Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo VY_32_INOVACE_3227 Název Slovesný vid Téma hodiny Slovesný vid dokonavý a nedokonavý Předmět Český jazyk Ročník/y/ 8. Anotace Materiál seznamuje žáka s kategorií slovesného vidu. Očekávaný výstup Žák rozliší v textu slovesa vidu dokonavého a nedokonavého. Druh učebního materiálu Prezentace
Slovesný vid Rozlišujeme: a) slovesný vid dokonavý (D) b) slovesný vid nedokonavý (N)
Slovesný vid nedokonavý Označuje děj neohraničený, stále probíhající v čase: a)minulém - četl b)přítomném - čte c)budoucím – bude číst
Slovesný vid dokonavý Označuje děj ohraničený jen v čase: a)minulém – přečetl b)budoucím – přečte
Vidové dvojice Slovesa vidu nedokonavého a dokonavého tvoří vidové dvojice Příklady: nést (N) – přinést (D) říci (D) – říkat (N) psát (N) – napsat (D)
Obouvidová slovesa - jmenovat - obětovat - absolvovat - věnovat Slovesa vidu dokonavého i nedokonavého - jmenovat - obětovat - absolvovat - věnovat
Cvičení Urči u slovesa slovesný vid Vidět Vdát se Dávat Odnášet Zpívat Vyrobit Sednout si
Řešení Urči u slovesa slovesný vid Vidět (N) Vdát se (D) Dávat (N) Odnášet (N) Zpívat (N) Vyrobit (D) Sednout si (D)
Cvičení Označ slovesný vid a doplň sloveso opačného vidu Mýt Pozvat Kreslit Psát Skočit Učit se Smát se
Řešení Označ slovesný vid a doplň sloveso opačného vidu Mýt (N) – umýt (D) Pozvat (D) – zvát (N) Kreslit (N) – nakreslit (D) Psát (N) – napsat (D) Skočit (D) – skákat (N) Učit se (N) – naučit se (D) Smát se (N) – zasmát se (D)
Zdroj Archiv autora