOVÁ Jana a kol.: Člověk a příroda inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. Scientia, Praha 2008, 203 s.

Použité obrázky http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg