Počítačová grafika základní pojmy
Rozdělení počítačové grafiky Rastrová (bitmapová) Vektorová
Porovnání: Rastry (bitmapy) Vektory Čím je tvořen obraz Výhody / nevýhody Pixely – pixel je nejmenší barevný bod obrazu; je popsán svou pozicí v rastru (řádek, sloupec) a BARVOU objekty (např. geom. tvary); jsou popsány matematickými vektorovými rovnicemi a BARVOU ztráta kvality při zvětšování/zmenšování obrazu nemožnost snadno pracovat s jednotlivými částmi zpravidla větší soubory snadné pořízení obrázku (dig. foťák, skener) lze publikovat na webových stránkách možnost zvětšovat/zmenšovat obraz bez ztráty kvality možnost pracovat s jednotlivými objekty samostatně zpravidla mnohem menší soubory pracné pořízení obrázků (nutno nakreslit) nelze publikovat na web. str.
Využití v praxi: Rastry (bitmapy) Vektory Typické využití v praxi Fotky Kresby, loga, plakáty, letáky, vizitky, …
Barvy v počítačové grafice barevné modely aditivní (sčítací) model subtraktivní (odčítací) model barevná hloubka tj. počet možných barev (barevných odstínů)
Barevné modely název: RGB aditivní (sčítací) model popisuje barvy vytvářené světelnými zdroji (monitor, projektor, …) jednotlivé odstíny lze získat smícháním tří základních barev: červené (RED) zelené (GREEN) modré (BLUE) název: RGB
Barevné modely subtraktivní (odčítací) model popisuje barvy vytvářené při tisku jednotlivé odstíny lze získat smícháním tří základních barev: tyrkysové (Cyan) purpurové (Magenta) žluté (Yellow) kvůli lepšímu zobrazení tmavých barev a kvůli úspoře inkoustu (toneru) se ještě přidává barva černá (blacK) název: CMYK
Barevná hloubka = počet barev, přesněji počet bitů potřebných k zápisu jednotlivého barevného odstínu 1 bitová (21 = 2 barvy) 4 bitová (24 = 16 barev) 8 bitová (28 = 256 barev) 16 bitová (216 = 65 536 barev) - někdy také označováno jako High Color 32 nebo 24 bitová (232 = 4 294 967 296, 224 = 16 777 216) – True Color
Barvy - zápis Model RGB, barevná hloubka 24 bitů Tři čísla R, G, B Každá barva = 8 bitů (1 bajt) = číslo 0 až 255 (0 – nesvítí vůbec, 255 – svítí naplno) Zápis v desítkové soustavě např. RGB (125,255,0) Zápis v šestnáckové (hexadecimální) soustavě, tj. číslice a písmena A-F např. #7DFF00 Červená = 255,0,0 = #FF0000 Fialová = 255,0,255 = #FF00FF Žlutá = 255,255,0 = #FFFF00 Bílá = Černá =
Barvy - zápis Model CMYK Čtyři čísla Každá barva = 0 až 100 % Zápis v desítkové soustavě, např. CMYK (0,0,100,0) Tyrkysová = 100,0,0,0 Černá = 0,0,0,100 Modrá = 100,100,0,0
Komprese grafických souborů Nekomprimované Hodně velké soubory 100% kvalita BMP, RAW, TIFF, … Komprimované Bezeztrátová komprese Menší velikosti souborů vysoká kvalita GIF, PNG, TIFF, … Ztrátová komprese (jen u rastrové grafiky) Nejmenší soubory Snížená kvalita (volitelně – čím nižší kvalita, tím menší soubor) JPEG (JPG), TIFF, …
Porovnání základních rastrových formátů: Formát: vlastnost: BMP, RAW GIF PNG JPEG (JPG) TIFF komprese NE BZ Z volitelná max. barevná hloubka 24 bitů 8 bitů 24 + 8 bitů průhlednost ANO animace využití na webu
Zdroje a citace YUG, MODIFICATIONS BY 3247. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ABitmap_VS_SVG.svg ANTHERE. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tournesol.png?uselang=cs#file ADMIRALHOOD. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARGB_Additive_Model.gif ADMIRALHOOD. Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACMYK_Substractive_Model.gif AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie.cz [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rastrov%C3%A1_grafika AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie.cz [online]. [cit. 19.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika Vlastní archiv autora