KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Optické klamy a teorie barevného vidění
III/2 XVII ABC
Barva těles.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Barva Jak vybrat barvy.
Rozlišujeme dva základní
Základní pojmy grafiky
Barevné prostory a správa barev
Počítačová grafika.
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Rozklad světla optickým hranolem
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Způsoby uložení grafické informace
Základní pojmy Grafiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
Způsoby uložení grafické informace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_19.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla optickým hranolem
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Teplé a studené barvy Název školy
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BARVA.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
Rastrové formáty.
Transkript prezentace:

KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE Barva v obsahu mapy

TÉMATICKÁ MAPA x MAPA TOPOGRAFICKÁ / OBECNĚ ZEMĚPISNÁ Topografická / obecně zeměpisná mapa klade důraz na umístění (lokaci) jevů/prvků v prostoru Tématická mapa zdůrazňuje prostorové rozložení jednoho nebo více geografických atributů nebo proměnných vybraného jevu/prvku

KARTOGRAFICKÝ ZNAK Chápeme jako libovolný grafický prostředek nebo souhrn grafických prostředků prvotního významu vztahu, jako grafický záznam, který je schopný být nositelem významu, tzn. něco na kartografickém produktu (mapě, plánu, atp.) vyjadřovat o základních prvcích obsahu. (M.V. Drápela, 1983)

Optické vlastnosti kartografického znaku

OBSAH KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU Volba jednotlivých charakteristik pro určitý kartografické znak je odvislá od jeho FUNKCE v mapě. Znaky se dále podřizují ZNAKOVÉMU ZÁKONU – to je vztah znaku a významu, který je odrazem jednak smyslové nebo-li citové zkušenosti a jednak rozumové zkušenosti využívající logiku a schopnost abstrahovat.

Barva vzniká rozkladem bílého světla Barevné vidění x barevný vjem Spektrum – Isaac Newton Světelné barvy : primární (červená, zelená, tmavě modrá) – RGB model sekundární (žlutá, azurová, purpurová) aditivní míchání barev (sčítání)

Pohlcování a odraz světla Každé neprůhledné těleso částečne či úplně odráží dopadající světlo Subtraktivní míchání barev Primární barvy: žlutá, azurová, purpurová – CMYK model Sekundární: červená, zelená, modrá

BARVA True color – vyplňují virtuální prostor cca 17 miliony odstínů. Lidské oko rozliší cca 17 tisíc chromatických odstínů a cca 300 odstínů šedi Barevný model – způsob jak zorganizovat barvy a jako vymezit odstíny vnímatelné, tisknutelné a zobrazitelné.

BAREVNÉ MODELY modely založené na fyziologii oka – RGB, CMY / CMYK Kolorimetrické modely založené na měření spektrální odrazivosti – chromatický diagram CIE Komplementární modely založené na percepčních experimentech – NCS Modely psychologické a psychofyzikální – HSV, HSL, Munsell

Barevný prostor – myšlenková transformace barevného spektra a jeho změn do fyzicky existujícího tělesa RGB a CMY barevný prostor – jednotková krychle

Spektrum RGB, CMY a lidské oko GAMUT – maximální barevný rozsah, který je schopen daný barevný model pojmout CMYK model postrádá jasné, zářivé barvy okraje spektra RGB modelu

Transformace gamutu

DITHERING (rozklad, rozptylování) je proces, při němž dojde k nahrazení barevné plochy sítí bodů základních barev, které díky nedokonalosti vnímání lidského oka vytvoří prostřednictvím optického míchání barev dojem barvy původní HALFTONING (polotónování) je specifickou metodou ditheringu. Při dvoubarevném tisku je intenzita barvy daná procentem pokrytí plochy barvou. Obvykle je použita pravidelná síť bodů. Při vícebarevném tisku jsou sítě jednotlivých barev potřebným k vytvoření efektu barvy výsledné natočeny v určitém úhlu, aby nedocházelo ke vzniku nepravidelných rušivých vzorků (moire).

Barvy v elektronickém publikování www – bezpečné barvy Zobrazují se pouze vybrané odstíny barev - 8bitů = 256, respektive 216 barev (40 systém), 24bitů = 16777216 Hexadecimální kód – barvy jsou vedeny v RGB modelu a každá ze složek může nabývat hodnot 00, 33, 66, 99, cc, ff (decimální kód: 0, 51, 102, 153, 204) Červená: ff0000 Zelená: 00ff00 Modrá: 0000ff

Diagram CIE INTERNATIONAL COMMISSION ON ILLUMINATION As its name implies, the International Commission on Illumination - abbreviated as CIE from its French title Commission Internationale de l'Eclairage - is an organization devoted to international cooperation and exchange of information among its member countries on all matters relating to the science and art of lighting.

Primární a sekundární barvy a jejich doplňky Primární barvy Doplňková barva k barvě sekundární Sekundární barva

Barevný kontrast a tonální shoda Celkový kontrast mezi dvěma doplňkovými barvami je určen jejich barvou a tónem Doplňkové barvy podobného tónu jsou v harmonizaci naprosto neslučitelné Silové působení barev

Barevné páry NCS a jejich přechody

Munsell Colour System As a method for developing a sense of the ordering of color, Rood [Rood 1879] suggested gluing two pyramids base to base and then attempting to paint the surface of the resulting tetrahedral solid. White was to be painted at one tip and black at the other tip, a spectral color wheel was to be painted around the joint between the two pyramids, and then the faces were to be filled in so as to make smooth transitions along all surfaces. Albert Munsell, a painter and the inventor of the daylight photometer, took Rood's advice and after much elaboration on this early experiment developed the Munsell Color System [Munsell 1923]. This representation has been widely used in reflectance models, and presaged the development of the CIE color space.

HSV a HSL modely

Teplé a studené barvy

Interakce s pozadím

Tvorba škál pro „bezpečné www“

Propad intervalu

Různé počty intervalů