KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Optické klamy a teorie barevného vidění
Základy počítačové grafiky
Barva těles.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Digitální učební materiál
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Barva Jak vybrat barvy.
Rozlišujeme dva základní
Základní pojmy grafiky
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
RNDr. Jana Štanclová, Ph.D. ZS 2/0 Z Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK B_PPG PRINCIPY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_19.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Teplé a studené barvy Název školy
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Inf Barevné ladění dokumentů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Transkript prezentace:

KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY Barva v obsahu mapy

MAPOVÉ ZNAKY (ZNAČKY) Mapové (smluvené, smluvní) znaky (značky) jsou hlavními kartografickými vyjadřovacími prostředky. Jsou to grafické symboly, jejichž pomocí se na mapách znázorňuje POLOHA, DRUH, KVALITATIVNÍ a KVANTITATIVNÍ charakteristiky objektů a jevů, které tvoří obsah mapy. Mapové značky vytvářejí zvláštní druh obrázkového písma. Dělíme je na BODOVÉ, LINIOVÉ a PLOŠNÉ. Z grafického hlediska lze u nich definovat tzv. OPTICKÉ VLASTNOSTI

KARTOGRAFICKÝ ZNAK Chápeme jako libovolný grafický prostředek nebo souhrn grafických prostředků prvotního významu vztahu, jako grafický záznam, který je schopný být nositelem významu, tzn. něco na kartografickém produktu (mapě, plánu, atp.) vyjadřovat o základních prvcích obsahu. (M.V. Drápela, 1983)

Optické vlastnosti kartografického znaku

OBSAH KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU Volba jednotlivých charakteristik pro určitý kartografické znak je odvislá od jeho FUNKCE v mapě. Znaky se dále podřizují ZNAKOVÉMU ZÁKONU – to je vztah znaku a významu, který je odrazem jednak smyslové nebo-li citové zkušenosti a jednak rozumové zkušenosti využívající logiku a schopnost abstrahovat.

VÝZNAM BARVY V OBSAHU MAPY Barva má v obsahu specifické postavení – může být jak SAMOSTATNÝM vyjadřovacím prostředkem, tak SOUČÁSTÍ všech vyjadřovacích prostředků ostatních. Použití barev v mapě zvyšuje při stejném optickém zaplnění množství zobrazitelného obsahu. Barva umožňuje snížit počet ostatních použitých vyjadřovacích prostředků = zpřehlednění Barvu charakterizujeme: Tónem Světlostí Sytostí

FYZIKÁLNÍ PODSTATA BAREV Barva vzniká ROZKLADEM bílého světla (Isaac Newton) Barvy jsou definovány vlnovými délkami v rozsahu od 350nm (fialová) do 750nm (červená) Barvy viditelného SPEKTRA jsou obvykle vyjmenovávány v pořadí podle vlnové délky: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá a fialová Čím je vlnová délka KRATŠÍ, tím se barva jeví jako VZDÁLENĚJŠÍ (vjem hloubky) SPEKTRUM viditelných barev lze zobrazit také jako kruh

aditivní míchání barev TRICHROMAZIE Rekonstrukce rozloženého bílého světla – použití barevných světelných svazků – šest barev spektra lze omezit na tři PRIMÁRNÍ SVĚTELNÉ BARVY Téměř každou barvu lze simulovat pomocí tří základních barev Světelné barvy – RGB model : Primární - červená, zelená, tmavě modrá Sekundární (vznikají smísení dvou primárních barev) - žlutá, azurová, purpurová aditivní míchání barev (sčítání)

POHLCOVÁNÍ A ODRAZ SVĚTLA Každé neprůhledné těleso částečně či úplně odráží dopadající světlo Těleso se jeví mít tu barvu, jejíž vlnovou délku jeho povrch odrazí Pigmentové barvy – CMY model Primární barvy: žlutá, azurová, purpurová Sekundární: červená, zelená, modrá subtraktivní míchání barev (odečítání) Smícháním primárních pigmentových barev nevzniká černá – CMYK model

BAREVNÉ PROSTORY Barevný prostor – myšlenková transformace barevného spektra a jeho změn do fyzicky existujícího tělesa True color (pravé barvy) – vyplňují virtuální prostor cca 17 miliony odstínů. Lidské oko rozliší cca 17 tisíc chromatických odstínů a cca 300 odstínů šedi K zobrazení vztahů mezi barvami využíváme kartreziánský třírozměrný prostor v jehož osách jsou buď primární barvy nebo základní charakteristiky barev podle zobrazovaného modelu Barevný model – způsob jak zorganizovat barvy, zobrazit vztahy mezi nimi a jak vymezit odstíny vnímatelné, tisknutelné a zobrazitelné

Spektrum RGB, CMY a lidské oko GAMUT – maximální barevný rozsah, který je schopen daný barevný model pojmout CMYK model postrádá jasné, zářivé barvy okraje spektra RGB modelu

BAREVNÉ MODELY Modely založené na fyziologii oka – RGB, CMY / CMYK Kolorimetrické modely založené na měření spektrální odrazivosti – chromatický diagram CIE Komplementární modely založené na percepčních experimentech – NCS Modely psychologické a psychofyzikální – HSV, HSL, Munsell

1. Modely založené na fyziologii oka – RGB, CMY / CMYK barevný prostor – jednotková krychle

Barvy v elektronickém publikování www – bezpečné barvy Zobrazují se pouze vybrané odstíny barev - 8bitů = 256, respektive 216 barev (40 systém), 24bitů = 16777216 Hexadecimální kód – barvy jsou vedeny v RGB modelu a každá ze složek může nabývat hodnot 00, 33, 66, 99, cc, ff (decimální kód: 0, 51, 102, 153, 204) Červená: ff0000 Zelená: 00ff00 Modrá: 0000ff

Tvorba škál pro „bezpečné www“

2. Kolorimetrické modely - Diagram CIE INTERNATIONAL COMMISSION ON ILLUMINATION Mezinárodní komise pro osvětlení je organizace věnujícíse mezinárodní spolupráci a výměně informací mezi členskými zeměmi ve všech záležitostech vztahujících se k umění a vědě osvětlení

3. Komplementární modely Percepce = vnímání = interpretace senzorických dat na základě kombinací s výsledky všech předchozích zkušeností; poznávání věcí, které nás obklopují, proces orientace v situaci. Kognice = souhrn operací a pochodů, prostřednictvím kterých si člověk uvědomuje a poznává svět i sebe samého. Barevné páry Natural Color System (NCS) a jejich přechody

Primární a sekundární barvy a jejich doplňky Primární barvy Doplňková barva k barvě sekundární Sekundární barva

Barevný kontrast a tonální shoda Celkový kontrast mezi dvěma doplňkovými barvami je určen jejich barvou a tónem Doplňkové barvy podobného tónu jsou v harmonizaci naprosto neslučitelné Silové působení barev

4. Modely psychologické a psychofyzikální – HSV, HSL Parametry modelů Hue = tón – změna vlnové délky (vlastní barva) – rozlišujeme barvy pestré (chromatické) a nepestré (achromatické, neutrální) Saturation = nasycení, sytost, intenzita (barvy syté / barvy bledé) Lightnes / Value = jasnost, světlost (barvy jasné / barvy temné), čistota barvy

ŠKÁLA Slovo škála původně označovalo řadu tónů (zvukových) uspořádanou způsobem, který byl považován za dokonalý = stupnice Pojem lze vztáhnout na jakoukoli utříděnou barevnou posloupnost Zahrnuje také stupnici sytosti jediné barvy – řadu tónů různé barevné intenzity Termín ŠKÁLA označuje jakoukoli dokonale uspořádanou posloupnost barev nebo tónů

MÍCHÁNÍ BAREV BAREVNÉ VZORNÍKY

ŠKÁLY S TEPLOTNÍM FAKTOREM Teplé a studené barvy ŠKÁLY S TEPLOTNÍM FAKTOREM Lze je použít všude, kde existuje polarita jevu (teplá x studená, pozitivní x negativní) Žlutá a červená působí zdání blízkosti, modrá a fialová optickou vzdálenost prohlubují – vzdálenější předměty se jeví menší

Propad intervalu

Různé počty intervalů PŘÍPRAVA MAP PRO VÝSTUP Mapa připravovaná pro výstup na monitor – mezi intervaly jsou větší rozdíly a je jich méně Mapa připravovaná pro tisk – barvy jsou tlumené, rozdíly jsou jemnější

PŘÍPRAVA MAP PRO VÝSTUP - BW Mapa připravovaná pro výstup na monitor – mezi intervaly jsou větší rozdíly a je jich méně Mapa připravovaná pro tisk