DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
High Tech VY_32_INOVACE_46_942
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-15
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PUZZLE P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Prvouka – Sídliště Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Moderní architektura 2. poloviny 20. století PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: postmodernismus high-tech architektura brutalismus minimalismus panelový dům JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad trendů v moderní architektuře druhé poloviny 20. století na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k danému tématu.

Trendy v moderním stavitelství snaha uvolnit zažitá pravidla, maximální tvůrčí svoboda; využití nejnovějších materiálů, především kovových slitin; dvě protikladné tendence: - vytvořit umělecky, esteticky velmi originální, krásný objekt; - postavit levně a jednoduše bydlení pro velké množství lidí ve městech bez ohledu na estetiku stavby (panelové domy, sídliště); vznik obytných zón u velkých měst – snaha opustit rušný život velkoměsta; vznik nákupních center, sportovních a relaxačních center.

High-tech architektura PRÁCE S OBRÁZKEM Srovnej high-tech architekturu s gotickou, najdi společné znaky. Obr. 15 Obr. 7

High-tech architektura spojení architektury (umění) s technickým inženýrstvím; technická konstrukce se stala estetickým kritériem; materiály – slitiny kovů, sklo; využití slitin vyvinutých pro kosmické programy – vynikající vlastnosti. Obr. 7

High-tech architektura Obr. 7 High-tech architektura Norman Foster letistě Stansted v Londýně; Millennium Bridge v Londýně. Obr. 8

High-tech architektura Richard Rogers, Renzo Piano; Centrum G. Pompidou v Paříži. Obr. 9

Postmodernismus PRÁCE S OBRÁZKY Srovnej stavbu z období modernismu 1. poloviny 20. století (obr. 16) s ukázkou postmoderní architektury (obr. 11), v čem se liší? Obr. 16 Obr. 11

Postmodernismus snaha vymezit se proti modernismu 1. pol. 20. stol.; snaha překonat nudu, svázanost předchozích stylů; inspirace kolážemi v moderním malířství; podstatou svoboda tvarů, originalita, osvobození od základních geometrických tvarů. Obr. 2

Postmodernismus – významné stavby Puerta de Europa, Madrid PRÁCE S OBRÁZKEM Čím architekt rozbil nudu tvaru hranolu? Kterou historickou stavbu ti svým náklonem tento objekt připomíná? Obr. 3

Postmodernismus – významné stavby Guggenheimovo muzeum v Bilbau, Španělsko; Opera v Sydney, Austrálie. Obr. 2 Obr. 11

Brutalismus PRÁCE S OBRÁZKEM Jaký stavební materiál převládá na zobrazeném objektu? Najdi v rámci stavby opakující se geometrické tvary. Obr. 1

Brutalismus název – „béton brut“ (drsný beton); typické plochy ze záměrně hrubého, drsného betonu – „pohledový beton“; opakování geometrických tvarů v různých variacích. Obr. 1

Minimalismus objekty „architektonicky stručné“; Obr. 4 objekty „architektonicky stručné“; čisté tvary, rovné linie; absence zdobných prvků; minimum druhů stavebních materiálů; minimum použitých tvarů.

Výškové budovy – mrakodrapy Obr. 14 pokračování tendence z první poloviny 20. století; administrativní budovy firem, bank, mezinárodních organizací; příčinou omezené prostorové podmínky rychle rostoucích světových velkoměst; využití nových materiálů s lepšími vlastnostmi.

Socialistický realismus kulturní směr v komunistických státech; vznik ve 30. letech v SSSR, od 50. let i v ostatních státech komunistického bloku; tendence v architektuře – zjednodušení tvarů, pravidelnost, vyváženost; vliv výškových budov v USA – záliba ve velkých projektech. Obr. 5

Panelový dům levné bydlení; levně postavené; stavby z prefabrikovaných panelů – typizace výstavby i bydlení; vítězství stavebního inženýrství nad architekturou; paneláková sídliště – tendence vytvořit velké množství bytů na malém prostoru na úkor kvality života. Obr. 6

Využití moderní architektury objekty s velkým prostorem, pro velké množství lidí; letiště, nádraží, nákupní centra; letiště Barajas v Madridu, Španělsko. Obr. 12

Využití moderní architektury Obr. 10 sportovní haly, stadiony; národní stadion Wembley v Londýně, V. Británie.

Využití moderní architektury Obr. 13 vznik nových moderních čtvrtí – často administrativní centra; na obrázku Defense v Paříži; vznik celých nových měst – např. Brasilia, centrum Brazílie.

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0. PIJOAN, José. Dějiny umění 10. 2. vyd. Praha: Odeon, 1986. Obr. 1: Wars. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Royal_National_Theatre_London_SouthBankCentre02.jpg> Obr. 2: Austronaut. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GuggenheimMuseumBilbao.jpg> Obr. 3: Csörföly D. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SpainMadrid2.jpg> Obr. 4: Raymond. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bregenz_kunsthaus_zumthor_2002_01.jpg> Obr. 5: Matěj Baťha. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dejvice_-_Hotel_Crowne_Plaza_Prague.jpg>

Obr. 6: Timichal. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Panel%C3%A1ky.jpg> Obr. 7: Oxyman. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:London_Stansted_Airport.jpg> Obr. 8: [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mill.bridge.from.tate.modern.arp.jpg> Obr. 9: Cristian Bortes. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Centre_Georges-Pompidou_from_Notre-Dame_de_Paris_2011.jpg> Obr. 10: Billy Hicks. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wembley_Stadium_closeup.jpg> Obr. 11: Enochlau. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sydney_Opera_House_Sails.jpg> Obr. 12: [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Barajas_terminal_4_panorama,_Madrid.jpg> Obr. 13: Traroth. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paris_defense.jpg> Obr. 14: squirrel83. [cit. 2013-11-11]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:1_WTC_May_2013_(1).jpg>

Obr. 15: InSapphoWeTrust. [cit. 2013-07-08] Obr. 15: InSapphoWeTrust. [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sainte-Chapelle,_Paris_%285397508418%29.jpg?uselang=cs> Obr. 16: Justinc. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maxwell_Fry_Gropius_Impington_Village_College_front_2006.jpg>