Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Grafické formáty výukový text.
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
Počítačová grafika.
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do počítačové grafiky
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Základní pojmy a principy
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Jak na obrázky? Martin Žáček
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Jak na obrázky? Martin Žáček
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
GRAFIKA.
BARVA.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika základní pojmy

Rozdělení počítačové grafiky Rastrová (bitmapová) Vektorová

Porovnání: Rastry (bitmapy) Vektory Čím je tvořen obraz Výhody / nevýhody Pixely – pixel je nejmenší barevný bod obrazu; je popsán svou pozicí v rastru (řádek, sloupec) a BARVOU objekty (např. geom. tvary); jsou popsány matematickými vektorovými rovnicemi a BARVOU ztráta kvality při zvětšování/zmenšování obrazu nemožnost snadno pracovat s jednotlivými částmi zpravidla větší soubory snadné pořízení obrázku (dig. foťák, skener) lze publikovat na webových stránkách možnost zvětšovat/zmenšovat obraz bez ztráty kvality možnost pracovat s jednotlivými objekty samostatně zpravidla mnohem menší soubory pracné pořízení obrázků (nutno nakreslit) nelze publikovat na web. str.

Využití v praxi: Rastry (bitmapy) Vektory Typické využití v praxi Fotky Kresby, loga, plakáty, letáky, vizitky, …

Barvy v počítačové grafice barevné modely aditivní (sčítací) model subtraktivní (odčítací) model barevná hloubka tj. počet možných barev (barevných odstínů)

Barevné modely název: RGB aditivní (sčítací) model popisuje barvy vytvářené světelnými zdroji (monitor, projektor, …) jednotlivé odstíny lze získat smícháním tří základních barev: červené (RED) zelené (GREEN) modré (BLUE) název: RGB

Barevné modely subtraktivní (odčítací) model popisuje barvy vytvářené při tisku jednotlivé odstíny lze získat smícháním tří základních barev: tyrkysové (Cyan) purpurové (Magenta) žluté (Yellow) kvůli lepšímu zobrazení tmavých barev a kvůli úspoře inkoustu (toneru) se ještě přidává barva černá (blacK) název: CMYK

Barevná hloubka = počet barev, přesněji počet bitů potřebných k zápisu jednotlivého barevného odstínu 1 bitová (21 = 2 barvy) 4 bitová (24 = 16 barev) 8 bitová (28 = 256 barev) 16 bitová (216 = 65 536 barev) - někdy také označováno jako High Color 32 nebo 24 bitová (232 = 4 294 967 296, 224 = 16 777 216) – True Color

Barvy - zápis Model RGB, barevná hloubka 24 bitů Tři čísla R, G, B Každá barva = 8 bitů (1 bajt) = číslo 0 až 255 (0 – nesvítí vůbec, 255 – svítí naplno) Zápis v desítkové soustavě např. RGB (125,255,0) Zápis v šestnáckové (hexadecimální) soustavě, tj. číslice a písmena A-F např. #7DFF00 Červená = 255,0,0 = #FF0000 Fialová = 255,0,255 = #FF00FF Žlutá = 255,255,0 = #FFFF00 Bílá = Černá =

Barvy - zápis Model CMYK Čtyři čísla Každá barva = 0 až 100 % Zápis v desítkové soustavě, např. CMYK (0,0,100,0) Tyrkysová = 100,0,0,0 Černá = 0,0,0,100 Modrá = 100,100,0,0

Komprese grafických souborů Nekomprimované Hodně velké soubory 100% kvalita BMP, RAW, TIFF, … Komprimované Bezeztrátová komprese Menší velikosti souborů vysoká kvalita GIF, PNG, TIFF, … Ztrátová komprese (jen u rastrové grafiky) Nejmenší soubory Snížená kvalita (volitelně – čím nižší kvalita, tím menší soubor) JPEG (JPG), TIFF, …

Porovnání základních rastrových formátů: Formát: vlastnost: BMP, RAW GIF PNG JPEG (JPG) TIFF komprese NE BZ Z volitelná max. barevná hloubka 24 bitů 8 bitů 24 + 8 bitů průhlednost ANO animace využití na webu

Zdroje a citace YUG, MODIFICATIONS BY 3247. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ABitmap_VS_SVG.svg ANTHERE. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tournesol.png?uselang=cs#file ADMIRALHOOD. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARGB_Additive_Model.gif ADMIRALHOOD. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACMYK_Substractive_Model.gif AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie.cz [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rastrov%C3%A1_grafika AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie.cz [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika Vlastní archiv autora