Mikrobiologie Andrea Teshim Podzim 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
 nativní – pozorování skute č ného tvaru, pohybu  fixovaný barvený - barvení bun ěč né st ě ny nebo struktur, bu ň ky jsou usmrcené fixací nad plamenem.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Iva Jaborníková Použité kultury, se kterými jsem pracovala:  Bacillus mycoides CCM 145  Lactobacillus brevis CCM 3805T  Micrococcus luteus.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
MIKROSKOPIE Lékařská mikrobiologie – cvičení, jarní semestr 2016
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní mikrobiologický rozbor vody
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Výživa a hygiena potravin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavba buňky.
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Enterobacteriaceae.
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Číslo v digitálním archivu školy
Cytologie a morfologie bakterií Bi7330
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Genové technologie v zemědělství
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Metagenomika Úvod Petra Vídeňská, Ph.D..
VY_52_INOVACE_25_Jednobuněčné organizmy - bakterie - učební text
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Název projektu: Moderní škola
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Cytologie a morfologie bakterií
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kontrola prostředí a sterility
Sklíčkové kultury Cytologie a morfologie bakterií – cvičení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Digitální gramotnost Informatické myšlení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Preparát nativní – pozorování skutečného tvaru, pohybu
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Předmět Molekulární a buněčná
Metody Fagocytózy   - vyšetření zahrnuje:  krevní diferenciál - % zastoupení LEU  izolace LEU  stanovení funkce LEU   4 skupiny testů na fagocytózu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Transport nanočástic rostlinou
Biologie.
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Degradace různých plastů pomocí bakterií:
Transkript prezentace:

Mikrobiologie Andrea Teshim Podzim 2012 Úvod ke cvičením Mikrobiologie Andrea Teshim Podzim 2012 "The role of the infinitely small in nature is infinitely large" Louis Pasteur

Sylabus cvičení Příprava a sterilizace živných medií Očkování a uchovávání mikroorganismů Makroskopické a mikroskopické pozorování Počítání životaschopných bakterií - sporulace Izolace půdních mikroorganismů Mikrobiologický rozbor vody Barvení a pozorování pouzder a spor Kvasinky Bakterie a jejich citlivost na antibiotika Základní biochemické testy

Cytologie a morfologie bakterií Janssenovi Z 9 x SEM Treponema pallidum útočící na membránu savčí buňky Anthony van Leeuwenhoek První nákresy bakterií (z ústní dutiny člověka) Anthony van Leeuwenhoek Z 50 – 275 x

Ústní mikroflora Lactococcus lactis Bacillus anthracis Staphylococcus aureus na pokožce Proteus

Morfologie Buňky Charakteristických shluků buněk buňka char.shluk Buňky Charakteristických shluků buněk Extracelulárních útvarů (spory, konidie, sporangia, pouzdra..) Bakteriální kolonie kolonie sporangium spory Většinou druhově charakteristické = identifikační znak Pozor na: fázi růstového cyklu! endospory vyklenující buňku stáří kultury pleomorfní buňky Clostridium botulinum endospora

Morfologie pleomorfních buněk. Další potíž: Jsou barvitelné Gramem? Haemophilus – ano Mykobakteria, mykoplazmata - nikoli Bez b.s. Mykolové kys Pleomorfní buňky M. tuberculosis Pleomorfní buňky rodu Corynebacterium Acidorezistentní buňky: Odmítají Gramovo barvení Odmítají se po nabarvení odbarvit ethanolem i kyselinou. Př: Corynebacterium, Nocardia… Mycobacterium avium-intracellulare Acidorezistentní barvení buněk histologického řezu lymfatické uzliny

Je neznámý vzorek vůbec barvitelný Gramem? Není gramlabilní? Cíl Fixov. prep. nebarvitelný Gramem Je neznámý vzorek vůbec barvitelný Gramem? Není gramlabilní? Mycobacterium tuberculosis Zeihl-Neelsonovo barvení (červeně) S barevným filtrem Cíl mikroskopie? Typ preparátu Typ mikroskopie (typ b. stěny, průkaz struktur, růstového cyklu) Fixov. prep. – tvar a typ b. Živý (nativní) preparát bez fixace– vidíme nedeformovaný tvar buňky, spory, morfologii seskupení buněk, pohyb buněk Živé a mrtvé b., pohyb

Morfologie buňky PREPARÁT Světelná Fázový kontrast Fluorescenční Elektronová… PREPARÁT - co chceme vidět? – podle toho preparát a typ mikroskopie tvar buňky – fázový kontrast, barvený fixovaný prep. pohyb buňky – fázový kontrast, fluorescence barvené struktury – pomáhají identifikaci (PHB, síra) typ buněčné stěny – Gramovo a acidorezistentní b. a struktur barvení buněk a spor za horka světelná mikro- skopie rychlá příprava nativního preparátu Gramovo barvení

U jednoho bakteriálního rodu různý vzhled char. tvaru buňky! Př: tyčky bacilů •Haemophilus H. ducrei H. influenzae Bacillus anthracis Bacillus cereus •Pseudomonas P. aeruginosa 10 μm P. fluorescens Bacillus subtilis

1) Prochází tento druh růstovými cykly? Posuzujeme-li vzhled buňky určitého bakteriálního druhu, je třeba si uvědomit: 1) Prochází tento druh růstovými cykly? - v každém z nich má pak buňka jinou morfologii! Př: Chlamydia Bdellovibrio, Streptomyces, Caulobacter, myxobakterie…. Mění se nejen vzhled buňky, ale buňka v cyklech prochází typickou změnou vnitřních struktur. Buněčný cyklus Caulobacter crescentus

Bdellovibrio Myxobakterie Bacillus

Morfologie buňky vprostřed buněčného cyklu Životní cyklus rodu Bacillus - u některých jeho druhů i u jiných rodů navíc různá barvitelnost Gramem při různém stáří buněk – až gramlabilní při popisu preparátu nutno uvažovat stáří buněk!

2) Vytváří posuzovaný druh endospory? - v preparátu pak mohou měnit tvar buněk! Bacillus anthracis Clostridium difficile Clostridium tetani „Voják umírající na tetanus“ Sir Charles Bell lukovité prohnutí zad (opistotonus) křečovitý výraz Originál je k vidění: Royal College of Surgeons of Edinburgh, Scotland.

ALE: Př: Coxiella je G- a tvoří endospory! Endospory vs. exospory G+ bakterie – endospory termorezistentní Bacillus, Clostridium, Sporosarcina, Sporolactobacillus, Thermoactinomyces G- bakterie – exospory Méně rezistentní, odolné zejm.vůči vysychání Azotobacter, Methylosinus ALE: Př: Coxiella je G- a tvoří endospory! Konidie: Actinobacteria Sporosarcina – balíčky 8 buněk fázový kontrast Azotobacter

3) Stárnutím mění buňky tvar 4) Závislost tvaru buňky na vnějším prostředí živiny, tlak, osmolarita… 5) pleomorfní buňky – př. rody Mycobacterium, Corynebacterium, Haemophillus, Mycoplasma Pleomorfní mykoplazmata: nejmenší bakteriální buňky (0,2 – 0,3 μm); bez buněčné stěny! Poté: Nepůsobí betalaktamy Osmoticky stabilní v host.b. výběžky Corynebacterium 1μm velké buňky se v cyklu střídají s elementár.tělísky

Co je možno vyčíst z tvaru buňky tvar buňky napovídá o metabolické aktivitě (kokovité buňky vykazují max. metabol. aktivitu)

nutno porovnat pro pochopení fyziologie Cytologie BAKTERIÁLNÍ BUŇKA x vs. eukaryotní nutno porovnat pro pochopení fyziologie bakteriální buňka méně diferencovaná, ale: - široký rozsah fcí membrány - adaptabilita, genetická a fyziologická flexibilita - málo buněčného materiálu, vysoká rychlost reprodukce - jiná komunikace mezi buňkami (receptory, quorum sensing, pili), jiná organizace genet. materiálu a membrány, jiný typ pohybu a dělení buňky, bakteriální b. nemají endocytózu reakce v cytoplazmě, periplazmatickém prostoru či mimo buňku! metody biochemické, mikroskopie – zde při pozorování struktur v preparátu pozor na artefakty (např. fixovaný preparát – mění podobu buňky) studijím cytologickým napomáhají studie fyziologické a genetické

- ribozomy - rozdíl proti eukaryotům, proteiny, jiná molekul biol - genet materiál - bičík - struktura a fce (G- versus spirochety - periplazma, typy lokomoce), gradient p+ ne ATP, pili, fimbrie - adheze, spiny - inkluze (karboxyzomy, magnetozomy, S, PHB, krystaly - thuringiensis) - pigmenty ---- vztah k identifikaci, funkci pro buňku, pochopení fyziologie a naopak: př: morfologie genetického materiálu při kultivaci v různých mediích (jiná rychlost segregace a replikace genet. materiálu, jiná rychlost dělení buňky atd.)

rozdíly ve strukturách v říši bakterií - G+ a G- atd. Cytoplazmaticá membrána a buněčná stěna: Buněčné povrchy CYTOSOL: peptidoglykan + složky v něm (teichoové k., mykolové kys) druhy bez buněčné stěny - kde v taxonomii CM membrána - poměry, fce a struktura proteinů, lipidů, vnější membrána G-, LPS, PS, LP, periplazma - mezozomy, fce na membráně, fotosyntéza, typy metabolismu bílkovina, sacharid imunita makroorganismu výhody v prostředí (S-layer, pouzdra, slizy, biofilm)

Morfologie charakteristických shluků buněk typické shluky napomáhají identifikaci řetízky koků: Streptococcus řetízky bacilů: Bacillus palisády: Corynebacterium tetrády koků: Micrococcus balíčky = sarciny Sarcina hrozníčky: Staphylococcus Streptococcus Bacillus Micrococcus Staphylococcus

Morfologie bakt. kolonií potřeba zvážit typ media, ne kterém kolonie hodnotíme! kultivace - zda vůbec kultivovatelné?? - sledování typu kolonií Př: sledování morfologie kolonií – univerzální media, jiný vhled na selektivním – zda vůbec růst či ne? barevná reakce?) S-, R- a M-formy sledování pohybu terasovité kolonie (Př: Proteus) Proteus

Morfologie bakteriálních kolonií I. na základních půdách Bacillus mycoides Proteus – pohyb buněk Nocardia Serratia marcescens Streptomyces Streptomyces

Jeden druh bakterie různá media E.coli na agaru EMB (Eosin Methylene Blue Agar) Bakteriální kolonie na II. diagnost. půdách Jeden druh bakterie různá media Lac+ E.coli na krevním agaru E.coli na MacConkey agaru E.coli na C.L.E.D. mediu Cysteine Lactose Electrolyte Deficient Agar

Bakteriální kolonie na III. selektivních půdách Mycobacterium tuberculosis obohacená a selektivní Löwenstein-Jensenova medium selektivní až na kmen! Detekce kmene E. coli O157:H7 proti jiným kmenům E. coli

Kontaminace na misce!

Cytologie nutno porovnat pro pochopení fyziologie BAKTERIÁLNÍ BUŇKA x vs. eukaryotní nutno porovnat pro pochopení fyziologie

Zvláštnosti prokaryotické buňky živý, otevřený systém schopný regulace a autoreprodukce jádro neodděleno od CPL membránou, větš. kruhová (i lineární) DNA haploidní buňky (1 alela) množící se nepohlavně bez buněčných organel, jediná membrána je cytoplasmatická ribosomy se liší od ribosomů eukaryotních buněk – menší, volně v CPL vyjma Archea: 5S, 16S a 23S rRNA translace začíná N-formylmethioninem geny pro RNA bez intronů specifické struktury a vlastnosti bakt. buňky: peptidoglykan (až na mykoplasmata) steroly v membránách zcela výjimečně bičík – globul. bílk. flagelin, pohyb rotací anaerobiosa, schopnost vázat N tvorba kyseliny PHB (zásob.l.) pokud fotosyntéza - anoxigenní bakteriální ribozom E. coli G- S. aureus peptidoglykan G+

Př: klasifikace: rod Aeromonas Aeromonas hydrophila Aeromonas hydrophila ssp. hydrophila Aeromonas hydrophila ssp. hydrophila CCM 7232 T Aeromonas hydrophila ssp. hydrophila CCM 1271 CCM 1275 22 species ,, GENUS rod SPECIES druh SUBSPECIES poddruh STRAIN kmen

Česká sbírka mikroorganismů (CCM) uchovává kultury bakterií a hub pro - základní a aplikovaný výzkum - průmyslové využití, biotechnologii - referenční kmeny pro klinické laboratoře humánního a veterinárního zaměření - výuku 2 500 kmenů bakterií (~ 280 rodů, 930 druhů) 600 kmenů vláknitých hub (~ 200 rodů, 560 druhů)

Bezpečnost a zásady práce Plášť, přezůvky, skříňky, jídlo, pití MO – Biohazard group 0 Stoly – před a po práci Incidur Mytí rukou; test účinnosti mytí rukou !! : případně ethanol Kahan zapnutý jen po dobu práce s ním

Nemluvit při očkování mikroorganismů Popisování misek: zespodu, na dno na víčko u polotekutého media Nevylévat nic do odpadu, prosíme neodnášet kultury O náplni cvičení se informovat předem Viz Studijní materiály – prosím příprava