Hodina pohybu navíc - Ragby Martin Kafka 15.-16.9.2015 | Praha, Jihlava, Olomouc
„Myslet bez učení je prázdné a učení bez myšlení je zbytečné.“ Jan Amos Komenský 1592 – 1670 Český teolog, filosof, pedagog a spisovatel Hodina pohybu navíc
Něco žáky naučit Ať se žáci baví hrou Bezpečnost Cíle Něco žáky naučit Ať se žáci baví hrou Bezpečnost Hodina pohybu navíc
OBECNÉ PRINCIPY U DĚTÍ Jdu vpřed Tlačit Bojovat Podporovat Stavět se proti útočníkovi s míčem Chytit ho Učit se hrou – učení se realizuje v akci Herní situace x cvičení Nezakazovat chyby, ale nechat hráče se z nich učit Opozice Hodina pohybu navíc
DOVEDNOSTI DĚTÍ 6-9 LET Manipulace s míčem – vertikální, horizontální, s odskokem, přesnost Běh s balonem, vyhnutí se překážce Chycení, odhad dopadu Sbírání balónu Padání –kotrmelce… Kontrola míče nohama Role Hodina pohybu navíc
EFEKTIVNÍ A BEZPEČNÁ POZICE V KONTAKTU Chodidla paralelně směrem vpřed Váha na přední straně chodidel Chodidla na šíři ramen Snížit těžiště díky pokrčení v kolenou Záda rovná a ve směru vektoru pohybu Hlava v přirozené neutrální pozici Paže objímají soupeře Kontakt se soupeřem je skrze rameno Tělo přitisknuto k soupeři Hlava přitisknuta k soupeři V kontaktu se postupuje vpřed díky krátkým a dynamickým krůčkům V kontaktu jsou ramena výše než boky Úhel v kolenou je mezi 90° a 120° Úhel mezi trupem a stehny je mezi 90° a 120° Obecný princip vycházející z biomechaniky: Pohyb vychází vždy z nohou a skrze trup a rameno se přenáší do soupeře Hodina pohybu navíc
CHYBY V POZICI TĚLA Hodina pohybu navíc Chodidla jsou vytočené vně, či dovnitř Váha na patách Chodidla příliš u sebe, či příliš od sebe Snížení těžiště ohnutím zad (předklonění) Záda směřují v jiném směru než je výsledný pohyb tlaku Mezi těly je mezera Hlava je odkloněna od těla soupeře Žák tahá soupeře rukama V kontaktu se postupuje vpřed dlouhými kroky Úhel v kolenou je příliš ostrý Úhel mezi trupem a stehny je příliš ostrý Nohy jsou propnuté Kulatá záda Hlava zakloněná/předkloněná Hlava je odkloněná od těla soupeře Ramena jsou níže než boky Hodina pohybu navíc
Správná pozice Hodina pohybu navíc
Špatná pozice Hodina pohybu navíc
CO NEDĚLAT Čištění Skládání Standardní situace Nebýt příliš analytický Hrát dle pozic Programovat Hodina pohybu navíc
Fundamentální pravidla Postavení mimo hru (včetně přihrávky vzad) „Hra na zemi“ Skládka Dosažení bodů Hodina pohybu navíc
CHARAKTERISTICKÉ CHOVÁNÍ DĚTÍ ZAČÁTEČNÍKŮ „Hrozen“ dětí kolem míče „Satelity“ Děti nejdou vpřed Zbavování se míče Neznalost fundamentálních pravidel Didaktické indikátory etap: Neorganizovaný „hrozen“ „Organizovaný hrozen“ – spolupráce tlačením Vnímaní volného prostoru – obíhání „hroznu“ Spolupráce přihrávkou v prostoru Hodina pohybu navíc
OČEKÁVANÉ CHOVÁNÍ U DĚTÍ PO 10 TJ Vymizení afektivních problémů Děti respektují během hry fundamentální pravidla Děti se ztotožnily s principem „jít vpřed“ Dětí umí vyndat míč ze skrumáže a oběhnout ji Děti spolupracují tlačením a „přihrávkou“ Hodina pohybu navíc
Obecná hra Skrumáže Žádné konkrétní příkazy učitele – kromě bezpečnosti Snaha učitele udržet míč ve hře Komplexnost hry Velikost hřiště – 2–2,5 m/hráče Bezpečnost okolí (zdi…) Bezkontaktní ragby – ano či ne? Hodina pohybu navíc
OTÁZKY? Hodina pohybu navíc
Děkujeme za pozornost!
KONTAKT Martin Kafka T +420 604 239 657 E Martin.Kafka@msmt.cz