PSY146 Duševní hygiena Podzimní semestr 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
PSYCHICKÉ JEVY.
Klinická propedeutika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Technická, taktická a psychologická příprava
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Stres → všeobecný adaptační syndrom
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Zvládnu i náročné životní situace I.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Psychologie koučování
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Filozofie ošetřovatelství
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Vyrovnávání se stresem
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Duševní hygiena.
Stres.
Náročné životní situace
Psychologie koučování
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

PSY146 Duševní hygiena Podzimní semestr 2006

Témata přednášek a seminářů Duševní hygiena jako obor Stres, relaxace Adaptace na stres, copingové strategie Emoce a jejich zvládání, regulace myšlení Duševní hygiena práce a studia Rozhodování a sebevýchova Komunikace a mezilidské vztahy Sebepoznání Životní filozofie, hodnoty, smysl a štěstí Normalita a duševní zdraví Relaxační techniky

Podmínky absolvování účast – minimálně 4 ze 6 seminářů průběžné úkoly - odevzdání 3 písemných úkolů základ pro seminární diskusi délka: min 1,5 normostrany (v případě absence na semináři 3 normostrany)

První téma: Jak zvládám své emoce? Důležité je nejdříve pochopit tuto otázku. Otázka „jak“ zde totiž není myšlena jako „jak dobře“, ale „jakým způsobem“. Vyberte si jednu z následujících skupin emocí (tu, která vás nějakým způsobem nejvíce oslovuje): strach, úzkost zlost, vztek, agresivní impulzy smutek, deprese Zamyslete se nad tím, jak tyto vybrané emoce ovlivňují vaši duševní rovnováhu a jakou roli mají ve vašem životě. Z toho vyjděte a popište, jakými způsoby s těmito emocemi zacházíte (nebo ony s vámi), jakými způsoby je zvládáte. Právě těchto způsobů se bude týkat seminář.

Druhé téma: Co mi pomáhá při studiu? Tento úkol navazuje na přednášku o duševní hygieně práce a dotýká se duševní hygieny vašeho studia. Napište, co vám pomáhá ve studiu. Své úvahy můžete strukturovat podle následující osnovy: V jakém prostředí se vám nejlépe učí? (místo, zvuková kulisa,…) Jak si organizujete čas věnovaný studiu? Kolik času věnujete jednotlivým studijním povinnostem? V jakou dobu se vám nejlépe učí? Máte nějaký systém v učení? Nebo se snažíte nějaký vytvořit? Co je pro vás nejlepší formou relaxace? Čím vyvažujete studijní zátěž? Jak sebe sama motivujete ke studiu? Kdy vás studium baví?

Třetí úkol: Co to znamená být normální? Pokuste se formulovat kritéria duševního zdraví. Co to pro vás znamená být normální a duševně zdravý? Je to konec konců totéž?

Duševní hygiena jako obor ”Duševní hygienou rozumíme systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, duševní rovnováhy.” (Míček, 1986)

Duševní hygiena jako obor DH v užším smyslu: uchování zdraví, boj proti výskytu duševních nemocí DH v širším smyslu: optimální fungování duševní činnosti, duševní zdokonalování a růst

Vztah DH a psychoterapie Duševní hygiena autoregulace, aktivní řízení a ovlivňování sebe sama a svého prostředí problémy adaptace a lehčí maladaptace (poruchy duševní rovnováhy) prevence, psychoprofylaxe a upevňování duševního zdraví Psychoterapie práce terapeuta s klientem tam, kde nestačí vlastní síly a běžné prostředky léčí poruchy adaptace vážnějšího rázu (neurotická a psychotická nemocnění). zaměřuje se na již existující poruchy

Význam duševní hygieny (Míček) 1. prevence somatických i psychických nemocí 2. kvalita mezilidských vztahů 3. pracovní výkon 4. subjektivní spokojenost

Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody. (definice WHO)

tělo psychika V n ě j š í p r o s t ř e d í

Základní učebnice DH  Míček, L. (1986). Duševní hygiena  Bartko, D. (1990). Moderná psychohygiena  Bedrnová, E. et al. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery  Gruber, J. (2002). Duševní hygiena

Stres Adaptace

Stres je (když)… …nespecifická odpověď organismu na jakýkoli požadavek (zátěž), který je kladen na organismus (H. Selye) …výsledek interakce mezi určitou silou působící na člověka a schopností organismu odolat tomuto tlaku (H. Selye) …změna organismu, která v určitém stavu ohrožení může vyvolat vysoký stupeň napětí, rozvrátit zaběhaná schémata každodenního způsobu jednání, která oslabuje mentální výkonnost a vyvolává subjektivně nepříjemné stavy afektivního vyčerpání (I.L. Janis) …stav organismu, kdy nadměrné množství energie je využíváno na řešení problémů. Tolik energie by nemuselo být použito, kdyby se tyto problémy daly řešit normálně (A. Antonovsky) ...nejen přímé, bezprostřední ohrožení člověka, ale i předjímání takového ohrožení a s tím spojený strach, bolest, nejistota, úzkost ap. (M.H. Appley a R. Trumbull)

Fyziologická tradice Walter Cannon reakce „boj nebo útěk“ (fight or flight) Hans Selye obecný adaptační syndrom poplachová fáze fáze rezistence fáze vyčerpání

Začátek působení stresoru schopnost rezistence Poplachová fáze Fáze rezistence Fáze vyčerpání

Fyziologická tradice Důležité závěry: Různé fyzikální i psychosociální tlaky způsobí nespecifickou reakci. Stres je aditivní, může se kumulovat. Objevují se patologické efekty pramenící ze samotného procesu adaptace (např. snížená imunita). Tělo má omezené množství adaptivní energie. Když je kapacita vyčerpána, objeví se škodlivé účinky.

Psychologická tradice Richard S. Lazarus model kognitivního hodnocení primární hodnocení (primary appraisal) sekundární hodnocení (secondary appraisal) přehodnocení (reappraisal)

Psychologická tradice Důležité závěry: Povahu reakce určuje individuální vnímání požadavků situace a vlastních zdrojů. Objektivní podmínky jsou důležité pouze do té míry, do jaké ovlivňují proces primárního a sekundárního hodnocení. Účinky stresorů mohou být ovlivněny (oslabeny i posíleny) významnými osobními a sociálními moderátory. Stresory mají kromě fyziologického vlivu další účinky v oblasti psychických symptomů a emocí (př. nervozita, napětí, úzkost), interpersonálního chování a deficitního výkonu.

Ψ SITUACE Φ

Klasifikace stresorů Environmentální stresory (podle Evanse a Cohena, 1987) kataklyzmatické události stresující životní události každodenní potíže ambientní stresory Intrapsychické stresory (příklady, podle Atkinsonové, 1995) nezávislost proti závislosti intimita proti osamělosti spolupráce proti soutěžení vyjádření impulzu proti morálním zásadám

Klasifikace stresorů podle L. Míčka (1986) Objektivní vnější prostředí (př. osvětlení, teplo, zvuky, prostor) životospráva (př. spánek, stravování, spěch, nepořádek) práce a pracovní prostředí (př. nahromadění povinností, termíny, zkoušky, náročnost práce) meziosobní vztahy (rodinné, erotické, pracovní) Subjektivní člověk stresorem sám sobě (př. starosti, beznaděj, nerozhodnost, nejistota, charakterové vlastnosti, návyky, závislost, hodnotová nezakotvenost, existenční nejistota)

hyperstres distres eustres hypostres

míra stresu extrémně extrémně nepříjemné příjemné prožitkové kontinuum DISTRES EUSTRES DISTRES

podle Evanse a Cohena, 1987 Fyziologické účinky Pracovní výkon Afekty a intepersonální chování Verbální a nonverbální projevy Adaptační projevy zvýšená hladina katecholaminů deficity v rychlé detekci častější udávání negativních afektů zvýšená frekvence chyb v řeči a vyplněných odmlk („hm“) habituace citlivosti zvýšená hladina kortikoidů deficity v trvalé pozornosti snížený altruismus a další formy sociální spolupráce zrychlené tempo řeči negativní následky ve výkonu po ukončení expozice zvýšený krevní tlak deficity při sledování několika zdrojů podnětů souběžně větší agrese a hostilita vyšší poloha hlasu snížený altruismus a interpersonální citlivost po expozici zvýšená kožní vodivost deficity v paměti pro vedlejší, nepodstatné informace ukvapené a stereotypní rozhodování hledání slov zvýšená náchylnost k naučené bezmocnosti zrychlený dech zvýšená rychlost zpracování v pracovní paměti se snížením její kapacity více defenzivních postojů těla snížená imunologická odolnost v důsledku chronické expozici zvýšené svalové napětí méně častý oční kontakt zvýšená četnost kardiovaskulár-ních poruch v důsledku chronické expozice zvýšený srdeční výkon zvýšené automanipulativní chování a stereotypní manipulace s předměty zvýšená četnost psychologických symptomů v důsledku chronické expozice

Některá onemocnění ovlivněná stresem infekční nemoci (nachlazení, chřipka) kardiovaskulární onemocnění (angina pectoris, infarkt myokardu) hypertenze bolesti hlavy astma diabetes mellitus revmatická artritida rakovina

Čtvero cest, jimiž stres ovlivňuje zdraví přímá cesta interakční cesta (tzv. model „vulnerabilita-stres“) cesta nezdravého chování cesta nemocného chování (tzv. model „nemoc-chování“)

Program antistresové prevence pro studenty vysokých škol Schneiderová, D., Provazníková, H., Hynčica, V. (2002) www.szu.cz/poradna/uspesnystudent Studium Denní výkonnost a odpočinek Zdravá výživa Rizikové chování Zkouškový stres

Literatura o stresu  Irmiš, F. (1996). Nauč se zvládat stres  Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres  Švancara, J. (1984). Psychologie emocí a motivace  Míček, L. (1986). Duševní hygiena

”Veliké tajemství je projít životem jako neopotřebovaný člověk ”Veliké tajemství je projít životem jako neopotřebovaný člověk. Toho dosáhne ten, kdo se nepře s lidmi a fakty, ale sám vstřebává všechny zážitky a poslední důvod dění, které se ho týká, hledá sám v sobě.“ (A. Schweitzer)