Transparency International - Česká republika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

Kybernetické trestné činy v českém trestním zákoníku
Správní právo Pojem správního práva.
Trestní odpovědnost právnických osob Zákon č.418/2011 Sb., O trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (6 částí, 48 paragrafů)
Boj proti korupci a lichvě
TRESTNÍ PRÁVO Účastenství Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Veřejnost proti korupci
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Elektronické učebnice Ing. Zdeněk Pavlík. Hlavním cílem tvorby elektronických učebnic je zlepšení podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Od koruny k €uru vede cesta dlouhá … Martin Kupka listopad 2007 Investiční výzkum.
Řízení korupčních rizik
Trestní právo Trestné činy proti majetku
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Všechno v mém životě souvisí AC Education s.r.o. |
Veřejné podniky a státní monopoly
Caklová Petra.  Korupcí se nazývá dohoda mezi jedincem, který platí (uplácený, korupmpující) a příjemcem (podpláceným, korumpovaným).  “ jednání, kterým.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Boj s korupcí Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Člen VR ODS Předseda RS ODS Vysočina
Název vzdělávacího materiálu
Kontrola veřejné správy
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
TEST 1. Čeho se dopustil Kapitán, když pustil družinu Jezevců nocovat do lesa? 2. Čeho se dopustil Koumák, když kluky zavedl do seníku? 3. Mělo by na celou.
Soutěžní právo.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Subjekty a vykonavatelé veřejné správy
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Právní úprava podle českého trestního zákona
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Obecně Lucia Madleňáková
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Odpovědnost v právu životního prostředí
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
1 Optimalizace daní a odvodů podniku VŠFS, Zima 2006 Jiří Přibyl.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
TRH (tržní mechanismus)
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Policejní prezidium Základní statistické údaje o trestné činnosti v roce 2011 plk. Mgr. Martin Červíček.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
PRAHA, SÚKL, „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Korupce Darování je efektivní, když chcete potěšit,poctít….. A když to tak obdarovaný pochopí.
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
Nová služba – nová kultura?
MUDr. Hatem Sanalla Nemocnice Znojmo
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Etika veřejné sféry Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
TRESTNÍ PRÁVO Účastenství Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Vnější systémová charakteristika finančního práva
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Malé a střední podnikání
Trestní odpovědnost firem 1.
Právní rámec pomoci obětem domácího a sexuálního násilí
„Index vnímání korupce 2015“
Místní rozpočtové jednotky
Transparency International - Česká republika
Transkript prezentace:

Transparency International - Česká republika Typy korupce I. Malá administrativní korupce a) Podplácení úředníků b) Záměrně nepřehledná, nadměrná regulace c) Zneužívání pravomocí plynoucích z dozorové činnosti II. Zneužívání veřejných zdrojů a) Zpronevěra veřejných zdrojů b) Nehospodárné využívání veřejných zdrojů c) Soukromý prospěch z privatizace d) Zneužívání úřední moci při udělování veřejných zakázek e) Nepotismus, klientelismus, „prodej“ pozic 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Znaky korupce Zneužití postavení (pravomoci) Zištné cíle → získání neoprávněné výhody Tři strany korupčního vztahu Třetí strana = strana poškozená Důsledek korupce ve veřejné sféře: Namísto veřejného zájmu sledování zájmů soukromých Soukromá i veřejná sféra Soukromá osoba – veřejný činitel Dvě soukromé osoby (obchodní styk) 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Definice korupce Shrnutí Takové jednání, kterým osoba v určitém kvalifikovaném postavení (volený zástupce, úředník zaměstnaný ve veřejné správě, zaměstnanec veřejného sektoru, osoba na určité pozici v soukromém sektoru) zneužívá svého postavení k osobnímu obohacení nebo obohacení třetích osob, přičemž z tohoto jednání mohou mít přímý užitek osoby, které korupční jednání vyvolají, a vždy vzniká škoda do různé míry určitelné skupině fyzických i právnických osob. Transparency International Zneužití pravomocí za účelem získání nezaslouženého osobního prospěchu, tj. takové jednání představitelů veřejného sektoru, jímž se nedovoleně a nezákonně obohacují prostřednictvím zneužívání pravomocí, které jim byly svěřeny. 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Negativní dopady korupce Podlamování důvěry občanů ve veřejné instituce a demokracii jako takovou Ekonomické dopady: Vysoké transakční náklady podnikání Neefektivní hospodaření s veřejnými zdroji Zmenšování objemu prostředků na veřejné služby Zvyšování investičního rizika (dopad na hospodářský růst) Zhoršování pověsti země v zahraničí (vliv na zahraniční investice) 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Jevy „na hraně“ Jevy, které se přímo nepovažují za korupci, ale vytvářejí pro ni vhodné podmínky Střet zájmů Nastává tam, kde se způsob výkonu určitého zaměstnání nebo funkce může dostat do rozporu se soukromým zájmem osoby v daném postavení Lobbying Prosazování zájmů určité skupiny v rámci politického procesu, tedy při schvalování legislativy nebo exekutivních rozhodnutí 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Tři skutkové podstaty úplatkářství v trestním zákoně Přijímání úplatku (§ 160 TZ) Pachatel žádá, přijme nebo si dá slíbit úplatek v souvislosti s obstaráváním věci obecného zájmu Podplácení (§ 161 TZ) Pachatel poskytne, nabídne nebo slíbí úplatek v souvislosti s obstaráváním věci obecného zájmu Nepřímé úplatkářství (162 TZ) Postihuje prostředníky Institut účinné lítosti (§ 163 TZ) Bezodkladné, kvalifikované, dobrovolné přiznání Neoznámení ani nepřekazení není trestným činem 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Další „korupční“ trestné činy Zneužívání pravomoci veřejného činitele (§ 158 TZ) Maření úkolu veřejného činitele z nedbalosti (§ 159 TZ) Poškození a zneužití záznamu na nosiči informací (§ 257a TZ) Neoprávněné nakládání s osobními údaji (§ 178 TZ) Různé skutkové podstaty trestných činů v rámci ochrany různých typů procesů před korupcí Trestné činy proti majetku Trestné činy hospodářské Nekalá soutěž 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Indikátory korupce „urychlená“ rozhodnutí službu získá osoba kdo na ni nemá nárok rozptyl v rozhodnutích „šikanózní“ výkon pravomocí utajování informací změny / ztráty dokumentů porušování pravidel pro vyloučení střetu zájmů styky s účastníky úředník si žije nad poměry 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Indikátory korupce při vystupování veřejné správy jako soukromého subjektu nákup a prodej zboží a služeb za podmínek zjevně nevýhodných stanovení kritérií pro nákup a prodej, které může splnit pouze jeden z uchazečů pletichy při hodnocení nabídek nedodržování podmínek smlouvy rozhodující osoba si „žije nad poměry“ jednání ve střetu zájmů, zaměstnávání osob 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Sociologické a ekonomické „makro-metody“ měření korupce Kvalitativní Sociologické průzkumy – výsledkem není jednoznačný číselný ukazatel, nýbrž kvalitativní tvrzení („23% obyvatel považuje zdravotnictví za zkorumpované, 42% za spíše zkorumpované…“) Kvantitativní Převádění výsledků kvalitativních výzkumů v indexy (možnost srovnání) Škály Ekonomické metody „Měření“ šedé ekonomiky Experimenty 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Indexy („kvantifikace“) Různé typy podle Konstrukce indexu Jedinečné Kompozitní Charakteru dat Objektivní (vycházejí z objektivně měřitelných – „tvrdých“ dat) Subjektivní (názory respondentů – spíše vnímání rozsahu korupce než míra výskytu) Zdroje dat (Vnější) experti Místní respondenti 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Index vnímání korupce; CPI Publikuje: Transparency International Původní název: Corruption Perception Index (CPI) Internet: www.transparency.cz, www.transparency.org Index je zveřejňován od roku 1995 jednou ročně Informace o indexech CPI a BPI na: http://www.transparency.cz/index.php?id=11 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika