Paryby Základní škola a Mateřská škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruhoústí a paryby Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_303.
Advertisements

PARYBY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Kladruby
Třída RYBY Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě. Mají kostěnou kostru a dýchají pomocí žaber. Tělo.
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_537_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
ZOOLOGIE PARYBY.
Anatomie Kapra obecného
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_15 Tematická.
PARYBY.
Kruhoústí a paryby autor: David Hainall.
Obratlovci PARYBY.
Manta obrovská Kateřina Fidlerová 2014.
Opakování strunatci, kruhoústí, paryby
Paryby Chondrichthyes.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Moře a oceány obratlovci.
OBRATLOVCI RYBY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Mgr. Hana Krajčová
TAJENKY.
Třída: paryby Chondrichthyes.
Elektronická učebnice - II
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_23_ Ryby I. – stavba těla Číslo projektu:
Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Paryby Číslo vzdělávacího materiálu: ICT7/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Třída: Paryby ● znaky: – tělo torpédovité nebo shora zploštělé – chrupavčitá kostra – žábry, nemají skřele – není plynový měchýř, náhrada olejovitá játra.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Savci - šelmy VY_52_INOVACE_30 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obratlovci úvod; Kruhoústí
VY_52_INOVACE_37_Paryby Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Přírodopis – 7.ročník Paryby VY_32_INOVACE_ Název školy
PARYBY převážně mořští kostra
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
PARYBY převážně mořští živočichové chrupavčitá kostra dýchají žábrami
PARYBY I..
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Třída : Paryby U/6 žraloků Zástupci: žraloci - rejnoci
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třída PARABY.
2. Třída: PARYBY.
PARYBY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Strunatci Žraloci.
PARYBY – ŽRALOCI A REJNOCI /po výkladu si zapiš do sešitu/
VY_32_INOVACE_PŘZOO.04 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Moře a jeho významné ryby j.cinek. Žralok bílý či velký bílý žralok, dříve často nazývaný žralok lidožravý, je žralok z čeledi lamnovitý ch vyskytující.
Obratlovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Paryby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PARYBY (žraloci) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Živočichové.
Nadtřída: ČELISTNATCI
Transkript prezentace:

Paryby Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.0768 číslo DUMu: VY_32_INOVACE_41_Pr7_paryby Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Autor: Mgr. Jitka Vaňková září 2012

ANOTACE: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku základní školy, tématu PARYBY. Využití: Materiál lze využít k výkladu nového učiva nebo k opakování. Žáci vidí stavbu těla, obrázky, mohou si procvičit pochopení látky doplňovacím cvičením. Materiál žáka motivuje k vlastní aktivitě. Žák pracuje pod vedením učitele, materiál umožňuje okamžitou kontrolu. Materiál byl vytvořen pro použití na interaktivní tabuli ActivBoard, žáci mohou s materiálem pracovat na notebooku nebo PC dle vlastního tempa.

PARYBY= žraloci, rejnoci draví mořští živočichové – až 18 metrů silné čelisti → ČELISTNATCI kostra je chrupavčitá žraloci mají tělo torpédovité, rejnoci zploštělé ploutve zabezpečují stálý pohyb - ocasní ploutev je nesouměrná

šupiny – podobné savčím zubům žábra – orgány protkané sítí vlásečnic, které umožňují výměnu plynů mezi vodou a krví 5 žaberních otvorů nemají plynový měchýř orientují se čichem, reagují na vlnění Obr. 1

ŽRALOK LIDOŽRAVÝ – bílá smrt MÁČKA SKVRNITÁ KLADIVOUN ŽRALOK OBROVSKÝ až 20 m živí se planktonem ŽRALOK LIDOŽRAVÝ – bílá smrt MÁČKA SKVRNITÁ KLADIVOUN PAREJNOK ELEKTRICKÝ vydává el. výboje až 300 V MANTA - mořský ďábel útok žraloka - video

Doplň věty: Žraloci patří do třídy …………………………….. Kostra žraloků je ………………………………….. Tělo žraloků je …………………………………….. Mohou se ponořit do velkých hloubek, protože nemají ………………………….. jako ryby. Neustále jim dorůstají ………………………………. Dýchají ………………………………., mají ………… žaberních otvorů.

Odhadni správnou odpověď – zakroužkuj ji Žralok bílý má silný stisk, že snadno překousne kosti. ano ne Žraloci plavou průměrně rychlostí 2 km/h ano ne Při pronásledování plavou rychlostí až 40 km/h Mají speciální čidla na hlavě, jimiž dokáží vnímat elektrické signály, které vydávají ryby ano ne

Zdroje: Obr. 1: volně dostupné z http://office.microsoft.com/cs-cz/ Obr. 2: http://zabaci.cz/obrazky/zralok01.jpg Obr. 3: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Cetorhinus_maximus_by_greg_skomal.JPG/260px-Cetorhinus_maximus_by_greg_skomal.JPG Obr. 4: http://www.aquatab.net/clanky/ryby-a-ryboviti-na-nasem-trhu-zraloci/ Obr. 5: http://www.zraloci.cz/main/zshow.php?id=106 Obr. 6: http://www.achatek.estranky.cz/fotoalbum/rybicky/rude-more---kveten-2007/parejnok-levharti.-.html Obr. 7: http://scienceblogs.com/zooillogix/2008/08/25/first-manta-ray-to-be-exhibite/ Obr. 8: http://nd01.jxs.cz/910/764/91fab0b3a9_25770462_o2.jpg Žraloci pod rentgenem: co se skrývá uvnitř?. 1. české vyd. Praha: Svojtka, 2010, [12] s. ISBN 978-80-256-0439-7. Video: http://www.youtube.com/watch?v=BW6pP8EqRBg

Obr. 2 Žralok lidožravý

Obr. 3 žralok obrovský

Obr. 4 máčka skvrnitá

Obr. 5 kladivoun

Obr. 6 parejnok

Obr. 7 manta

Mezi žraloky se setkáváme jak s druhy malými – sotva 15 cm, tak se skutečnými obry dlouhými 20 m a 20 t těžkými. Mohou dosahovat rychlosti až 60 km/h Obr. 8 Žraloci jsou loveni především pro maso, které obsahuje hodně bílkovin. Velmi jsou ceněna játra obsahující mnoho vitamímu A. Většina žraloků klade velká vejce chráněná pevnou skořápkou. Vejce jsou přichycena ke kamenům.